آیا یک فن بدون محافظ سیم کارآمدتر است؟

دارای حفاظ سیمی در سمت مکش.

  • سرعت جریان هوا: 4644 متر مکعب در ساعت
  • مصرف برق: 185 وات
  • راندمان: 39.8 W/1000m3/h
دارای حفاظ سیمی در دو طرف.

  • سرعت جریان هوا: 6434 متر مکعب در ساعت
  • مصرف برق: 264 وات
  • راندمان: 41 W/1000m3/h

بدون حفاظ سیمی

  • سرعت جریان هوا: 4799 متر مکعب در ساعت
  • مصرف برق: 182 وات
  • راندمان: 37.9 W/1000m3/h

دو نمونه
با استفاده از دو مثال توضیح می دهیم. فن گردش افقی اغلب در بخش باغبانی استفاده می شود و پنکه پنل اغلب برای تهویه در سالن های صنعتی و اصطبل ها استفاده می شود.

حذف حفاظ های سیم باعث می شود که فن گردش افقی در این مورد 15.1 درصد کارایی بیشتری داشته باشد.

پنل پنل (V6E50AAM11100 در مقابل V6E50AAM10100)
فن معمولاً برای کاربردهای تهویه استفاده می شود. به همین دلیل، در این مثال فشار استاتیکی 30 Pa را حفظ می کنیم.

نتیجه گیری نهایی
در صورت امکان، فن های بدون محافظ سیم نصب کنید. این کار راندمان فن را بهبود می بخشد و می تواند تا 20 درصد سود داشته باشد. با این حال، بررسی کنید که ایمنی به خطر نیفتد و در انجام این کار از مقررات محلی پیروی کنید.



منبع

صرفه جویی در انرژی و هوای بیشتر
در نهایت، دلیل حذف محافظ سیم: صرفه جویی در مصرف انرژی. از آنجایی که یک فن بدون محافظ سیمی با مقاومت کمتری مواجه می شود، نیروی کمتری جذب می کند و هوای بیشتری را جابجا می کند. این می تواند یک فن را تا 20٪ کارآمدتر کند. معمولاً این 5 تا 10 درصد است که به شدت به تعدادی از عوامل بستگی دارد:

  • حفاظ سیمی در سمت دمنده فن مقاومت بیشتری نسبت به محافظ سیمی در سمت مکش ایجاد می کند.
  • حفاظ سیمی نزدیک به پروانه مقاومت بیشتری نسبت به محافظ سیمی دور از پروانه ایجاد می کند.
  • حفاظ سیم مش ریز مقاومت بیشتری نسبت به محافظ سیم مشبک درشت ایجاد می کند.
  • هرچه اختلاف فشار بین داخل و خارج اتاق بیشتر باشد، فن با محافظ های سیمی «مشکل» بیشتری دارد.

حذف محافظ سیم باعث می شود پنل پنل در این مورد 5.0 درصد کارایی بیشتری داشته باشد.

از آنجایی که هزینه های انرژی افزایش یافته است، به طور فزاینده ای از ما می پرسند که آیا محافظ سیم روی فن ضروری است یا خیر. این استدلال که یک فن بدون محافظ سیمی مقاومت کمتری را تجربه می کند و در نتیجه انرژی کارآمدتر می شود، درست است. با این حال، حذف محافظ سیم همیشه مجاز یا توصیه نمی شود. Vostermans Ventilations در این مقاله بیشتر توضیح می دهد، بنابراین می توانید انتخاب آگاهانه خود را انجام دهید.

حفاظت از حیوانات و هواداران
همچنین مواردی وجود دارد که محافظ سیم مورد نیاز نیست اما همچنان مطلوب است. موقعیت هایی را در نظر بگیرید که احتمال زیاد رسیدن حیوانات به فن وجود دارد. برای محافظت هم از حیوانات و هم از پنکه، در این موارد محافظ سیمی توصیه می شود. اگر گاهی اتفاق می افتد که چیزی از روی فن رد می شود، خوب است بدانید که در چنین شرایطی، پره های فن می توانند شکسته شوند و موتور فن را از عدم تعادل محافظت کنند. این مزیت مهم پروانه های پلاستیکی نسبت به پروانه های فلزی است زیرا خم می شوند و در نتیجه عدم تعادل ایجاد می شود. تیغه های جدید یا پروانه های کامل را می توان از طریق خدمات مشتریان ما با هزینه کم سفارش داد. بسته به موقعیت فن، اغلب می توان آنها را در عرض چند دقیقه تعویض کرد.

مقررات
در برخی موارد، محافظت از پروانه فن با محافظ سیمی الزامی است. این امر در مقررات و قوانین مختلف مانند ISO، CE (اروپا) و OSHA (ایالات متحده آمریکا) تصریح شده است. بنابراین، مقررات محلی ممکن است با استاندارد بین المللی تعیین شده در استاندارد ISO متفاوت باشد. با این حال، ما شاهد یک روند پذیرش تدریجی استاندارد ISO در سراسر جهان هستیم. این شرط می کند که فن های زیر 2.7 متر (سطح سرویس) باید دارای محافظ سیم باشند. سطح خدمات با عملیات منظم تعیین می شود. برداشت محصول در گلخانه باغبانی که معمولاً روی سکوی کار هوایی انجام می شود، ارتفاع کار را تا سطحی که در آن برداشت انجام می شود افزایش می دهد. نگهداری اتفاقی با نردبان کار معمولی محسوب نمی شود و به همین دلیل ارتفاع کار را افزایش نمی دهد.

اینکه چه نوع حفاظ سیمی استفاده می شود به قوانین و مقررات محلی بستگی دارد. ما محافظ سیم OSHA و CE را تامین می کنیم. حفاظ های سیم OSHA از اندازه مش ثابت 0.5 اینچی استفاده می کنند. حفاظ های سیم CE دارای اندازه مش متغیر هستند که با فاصله بین محافظ سیم و پروانه فن تعیین می شود. هرچه حفاظ سیم از فن دورتر باشد، محافظ سیم مجاز است که درشت تر باشد. با این حال، یک استثنا وجود دارد. هنگامی که یک فن آزادانه در دسترس نباشد، مثلاً به دلیل اینکه در اعماق لوله نصب شده است، به محافظ سیمی نیازی نیست.

فن گردش افقی (T4E45BAM81100 در مقابل T4E45BAM80100)
فن برای کاربردهای گردش استفاده می شود. به همین دلیل، در این مثال فشار استاتیکی را 0 Pa فرض می کنیم.

بدون حفاظ سیمی

  • سرعت جریان هوا: 6931 متر مکعب در ساعت
  • مصرف برق: 247 وات
  • راندمان: 35.6 W/1000m3/h