استراتژی‌هایی برای مدیریت مؤثر ساقه‌های آردآلود در گلخانه‌ها

هنگام استفاده از حشره کش ها برای مدیریت جمعیت شپشک آردآلود، مطمئن شوید که حشره کش ها را با حالت های مختلف عمل بچرخانید. این احتمال مقاومت در برابر شپشک های آرد آلود را کاهش می دهد. برای اطلاعات مربوط به شیوه های عمل حشره کش به وب سایت کمیته اقدام مقاومت در برابر حشره کش (IRAC) مراجعه کنید.

شکل 3. شپشک آرد آلود مرکبات روی ساقه گیاه. عکس توسط چارلز اولسن، مجموعه حشرات چارلز اولسن، USDA APHIS PPQ، Bugwood.org.

برای فهرست کامل حشره کش های توصیه شده برای مدیریت شپشک های آردآلود، راهنمای مدیریت آفات گلخانه ای MSU Extension را بررسی کنید.

شناسایی شپشک‌های آردآلود به دلیل شکل بیضوی و رشته‌های سفید و مومی متمایز که از بدنشان بیرون زده است، نسبتاً آسان است. در حالی که آنها پاهای خود را در تمام مراحل سن حفظ می کنند، شپشک های آردال به ندرت حرکت می کنند به جز اولین مرحله سن پورگی یا خزنده که به طور فعال به دنبال مکانی برای تغذیه می گردد. برخی از گونه‌ها توده‌های تخم‌های سفید پنبه‌ای را از خود به جای می‌گذارند (شکل 1) و عسلک را دفع می‌کنند که می‌تواند منجر به رشد کپک دوده‌ای سیاه شود. توانایی آنها برای پنهان شدن در شکاف های گیاهان، مدیریت آنها را به ویژه دشوار می کند. از آنجایی که فقط شپشک‌های آردآلود نر بالغ پرواز می‌کنند، کارت‌های چسبنده زرد برای جستجو موثر نیستند. بنابراین استفاده از لنز دستی یا ذره بین برای تایید هویت شپشک آرد آلود توصیه می شود. نگهداری سوابق هجوم و مکان های شپشک آردآلود به تصمیم گیری های مدیریتی موثر کمک می کند.

منبع: canr.msu.edu



منبع

شکل 2. گیاه همیشه بهار به شدت آلوده به شپشک های آرد آلود مرکبات است که باید دفع شوند. عکس توسط Chazz Hesselein، Alabama Cooperative Extension System، Bugwood.org.

دفع و قرنطینه
یکی از مؤثرترین راه‌ها برای جلوگیری از انتشار شپشک‌های آردآلود در گلخانه، دور ریختن مواد گیاهی به شدت آلوده است (شکل 2). تنظیم آستانه آفات در عملیات شما برای تعیین زمان کاهش تلفات و دور ریختن مواد گیاهی مهم است. آستانه آفت سطحی است که در آن جمعیت آفت در یک محصول به نقطه ای می رسد که شروع به ایجاد زیان اقتصادی می کند. به عبارت دیگر، نقطه ای است که در آن هزینه کنترل آفت از هزینه خسارتی که به محصول وارد می کند بیشتر است. تعیین آستانه آفت مستلزم ارزیابی جامع محصول، آفت، عوامل اقتصادی و در دسترس بودن و اثربخشی گزینه های مدیریتی است. مواد گیاهی حساس به شپشک آردآلود باید قبل از ورود به گلخانه قرنطینه شوند. برای محصولات با ارزش بالا که دفع آنها ایده آل نیست، قرنطینه کردن گیاهان آلوده کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که شپشک های آرد آلود به گیاهان آسیب دیده سرایت نمی کنند. پروتکل های قرنطینه بسته به اندازه عملیات و نوع محصول متفاوت خواهد بود، اما مراحل اساسی شامل موارد زیر است:

  1. جداسازی: گیاهان جدید را در محلی جداگانه و دور از گلخانه اصلی قرار دهید تا از انتشار شپشک آرد آلود به گیاهان دیگر جلوگیری شود. این می تواند منطقه ای به بزرگی یک گلخانه یا به کوچکی یک چادر رشد باشد.
  2. بازرسی: قبل از آوردن گیاهان جدید به گلخانه، آنها را به طور کامل از نظر وجود شپشک آرد آلود بررسی کنید، با تمرکز روی نوک رشد و مناطقی که برگ به ساقه می چسبد (شکل 3).
  3. پیشگیری: رد حمل و نقل و تماس با تامین کننده ممکن است ضروری باشد.
  4. درمان: اگر شپشک آرد آلود روی گیاهان جدید یافت شد، گیاهان را قبل از ورود به گلخانه با حشره کش درمان کنید. پوشش کامل تمام قسمت های گیاه مهم است و کاربردهای متعددی مورد نیاز خواهد بود.
  5. نظارت: گیاهان قرنطینه شده را به طور منظم از نظر وجود شپشک آردآلود بازرسی کنید و در صورت نیاز با حشره کش درمان کنید.
  6. نگهداری سوابق: زمان و مکان یافتن حشرات آرد آلود، شدت آلودگی و هرگونه حشره کش استفاده شده را یادداشت کنید. ثبت سوابق به تعیین اثربخشی اقدامات قرنطینه کمک خواهد کرد.

کنترل بیولوژیکی
عوامل کنترل بیولوژیکی، مانند نابودکننده شپشک آرد آلود (Cryptolaemus montrouzieri) (شکل 4) و لاروهای توری (Chrysoperla spp.) را می توان برای مدیریت جمعیت شپشک آرد آلود خریداری و رها کرد.

شپشک آرد آلود یک آفت رایج در گلخانه ها است که باعث آسیب به گیاهان و کاهش عملکرد می شود. شپشک‌های آرد آلود مایعات گیاهی را از طریق قسمت‌های دهانی مکنده خود استخراج می‌کنند که منجر به توقف رشد، زرد شدن برگ‌ها، پژمرده شدن و تولید عسلک چسبناک می‌شود. شپشک‌های آردآلود را می‌توان از طریق شاخ و برگ‌های گرمسیری و محموله‌های مواد گیاهی آبدار به گلخانه‌ها وارد کرد و استراتژی‌های کنترل مؤثر را مهم می‌سازد. ترکیبی از استراتژی‌های مدیریت فرهنگی، حشره‌کشی و بیولوژیکی باید برای مدیریت جمعیت‌های شپشک آردآلود اجرا شود.

شکل 4. Cryptolaemus montrouzieri بالغ که از شپشک آرد آلود مرکبات تغذیه می کند. عکس از سونیا بروتون، وزارت کشاورزی و غذا استرالیای غربی، Bugwood.org.

کنترل آفت کش ها
به دلیل پوشش مومی محافظی که دارند، جمعیت شپشک آردآلود می تواند با حشره کش ها چالش برانگیز باشد. این پوشش در برابر آب مقاوم است و قرار گرفتن آنها در معرض بقایای حشره کش ها را کاهش می دهد. بیشتر حشره‌کش‌ها فعالیت محدودی روی تخم‌های شپشک آردآلود دارند. مراحل پورگی بیشترین حساسیت را نسبت به حشره کش ها دارند زیرا پوشش مومی شکل را تشکیل نداده اند. حشره کش ها به دلیل وجود نسل های متعدد باید به طور مکرر، حداقل یک بار در هفته استفاده شوند.

اولین قدم در بهداشت گلخانه، حذف تمام بقایای گیاهی است. علف های هرز، بقایای گیاهی و گیاهان غیرقابل فروش می توانند به عنوان میزبان حشرات، کنه ها، بیماری ها و ویروس های گیاهی باشند. خواندن استراتژی مدیریت علف های هرز گلخانه ای توسعه دانشگاه ایالتی میشیگان برای مدیریت علف های هرز توصیه می شود. تمام علف های هرز و بقایای گیاهی را بردارید و آنها را در یک ظرف زباله در بسته و محکم قرار دهید تا از مهاجرت آفات و عوامل بیماری زا به بیرون و بازگشت به محصول اصلی جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که برای افزایش اثربخشی مواد ضدعفونی کننده، روزانه مواد آلی و بقایای (محیط، گیاهان مصرف شده، سایر مواد آلی) را حذف کنید.

شکل 1. بالغین، پوره ها و توده های تخم شپشک آرد آلود مرکبات. عکس توسط مجموعه ملی عکس‌های حشرات مقیاس‌دار، خدمات تحقیقات کشاورزی USDA، Bugwood.org.

سرویس بهداشتی
بهداشت مناسب گلخانه برای کاهش شیوع شپشک‌های آرد آلود ضروری است. تمیز نگه داشتن گلخانه ها مهم است. انجام این کار به به حداقل رساندن مشکلات ساقه آرد آلود قبل از شروع فصل رشد بهار کمک می کند.

شپشک های آرد آلود به راحتی در گلخانه پخش می شوند. بنابراین، آموزش کارکنان/کارگران در مورد اهمیت شیوه های بهداشتی مهم است. کارگران باید آموزش ببینند تا علائم هجوم شپشک آرد آلود را در گیاهان و نواحی گلخانه که در آن شپشک‌های آردآلود معمولاً در آن قرار دارند شناسایی کنند تا از گسترش آلودگی جلوگیری شود. همچنین یادآوری به کارگران برای شستن مکرر دست‌ها و ضدعفونی کردن نه تنها ابزار و تجهیزات، بلکه هر ظروف، سینی یا سایر مواردی که برای حمل و نقل گیاهان استفاده می‌شود نیز مهم است. با انجام این اقدامات، کارگران می توانند به کاهش خطر انتشار شپشک های آرد آلود در گلخانه کمک کنند.