جایی که چالش های باغبانی ویتنامی با راه حل های هلندی روبرو می شود

فرصت هایی برای راه حل های هلندی
در جریان بازدید نخست وزیر فام مین چین از مرکز جهانی هورتی هلند در دسامبر 2022، او پیشنهاد کرد که این مرکز به ویتنام کمک کند تا نهالستان های بذر و پیاز، فناوری پردازش، دانش فنی، استانداردهای بازار و مراکز نوآوری را برای دستیابی به مصرف کنندگان جهانی بهبود بخشد. وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام Le Minh Hoan گفت که ویتنام با شرکای هلندی برای کاهش اثرات نامطلوب کشاورزی همکاری خواهد کرد زیرا این کشور قصد دارد جهان را با محصولات تولید شده از یک رویکرد کشاورزی هوشمند، دایره‌ای، ارگانیک، مسئولانه و متوازن با انتشار تغذیه کند. .

صادرات ویتنام جاه طلبانه است
به گفته کارشناسان، باغبانی یکی از امیدوارکننده ترین بخش های اقتصاد ویتنام است. در سال‌های اخیر، ویتنام میوه‌های استوایی مانند پوملو، لیمو، و میوه‌های اژدها، علاوه بر محصولات سنتی مانند قهوه، آجیل، فلفل و چای به بسیاری از کشورها از جمله بازارهای با استاندارد بالا مانند ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن صادر کرده است. در سطح جهانی، بازارهایی مانند اتحادیه اروپا بیشتر و بیشتر در انتظار محصولات با تأثیر کمتر بر محیط زیست هستند. در حال حاضر ویتنام تنها 4 درصد از محصولات باغی مورد نیاز اروپا را صادر می کند. برای نشان دادن ویتنام به عنوان یک کشور صادراتی عمده برای محصولات باغبانی روی نقشه، پس از برداشت و پردازش هنوز هم نیاز به بهبود دارد در حالی که باغبانی دایره ای پایدار و دایره ای انجام می شود.

برخی از مزارع مرکبات در دلتای مکونگ شاهد مرگ 30-40 درصد گیاهان پس از 3-4 سال کشت سخت بودند و کشاورزان به خودی خود متحمل خسارات زیادی شدند. علاوه بر این، بذرهای بی کیفیت ظرفیت جوانه زنی پایینی دارند و منجر به کیفیت ناسازگار محصولات می شود، بنابراین پتانسیل صادرات باغبانی کشور را که بین سال های 2011 تا 2020 حدود 2.5 تا 3.8 میلیارد دلار آمریکا بود، مختل می کند، داده های Larive / OpenAsia نشان داد.

در راه بازگشت به خانه از محل کار، ون فام، 40 ساله، در یک فروشگاه Dalat Hasfarm در نزدیکی خانه خود توقف کرد تا 2 دسته گل بخرد. کارمند زن مجرد دفتر با خوشحالی 150000 VND (6 یورو) برای 10 گل رز پرداخت کرد. رزهای تازه چیده شده در اینجا تضمین می‌شوند که حداقل 4 روز تازه می‌مانند، در حالی که همان نوع گل که در بازار مرطوب محلی به نصف قیمت فروخته می‌شود، چنین تضمینی ندارد. فام به گروه رو به رشد درآمد متوسط ​​در ویتنام تعلق دارد که انتظار می رود تا سال 2030 به 36 میلیون نفر برسد و شامل مصرف کنندگانی می شود که مایل به پرداخت هزینه برای محصولات با کیفیت و به ویژه تولید داخلی هستند.

اخیراً، در جریان HortEX در شهر هوشی مین، 33 شرکت هلندی با هم متحد شدند تا ظرفیت خود را برای ارائه یک رویکرد رشد یکپارچه برای کشاورزان و شرکت ها به نمایش بگذارند. به عنوان مثال، شرکت های هلندی از جمله تولید کنندگان مواد خام در سطح جهانی مانند بذر و گیاهان جوان هستند. استفاده از تحقیقات و فناوری به بذرها و سایر مواد اولیه ظرفیت جوانه زنی بیشتری می دهد، بنابراین می توان آنها را بهتر رشد داد و در برابر ارگانیسم های بیماری زا و شرایط جدید، آب و هوا یا موارد دیگر محافظت بهتری داشت. نرم افزارها و حسگرهای هوشمند در گلخانه های هوشمند به نظارت بر رشد گیاهان، خطر شیوع بیماری و مصرف آب کمک می کنند. محصولات کشت شده در فضای باز و فناوری های پس از تولید نیز بسیار پیشرفته هستند. این طیف گسترده از فناوری ها و دانش به ویتنام کمک می کند تا به اهداف بلندپروازانه خود در تغذیه جهان برسد.

بر اساس گزارش اداره حفاظت از گیاهان زیر نظر وزارت کشاورزی و توسعه روستایی، ویتنام از سال 2011 تا 2020 سالانه بین 70000 تا 100000 تن داروهای گیاهی وارد و مصرف می کند که آفت کش ها 20.4٪، مواد کنترل بیماری 23.4٪، 4/23٪ علف کش ها را تشکیل می دهند. ٪، و دیگران 12٪. مواد شیمیایی حفاظت از گیاه عمدتاً از چین، هند، آلمان، سنگاپور، تایلند و ژاپن وارد شده است که 57.2 درصد از چین را تشکیل می دهد. نظارت بر استفاده از آفت کش ها و کودها یکی از بزرگترین چالش ها در صنعت کشاورزی ویتنام است. در همین حال، عوامل کنترل بیولوژیکی محبوب نیستند. طبق مطالعه ای که بنا به درخواست دولت هلند در پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی تولید و فرآوری محصولات باغی و گل و گیاه در ویتنام (HortEx) ارائه شده است، استفاده از محصولات بیولوژیکی در بخش باغبانی محلی کم است و تنها 15 مورد ٪ از خروجی با VietGap یا GlobalGap تایید شده است.

منبع: netherlandsandyou.nl



منبع باغبانی در یک نگاه
باغبانی یا پرورش گیاهان باغی در این کشور آسیای جنوب شرقی در مقایسه با سابقه طولانی کاشت برنج مرطوب، نسبتاً جدید است. بسیاری از کشاورزان در دلتای مکونگ – مرکز سنتی برنج کشور – چند دهه پیش از برنج به میوه‌ها، سبزیجات یا گل‌ها روی آوردند زیرا محصولات کشاورزی دو تا چهار برابر سود بیشتری نسبت به برنج داشتند. آب و هوای استوایی، خاک حاصلخیز، منابع آبی فراوان و تنوع زیستی غنی از مزایای طبیعی برای باغبانی محلی بوده است. با این حال، این شرایط مساعد اکنون در مواجهه با چالش های جدید مانند تغییرات آب و هوا، افزایش سطح آب دریاها و افزایش جمعیت آسیب پذیر هستند.

بر اساس استراتژی پیشنهادی برای توسعه باغبانی تا سال 2030 با چشم انداز 2045 که توسط وزارت کشاورزی و توسعه روستایی قبل از ارائه به نخست وزیر برای بررسی و تصویب در حال توسعه است، باغبانی ستون فقرات کشاورزی ویتنامی خواهد بود. تا سال 2045، انتظار می‌رود که بیشتر محصولات باغبانی از کشاورزی با فناوری پیشرفته، کشاورزی ارگانیک و کشاورزی زیست‌محیطی تولید شوند. به عبارت دیگر، آنها باید استانداردهای ایمنی زیستی را رعایت کنند در حالی که این عمل دوستدار محیط زیست است.

شرکت‌های هلندی می‌توانند تجارت سالمی در ویتنام داشته باشند و از بازار داخلی بزرگ با جمعیتی نزدیک به 100 میلیون نفر، ثبات اجتماعی-سیاسی، توسعه سریع اقتصادی، طبقه متوسط ​​رو به رشد، و سنت قوی در بخش کشاورزی و همچنین بهره‌مندی از آن بهره ببرند. محیطی مناسب برای سرمایه گذاران خارجی و مقررات مساعد دولت.

مواد اولیه نیز سردرد هستند. حتی در دلتای مکونگ، بزرگترین منطقه باغبانی کشور، کشاورزان فقط بذر یا گیاهان جوان را از پرورش دهندگان و نهالستان های فاقد گواهینامه می خرند بدون اینکه از حقوق مالکیت بپرسند یا بدانند آیا بذرها و گیاهان عاری از بیماری هستند یا خیر. این عمل بیشتر ضرر دارد تا فایده.

ویتنام این چشم انداز را دارد که پتانسیل کامل توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و ویتنام (EVFTA) را که این کشور در سال 2020 امضا کرده است، باز کند. تا کنون، به گفته وزارت صنعت و تجارت، علیرغم انگیزه های بسیار جذاب، EVFTA تاکنون نداشته است. هنوز تاثیر زیادی بر صادرات محصولات کشاورزی ویتنام به اتحادیه اروپا داشته است. مهمترین آنها این است که صادرات ویتنام با قوانین مبدا مطابقت ندارد. تحول در زمینه باغبانی کشور با مشارکت شرکت های هلندی به کاهش شکاف و سود هر دو طرف کمک می کند. ویتنام استانداردهای محصول مورد نیاز بازار اتحادیه اروپا را برآورده می کند، تولید را گسترش می دهد و مشاغل بیشتری را در هماهنگی با طبیعت ایجاد می کند و در عین حال کیفیت زندگی بهتری را برای پرورش دهندگان تضمین می کند.

اینگرید گفت: از بذر و پیاز گرفته تا گلخانه‌های سبزتر و هوشمندتر، از استفاده از عوامل کنترل بیولوژیکی تا فناوری پس از برداشت، با تمام بخش‌های زنجیره ارزش، شرکت‌های هلندی می‌توانند با شرکای ویتنامی برای رسیدگی به چالش‌های بخش باغبانی خود همکاری کنند. کوروینگ، رایزن کشاورزی سفارت هلند.

باغبانی ویتنامی در چالش ها فرو رفته است
کارشناسان باغبانی در ویتنام مشکلات متعددی را در این بخش برجسته کرده اند، از جمله استفاده نامتوازن از کودها و عوامل کنترل آفات، که منجر به آلودگی محیط زیست، عدم تعادل اکولوژیکی، اسیدی شدن خاک، و مقاومت دارویی در آفات شده است در حالی که موجودات مفید (دشمنان طبیعی) نابود.