مراکز باغ هلندی می توانند تولیدکنندگانی را که از آفت کش های غیرقانونی استفاده می کنند حذف کنند

مارتین اسنوپ، رئیس ACM، می‌گوید: “توافق‌های بین رقبا برای حذف برخی از تامین‌کنندگان معمولاً با قوانین رقابت در تضاد است. اما برخی ممکن است مجاز به جلوگیری از رقابت ناصادقانه باشند. مثلاً داشتن محصولاتی که غیرقانونی تولید شده‌اند. البته، همیشه باید وجود داشته باشد. قبل از حذف یک تامین کننده، یک رویه آگاهانه باشد.

بنابراین صنعت باغبانی پذیرفت که این کار را متوقف کند. چنین توافقاتی باید باز و شفاف باشد و قبل از حذف تامین کنندگان باید رویه ای دقیق وجود داشته باشد. بر این اساس ACM هیچ اعتراضی به توافقات نمی بیند.

چه اتفاقی خواهد افتاد؟
برخی از پرورش دهندگان گیاهان زینتی هنوز از آفت کش های ممنوعه استفاده می کنند. بنابراین، طرف‌هایی که این گیاهان را می‌فروشند، ابتکار عمل را برای اتخاذ تدابیری برای مقابله با این امر به دست گرفته‌اند. مراکز باغ در سراسر هلند یک آزمایشگاه شناخته شده برای آزمایش گیاهان تصادفی خواهند داشت. کسانی که آثار سموم غیرقانونی را نشان دهند مردود خواهند بود. سپس به سایر مراکز باغ اطلاع داده می شود تا از فروش گیاهان در جای دیگر جلوگیری شود.

مراکز باغ هلند برای مبارزه با استفاده از آفت کش های غیرقانونی موافقت کرده اند. آنها می خواهند به پایداری این بخش کمک کنند و کشاورزان را از استفاده از مواد مضر برای مردم، حیوانات و محیط زیست باز دارند. چنانچه پس از اخطار اولیه، باغداران به استفاده از سموم غیرمجاز ادامه دهند، از عرضه کلیه مراکز باغی تابعه محروم خواهند شد.

این گیاه کاران در تحویل بعدی خود باید اعلام کنند که از مواد غیرقانونی استفاده نکرده اند و نشان دهند که چه اقدامی برای جلوگیری از تکرار آن انجام داده اند. مراکز باغ یک آزمایش دوم را برای بررسی اینکه هیچ ماده ممنوعه استفاده نشده است انجام خواهند داد. در غیر این صورت، پرورش دهنده مجوز تحویل مجدد به مراکز باغی وابسته را دریافت می کند. بنابراین، مراکز باغ در تلاش هستند تا بخش زینتی را پایدارتر کنند.

تولیدکنندگانی که از مواد ممنوعه استفاده می‌کنند می‌توانند مزیت رقابتی داشته باشند زیرا، برای مثال، گیاهان آنها بهتر رشد می‌کنند یا تلفات کمتری دارند. همانطور که گفته شد، ACM حکم داده است که توافقات مراکز باغ برای مبارزه با استفاده از آفت کش های غیرقانونی توسط تولیدکنندگان مغایر با قوانین رقابت نیست. هدف از این قوانین محافظت در برابر رقابت ناعادلانه، مانند مزیت مبتنی بر استفاده از آفت کش های ممنوع نیست.

منبع: Autoriteit Consumment & Markt



منبع

انجمن صنعت، Tuinbranche Nederland، این توافقنامه ها را با حمایت صدها مرکز باغ، به سازمان مصرف کننده و بازار (ACM) ارسال کرد. ACM توافقنامه ها را در برابر قوانین رقابت و پیش نویس دستورالعمل های موافقت نامه های پایداری آزمایش کرد و هیچ اعتراضی نکرد.

یافته ACM چیست؟
ACM توافقنامه ها را در برابر قوانین رقابت و پیش نویس دستورالعمل های موافقت نامه های پایداری آزمایش کرد. به هر حال، اینها توافقات بین شرکت های رقیب در مورد حذف (موقت) تولیدکنندگان محصولات خاص است. با وجود نظارت عمومی همچنان از سموم غیرقانونی استفاده می شود.