تأثیر ترکیب هوموس بر رشد نهال های صنوبر سیاه

فرض بر این بود که بستر برگ و هوموس از توده‌های صنوبر خزه خالص، توده‌های پهن برگ خالص و توده‌های مخلوط ممکن است بر رشد و نمو نهال صنوبر سیاه (Picea mariana (Mill.) BSP) تأثیر بگذارند. آزمایشی در گلخانه به منظور بررسی اثر بسترهای مختلف برگ و هوموس مختلف بر روی نهال های صنوبر انجام شد. نتایج ما نشان می‌دهد که رشد بهتری برای نهال‌های رشد یافته در هوموس از توده‌های مخلوط و توده‌های پهن برگ خالص در مقایسه با هوموس از صنوبر خالص B. یا بستر استاندارد مهدکودک جنگلی.

تحقیق کامل را در www.researchgate.net بخوانید.

علاوه بر این، بستر برگ از گونه های درختان پهن برگ، مانند گونه های توسکا (Alnus rugosa (Du Roi) RT Clausen)، T. aspen (Populus tremuloides Michx)، بید (Salix spp.) و توس کاغذی (Betula papyrifera Marsh.) نتایج مشخصی در رشد و نمو نهال های صنوبر B. در گلخانه نشان داده است. علاوه بر این، ترویج توده های مخلوط می تواند با بهبود ترکیب فیزیکوشیمیایی کف جنگل، بهره وری صنوبر B. را افزایش دهد.

در جنگل‌های شمالی در کانادا، توده‌های پهن برگ با خاک‌هایی با زهکشی خوب و لایه‌ای غنی از هوموس مشخص می‌شوند. در مقابل، توده های خزه صنوبر اغلب با خاک های با زهکشی ضعیف تر و لایه های هوموس اسیدی مشخص می شوند. با این حال، وجود این دو نوع جنگلی در درجات مختلف مخلوط در توده ها می تواند برای بهره وری نهال صنوبر مفید باشد.

Ouimet، Rock & Noronha، Maísa & Barrette، Martin & Leduc، Alain & Bergeron، Yves. (2022). تأثیر بستر برگ و ترکیب هوموس بر رشد نهال های صنوبر سیاه: آزمایش گلخانه ای. جنگل ها 13. 22. 10.3390/f13111832.



منبع