آیا رطوبت گیرها واقعا در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند؟

آیا واقعا به همین سادگی است؟
زوینکلز می گوید: «باور کردن آن تقریباً خیلی ساده است. برای بسیاری، به نظر خیلی خوب است که درست باشد. دلیلش این است که آنها عادت کرده‌اند به شیوه‌ای خاص عمل کنند.»

وقتی گلخانه را کاملاً بسته نگه دارید، تمام این انرژی را بازیابی می کنید. این تفاوت زیادی در مصرف انرژی ایجاد می کند.»

دستگاه های رطوبت گیر در باغبانی نسبتاً جدید هستند. به عنوان مثال، DryGair، تولید کننده پیشرو در این بخش رطوبت گیر، تنها در سال 2010 تاسیس شد.

انرژی یکی از بزرگترین چالش های بخش گلخانه ای این روزها است. متأسفانه، افزایش قیمت ها باعث شده است که بسیاری از تولیدکنندگان در زمستان امسال فعالیت خود را کاهش دهند، در حالی که دیگران به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه های انرژی خود هستند.

استفاده از یک سیستم رطوبت گیر مانند DryGair به شما امکان می دهد بدون باز کردن گلخانه رطوبت را از بین ببرید. کنترل کاملی بر رطوبت فراهم می کند، درست مانند کنترل دما یا روشنایی.

اما آیا رطوبت گیرها واقعا می توانند در مصرف انرژی صرفه جویی کنند؟
“کاملا.” زوینکلز می گوید. یکی از بزرگترین هزینه های انرژی در گلخانه تهویه است. مخصوصاً در زمستان یا در شب که هوای بیرون سرد است. وقتی دریچه ها و پنجره ها را باز می کنید، تمام گرما را خارج می کنید و اجازه می دهید هوای سرد داخل شود. به این ترتیب، شما باید به گرم کردن ادامه دهید.»

این یک راه بسیار جالب برای نگاه کردن به مسائل است
“مطمئناً همینطور است.” زوینکلز می افزاید: «تولیدکنندگانی که قبلاً این تغییر را انجام داده اند، به طور متوسط ​​50 درصد در هزینه کل انرژی صرفه جویی کرده اند. با وجود قیمت بنزین، این بسیار مهم است. این می تواند بین یک تجارت سودآور و یک تجارت با ضرر تفاوت ایجاد کند.»



منبع

چگونه گلخانه را راه اندازی می کنید تا بیشترین صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشید؟
ایف پاسخ می دهد: «این بر اساس یک اصل بسیار ساده است. اگر هوای بیرون سرد، مرطوب، بارانی و غیره باشد، تهویه کارآمد نخواهد بود. در این مواقع باید گلخانه را به طور کامل ببندید و ترجیحاً با صفحه های حرارتی استفاده کنید تا گرمای داخل آن حفظ شود. اکنون، سیستم DryGair خود را روشن کنید و اجازه دهید از رطوبت مراقبت کند. اگر چراغ های رشد کارآمد را اضافه کنید، می توانید پس انداز خود را حتی بیشتر بهبود بخشید. به این ترتیب حتی نیازی به بازکردن صفحه نمایش برای ورود نور ندارید و می توانید در محیطی کاملاً کنترل شده کار کنید. این نه تنها باعث صرفه جویی در انرژی می شود، بلکه رشد محصول را بهبود می بخشد، به حفظ CO2 در گلخانه کمک می کند و حتی آب قابل استفاده مجدد تولید می کند.

“پس جایگزین چیست؟” ایف می پرسد و پاسخ می دهد: “برای کنترل رطوبت از داخل گلخانه.”

به نظر عالی میاد. اما رطوبت‌گیرها چگونه بر این امر تأثیر می‌گذارند؟
“این سوال خوبی است و اغلب از من پرسیده می شود.” زوینکلز ادامه می‌دهد: «دلیل اصلی باز کردن پنجره‌ها و دریچه‌ها، انتشار رطوبت است. گیاهان همیشه در حال تبخیر آب هستند، بنابراین اگر گلخانه را بسته نگه دارید، رطوبت بسیار بالایی خواهید داشت. البته، این منجر به بیماری‌ها، کپک‌ها و در مجموع رشد و توسعه کمتر کارآمد محصولات می‌شود.»

ایف ادامه می‌دهد: «گاهی زمان می‌برد تا متوجه شویم که چگونه می‌توان پیشرفت‌های فناوری جدید را به کار برد. این نیاز به شما دارد که در کل نحوه عملکرد گلخانه تجدید نظر کنید. به همین دلیل است که ما آن را “راهی جدید برای رشد” می نامیم. فقط قرار دادن یک رطوبت گیر در گلخانه باعث صرفه جویی در انرژی نمی شود، بلکه نحوه عملکرد گلخانه را تغییر می دهد.

“این مهمترین چیز است. هنگامی که دستگاه های رطوبت گیر خود را دارید، باید آنها را به درستی کار کنید. اگر در هوای سرد یا مرطوب به تهویه هوا ادامه دهید، بیشترین مزیت را نخواهید داشت.

این یک تغییر جدی در ذهنیت بسیاری از اپراتورهای گلخانه است. اما شما نمی توانید با نتایج بحث کنید. با پیشرفت‌های فناوری در یکی دو دهه گذشته و بازار انرژی فعلی، رشد به این روش منطقی‌تر است.»

Eef Zwinkels، مدیر حساب فنی در Royal Brinkman، می‌گوید یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش هزینه‌های انرژی استفاده از رطوبت‌گیرهایی مانند DryGair است. موضوع رطوبت زدایی در سال های اخیر بحث داغی بوده است. بسیاری از پرورش دهندگان قبلاً این سیستم های کنترل رطوبت را نصب کرده اند و در مصرف انرژی صرفه جویی قابل توجهی را گزارش می دهند.