دانشگاه در بنگالورو برای ترویج کشاورزی هیدروپونیک در مناطق شهری

مقاله کامل را در www.thehindu.com بخوانید.



منبع

یکی از مدل‌های نمایش داده شده، سیستم سطل هلندی است که در آن مواد مغذی از طریق سیستم آبیاری قطره‌ای برای هر گیاه تامین می‌شود. کشت سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، کدو تنبل، لوبیا، خیار، کلم بروکلی، کدو حلوایی بطری و فلفل دلمه ای تحت این روش ترویج می شود. همچنین در حال آزمایش با کشت میوه اژدها است.

Nagaraj Hullur، یکی از همکاران تحقیقاتی UAS-B، گفت که دانشگاه عمدتاً تمام مدل‌های هیدروپونیک را برای کسانی که در مناطق شهری و حومه شهری هستند پیشنهاد می‌کند. وی ضمن اشاره به اینکه در صورت اتخاذ روش کشاورزی عمودی در چند خانه، می‌توان گفت: «این عمدتاً برای کسانی است که کوانتوم کمتری از زمین دارند اما آماده کشت فشرده هستند.»

دانشگاه علوم کشاورزی-بنگالور، که بزرگترین واحد هیدروپونیک چند مدل ایالت را راه اندازی کرده است، قرار است این روش کشت بدون خاک را به طور گسترده ای از طریق برنامه های آموزشی رایج کند. در ماه دسامبر دوره های آموزشی رایگان در مدل های مختلف هیدروپونیک را برای عموم مردم راه اندازی می کند.

با این حال، سرمایه گذاری اولیه و همچنین هزینه های نگهداری برای این نوع کشت، بسیار بالاتر از روش های کشت مرسوم است. اما آقای ناگاراج می گوید که امکان بازیابی کل سرمایه گذاری در حدود چهار سال وجود دارد، زیرا بازدهی بیشتر خواهد بود.

این دانشگاه که در سال گذشته طی پروژه ای بر روی مدل های مختلف هیدروپونیک تمرکز کرده است، یک واحد هیدروپونیک یک هکتاری را با هشت مدل مختلف راه اندازی کرده است. اگرچه چند شرکت خصوصی موفق به راه‌اندازی واحدهای هیدروپونیک حتی بزرگ‌تر شده‌اند، گفته می‌شود که این واحد از نظر مدل‌های چندگانه بزرگترین است.