تنظیم دقیق با سلامت خاک؛ بیماری خاکی

برای اطلاعات بیشتر:
دانشگاه ایالتی واشنگتن
www.wsu.edu

شما می توانید خاکی داشته باشید که از همه راه های دیگر سالم باشد و همچنان با بیماری های ناشی از خاک مشکل داشته باشید. اما ممکن است یکی بپرسد که آیا واقعاً سالم است؟ ما می‌توانیم این معضل را برطرف کنیم – اگر مشکلات بیماری ناشی از خاک دارید، خاک سالم ندارید – اما ممکن است هرگز خاک سالم نداشته باشیم. به جای تفکر نرم عبارات جالب، بیایید به واقعیت سخت نگاه کنیم.

اگر چه سرکوب عمومی را می توان از طریق بهبود سلامت خاک به دست آورد، نتایج تحقیقات به دلیل عوامل متعدد دخیل از جمله عوامل بیماری زا، نوع خاک، محصول و آب و هوا ناسازگار است. سلامت خاک ممکن است سرکوب عمومی بیماری را بهبود بخشد، اما مصونیت کامل در برابر بیماری‌هایی ایجاد نمی‌کند که در «خاک‌های سالم محصولات سالم تولید می‌کنند».

سرکوب عمومی با سلامت خاک مرتبط است
آسیب شناسان گیاهی دو نوع سرکوب بیماری های ناشی از خاک، عمومی و اختصاصی را شناسایی می کنند (Schlatter et al., 2017). سرکوب عمومی مربوط به جمعیت بیشتر و فعالیت جمعیت میکروبی عمومی است، بنابراین با سلامت خاک مرتبط است. خبر خوب این است که سرکوب عمومی طیف وسیعی دارد. خبر بد این است که هر بیماری زایی را در همه شرایط به طور کامل سرکوب نمی کند.

چند مشاهدات دیگر از سرکوب خاص:

  • شکست در تک کشت که باعث سرکوب می شود، اغلب سرکوب را درهم می شکند (با سرکوب همه چیز اما نه با Rhizoc, Schlatter, et al., 2017).
  • کمپوست هایی با کیفیت های خاص گاهی اوقات می توانند باعث سرکوب بیماری شوند (Hoitink et al., 1997)
  • کودهای سبز همچنین گاهی اوقات می توانند باعث سرکوب بیماری شوند (آباوی و ویدمر 2000؛ مک گوایر 2003؛ ویگینز و کینکل، 2005).
  • تنوع زیستی خاک سرکوب بیماری را تضمین نمی کند (Hossain et al., 2021)
چگونه می توان سرکوب بیماری خاص را دریافت کرد
از آنجایی که سرکوب کامل است، دستیابی به سرکوب بیماری خاص در زمان و مکانی که می خواهیم مفید خواهد بود. در اینجا نحوه دریافت آن برای سیب زمینی آمده است: چیزی جز سیب زمینی برای 20+ سال در همان خاک رشد نکنید (Lorang et al., 1989; Menzies, 1959). همین کار را می توان برای گندم نیز انجام داد (کوک، 2003). بهترین نمونه هایی که ما از سرکوب بیماری های خاص داریم، نتیجه کشت تک محصولی طولانی مدت است.

محققان خاک‌های سرکوب‌کننده بیماری را مطالعه کرده‌اند، به این امید که شناسایی کنند که چگونه بیماری‌ها را سرکوب می‌کنند تا به روش‌های غیر کشت تک‌کشتی دست یابند، اما با موفقیت کمی. مکانیسم ها پیچیده هستند. یک تیم تحقیقاتی 17 میکروب مجزا را شناسایی کرد که در یک نمونه از سرکوب خاص Rhizoctonia نقش دارند (Mendes et al., 2011).

اقدامات در مقابل سلامت خاک برای سرکوب بیماری
بنابراین، انجام تک‌کشت شکسته یک گزینه عملی نیست. همچنین دستیابی به سلامت خاک یک راه حل کامل نیست: “هیچ شیوه مدیریت بهداشت خاک به طور مداوم بیماری را سرکوب نمی کند.” (برگه اطلاعات پاتوژن گیاهی در خاک، 2021). اهرم بزرگ در اینجا تناوب زراعی است نه سلامت خاک. این روش سنتی است که برای جلوگیری از مشکلات بیماری های ناشی از خاک در کشت سالانه استفاده می شود. مانند مواد مغذی و آب، سلامت خاک برای بیماری های خاک زاد به خوبی تنظیم می شود.

سلامت خاک و سرکوب بیماری های ناشی از خاک
آنچه که “خاک های سالم محصولات سالم تولید می کنند” واقعاً به آن می رسد، سرکوب بیماری های ناشی از خاک است. سرکوب به جای کاهش پتانسیل بیماری، علیه پاتوژن های واقعی در خاک عمل می کند. این نسخه خاکی مصونیت است. عوامل بیماری زا می توانند در خاک وجود داشته باشند، اما گیاهان به این بیماری مبتلا نمی شوند. این برنده جایزه Mega-Millions در کنترل بیماری های ناشی از خاک است، چیزی که اغلب دنبال می شود اما به ندرت به دست می آید.



منبع سرکوب خاص به سلامت خاک مربوط نمی شود
جکپات-برنده سرکوب بیماری، سرکوب خاص نامیده می شود. برخلاف سرکوب عمومی، با فعالیت تعداد کمتری از میکروب‌های خاص مرتبط است. و این سرکوب کامل است، اما فقط یک پاتوژن. متأسفانه، خواصی که خاک ها را سرکوب می کند، مختص هر بیماری خاکی است. خاکی که یک بیماری را در یک محصول سرکوب می کند، بیماری دیگری را که از خاک منتقل می شود در محصول دیگر سرکوب نمی کند. مثل مصونیت در برابر سرخک است اما در برابر سرماخوردگی نه. شناخته شده ترین نمونه های خاک های سرکوب کننده بیماری خاص عبارتند از: همه چیز در گندم، لکه برهنه Rhizoctonia، همچنین در گندم، و دلمه معمولی در سیب زمینی (Schlatter et al. 2017).

سلامت خاک پتانسیل بیماری را کاهش می دهد
اول قسمت آسان تا آنجا که ساختار، زهکشی و هوادهی خاک را بهبود می بخشد و تراکم را کاهش می دهد، سلامت خاک نیز پتانسیل بروز و شدت بیماری های ناشی از خاک را کاهش می دهد. این گوشه محیطی مثلث بیماری گیاهی است.

خاک های سالم محصولات سالم تولید می کنند، درست است؟ جواب منفی. اگرچه به نظر می‌رسد که این تعریف کاملاً از سلامت خاک باشد، اما این تفکر رایج با آنچه آسیب‌شناسان گیاهی یافته‌اند مطابقت ندارد (Janvier et al., 2007). این درست نیست.

با توجه به همه اینها، باید خاک های سرکوب کننده و خاک های سالم را دو چیز متفاوت در نظر بگیریم (شکل 3)، به خصوص زمانی که چندین محصول و بیماری را در یک تناوب در نظر بگیریم. و تفکر “خاک سالم تولید گیاهان سالم” را رها کنید. واقعیت را توصیف نمی کند، که بسیار پیچیده تر است.