فوتونیک می تواند به باغبانی کمک کند تا سریعتر و قابل اطمینان تر اندازه گیری کند

فوتونیک هنوز یک رشته نسبتاً جدید است، اما تاکنون شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی – از جمله در هلند و فرانسه – در زمینه این فناوری فعال هستند. در میان چیزهای دیگر، آنها بر توسعه حسگرهای مبتنی بر “مدارهای مجتمع فوتونیک” (PIC) تمرکز دارند.

در آخرین اجلاس PIC که در آیندهوون برگزار شد، محققان WUR با شرکت در یک میزگرد در مورد کاربرد فوتونیک در AgriFood و ریاست جلسه بین‌المللی نقشه راه سیستم‌های فوتونیک مجتمع (IPSR-I) برای توسعه PIC در این زمینه نقش فعالی داشتند. . جامعه فعالی از محققان در حال حاضر در WUR برای همکاری بیشتر و تبادل دانش در زمینه فوتونیک در حوزه وسیع کشاورزی و مواد غذایی ایجاد شده است.

تجهیزات با استفاده از فوتونیک برای مدت طولانی در کشاورزی و باغبانی وجود داشته است: به عنوان مثال، دوربین‌های طیفی در ماشین‌های مرتب‌سازی، هواپیماهای بدون سرنشین یا سکوهای متحرک برای تشخیص عیوب، بیماری‌ها یا سلامت گیاهان استفاده می‌شوند. اما کاربردهای فوتونیک مفیدتری برای باغبانی قابل تصور است. سوال این است: کدام برنامه ها و کدام فناوری برای آنها مورد نیاز است؟

در اوایل سال جاری، محققان WUR در یک ماموریت تجاری به فرانسه برای بررسی همکاری با شرکت‌های مختلف در خوشه Photonics در Bretagne شرکت کردند. علاوه بر این، WUR، همراه با دانشگاه علوم کاربردی لاهه، Lentiz MBO Westland، و شرکت نرم افزاری PerClass، فهرستی از برنامه های کاربردی ممکن در بخش باغبانی تهیه می کنند. کارگاه آموزشی در این مورد در مارس 2023 سازماندهی خواهد شد. این موجودی توسط برنامه شتاب بین المللی Groenpact تامین مالی می شود.



منبع

باغبانی گلخانه ای در حال حاضر از حسگرهای زیادی استفاده می کند. اما کشاورزی عمودی، کشت خودمختار و کشت مبتنی بر داده نیازمند تجهیزاتی است که حتی حساس‌تر و دقیق‌تر باشد. استفاده از فوتونیک یا فناوری نوری، به عنوان مثال، تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر بیماری‌ها در محصولات را ممکن می‌سازد. در برنامه Agro Food Robotics، واحد بازرگانی باغبانی گلخانه و پیاز گل دانشگاه و تحقیقات Wageningen فعالانه متعهد به توسعه چنین حسگرهایی است.

برای اطلاعات بیشتر:
دانشگاه و تحقیقات واگنینگن
www.wur.nl

WUR همچنین یک کارگاه آموزشی در مورد کاربرد فوتونیک در فنوتیپ در طول سمپوزیوم بین المللی فنوتیپ گیاهی در ماه سپتامبر برگزار کرد.