تله های چسبنده رنگی برای نظارت بر تریپس های گیاهخوار و تاثیر آنها بر حشرات مفید

اگرچه تله های چسبنده تراکم جمعیت فرانکلینلا را در گل آذین انبه پیش بینی نکردند، این مطالعه نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در استفاده از تله های رنگی در اکوسیستم های کشاورزی انبه است. تله های چسبنده رنگی گزینه خوبی برای نظارت بر تریپس انبه برای شناسایی آنها در مراحل اولیه آلودگی برای اجرای تاکتیک های مدیریتی و جلوگیری از ایجاد جمعیت تریپس است.

در کل 16441 تریپس در طول دوره نمونه برداری بر روی تله های چسبنده صید شدند که از این تعداد 16251 (98.8%) بالغ تریپس و 190 (1.2%) لارو بودند. چهل و یک گونه تریپس یا از تله های چسبنده یا از گل آذین جمع آوری شد. از این تعداد، 32 گونه یا از برگ یا گل تغذیه می کنند. فرانکلینلا سفالیکا، F. gardeniae و F. invasor فراوان ترین گونه ها بودند. Scirtothrips citri و S. manihoti نیز در میان سایر تریپس های گیاهخوار صید شدند. تله سفید به طور قابل توجهی گونه های فرانکلی-نیلا بیشتری را گرفت و همچنین کوچکترین شکار حشرات مفید را داشت. تله‌های زرد برای گونه‌های Scirtothrips جذاب‌ترین تله‌ها بودند، با اثرات مضر کم بر گرده‌افشان حشرات، اگرچه تأثیر زیادی بر دشمنان طبیعی داشتند. گونه های تریپس صید شده بر روی تله های چسبنده همبستگی کم و غیر معنی داری را با توجه به تراکم تریپس در گل آذین انبه نشان دادند.

Mbula، Lucia & Infante، Francisco & Cavalleri، Adriano & Mez، Jaime & Giron، Antonio & Fanson، Benjamin & Id، Francisco. (2022). تله های چسبنده رنگی برای پایش تریپس های گیاهخوار (Thysanoptera) در اکوسیستم های کشاورزی انبه و تأثیر آنها بر حشرات مفید. PLoS ONE. 17 (11): e0276865. 1-20. 10.1371/journal.pone.0276865.



منبع

راندمان گرفتن شش تله چسبنده رنگی (آبی، سبز، نارنجی، بنفش، سفید و زرد) در اکوسیستم‌های کشاورزی انبه مکزیک با هدف (i) ثبت تنوع Thysanoptera آزمایش شد. (ب) تعیین جاذبه تریپس های گیاهخوار. (iii) ارزیابی تاثیر این تله ها بر حشرات مفید. و (IV) ارزیابی رابطه بین تراکم تریپس های فرانکلینلا که در تله ها گرفته شده و آنهایی که در گل آذین یافت می شوند. استفاده از تله های چسبنده رنگی تنوع زیادی از تریپس و حشرات مفید را در اکوسیستم کشاورزی انبه نشان داده است.

تحقیق کامل را در www.researchgate.net بخوانید.