انتشار گرما با تهویه طبیعی

او می‌گوید: «من فکر می‌کنم این یک افزودنی عالی برای تهویه خانه است. دریچه سقف تمام طول خانه را طی می کند، بنابراین در کل ساختار خنک می شود. این بهتر از داشتن پرده در انتهای آن است.»

دریچه های سقف بر این اصل کار می کنند که هوای گرم بالا می رود و هوای خنک فرو می رود. این سیستم زمانی بهترین عملکرد را دارد که دیوارهای جانبی را بتوان بالا و پایین کرد. هوای گرم بالا می‌آید و از پشت بام خارج می‌شود و هوای خنک‌تری را از کناره‌های گلخانه زیر به داخل می‌کشد. وزش نسیم خفیف فقط دو یا سه مایل در ساعت می تواند به این روند کمک کند و حداقل 80 درصد تهویه مورد نیاز را تامین کند. اگر دیوارهای کناری بسته باشند، هوای خنک‌تری از پایین دریچه سقف به داخل کشیده می‌شود و به قسمت‌های پایینی خانه فرو می‌رود. فن های افقی باید برای جلوگیری از مخلوط شدن لایه های هوای گرم و سرد بسته شوند.

قبل از نصب دریچه های سقفی باید چند فاکتور را در نظر گرفت. هنگامی که آنها در جای خود قرار می گیرند، پوشاندن خانه با پلی دشوار است. پارچه سایه باید متخلخل باشد تا هوا به صورت عمودی گردش کند و مکانیسم های دریچه نیاز به تعمیر و نگهداری معمول دارند.

کیت کلمن، یکی از مالکان مزارع KCK، LLC، در دیتون، اورگان، می‌گوید که دریچه‌های سقفی را به قدری دوست دارد که همچنان آن‌ها را در گلخانه‌های متصل به ناودان Rainbow خود تقویت می‌کند. کلمن با برادرش کوین کولمن مالک این تجارت است و آنها محصولات مختلفی از پایه درختان میوه، گل های شاخه بریده و درختان و درختچه های ریشه لخت را برای بازار زینتی پرورش می دهند. او دریچه های سقفی را به اکثر خانه های خود اضافه کرده است و قصد دارد امسال کارهای بیشتری انجام دهد.

بسیاری از پرورش دهندگان در این فصل با تغییرات گسترده دما (برخی ممکن است بگویند وحشیانه) دست و پنجه نرم می کنند، که چالشی برای زمان بندی تولید و اتمام محصولات است. دیوارهای کناری و انتهایی، پارچه های سایه دار، پرده های انرژی و سیستم های پد و فن، همگی به پرورش دهندگان کمک می کنند تا محیط درون گلخانه را دستکاری کنند. جریان هوا از طریق منطقه تولید برای کاهش رطوبت و بیماری گیاه ضروری است. با هزینه‌های برق بالا، تولیدکنندگان می‌توانند با استفاده از فیزیک طبیعی حرکت هوا برای خنک نگه داشتن یک گلخانه گرم، مصرف را کاهش دهند.

کلمن می گوید از زمانی که دریچه های سقف را نصب کرده است، هیچ مشکلی با نشتی یا بار برف نداشته است. “در یک دنیای عالی، دریچه های سقف راهی برای بیشتر سازه ها هستند زیرا می توانید گرما را به طور مداوم از بالای گلخانه خارج کنید.”

دریچه های سقف را می توان به صورت دستی کار کرد، اما یک ترموستات کلمن را کنترل می کند. او می‌گوید: «من دمایی را که می‌خواهم برای باز و بسته کردن دریچه‌ها تنظیم می‌کنم و حسگرها آنها را فعال می‌کنند. این واقعاً به ما کمک می کند تا با پایین نگه داشتن رطوبت، پایین نگه داشتن گرما و ثابت نگه داشتن دما در کل گلخانه، گیاهان بهتری رشد کنیم. من واقعاً نمی توانم رقمی را در مورد بازگشت سرمایه بیان کنم، اما این بیش از هر چیز آرامش خاطر است. و ما در حال کاهش مصرف برق خود هستیم.»

گلخانه های رنگین کمان کولمن که به ناودان متصل شده اند کمی عریض تر از استاندارد هستند. شرکت او بیش از 30 سال پیش کار خود را با Stuppy Greenhouse آغاز کرد. او می‌گوید مهندسان Stuppy به‌طور سفارشی دریچه‌های سقف را طوری طراحی کردند که ابعاد خانه‌های 35 فوتی (در مقابل 30 فوت) پهنای خانه‌های او را برآورده کند. او می‌گوید: «آن‌ها کار بزرگی انجام دادند، و همه چیز مناسب است، و ما واقعاً از آن راضی هستیم». ما در طول سال‌ها به کار با Stuppy ادامه داده‌ایم زیرا آن‌ها ساختاری واقعاً زیبا با ظاهری تمام‌شده می‌سازند. می توان گفت که آنها به کیفیت اهمیت می دهند.»



منبع

پس انداز واقعی است
دریچه های سقفی نسبت به سیستم های پد و فن صرفه جویی قابل توجهی در هزینه برق دارند. به گفته جان بارتوک جونیور، استاد بازنشستگی توسعه، و مهندس کشاورزی در دانشگاه کانکتیکات، تهویه فن بین 0.5 تا 1 کیلووات ساعت در هر فوت مربع در سال استفاده می کند، در حالی که دریچه های سقف فقط به یک موتور دنده کوچک 1/20 اسب بخار نیاز دارند. روزی چند بار دریچه ها را باز و بسته کنید.

Stuppy Greenhouse توضیح می‌دهد که یکی از کارآمدترین راه‌ها برای حفظ دمای ثابت، دریچه‌های سقفی است. آنها مزایای متعددی نسبت به سیستم‌های خنک‌کننده پد و فن دارند، عمدتاً استفاده کمتر از الکتریسیته و خنک‌کنندگی پایدارتر در سرتاسر گلخانه، به‌ویژه در مرکز.