کدام استراتژی کنترل بیولوژیکی در برابر گونه های جدید تریپس موثرتر است؟

در سال های اخیر، پرورش دهندگان گیاهان زینتی با گونه های مهاجم جدید تریپس که از آسیا آمده اند، مواجه شده اند. این حشرات کوچک با تغذیه از برگ و گل گیاهان را ضعیف کرده و به آنها آسیب می رساند. واحد تجاری باغبانی گلخانه و پیاز گل دانشگاه و تحقیقات Wageningen در جستجوی استراتژی‌های کنترل بیولوژیکی موثر علیه این تریپس‌های مهاجم است. به عنوان مثال، به نظر می رسد که حشره شکارچی Orius laevigatus در مبارزه با Dichromothrips corbetti در Phalaenopsis بسیار مؤثر است.

تولیدکنندگان به دلایل متعددی بر روی تحقیقات در مورد کنترل بیولوژیکی آفات سرمایه گذاری می کنند: کاهش تأثیر آفت کش های شیمیایی بر محیط زیست و سلامت انسان، همچنین به این دلیل که آفت کش های شیمیایی کمتری در بازار موجود است و کارایی آنها در طول زمان کاهش می یابد. توسعه مقاومت تریپس

قطعی ترین نتایج با O. laevigatus، T. montdorensis و N. cucumeris در برابر D. corbetti در Phalaenopsis مشاهده شد: هر یک از این سه دشمن طبیعی تنها در چند هفته تریپس را از گیاهان ریشه کن کردند. این دشمنان طبیعی را می توان به صورت ترکیبی نیز مورد استفاده قرار داد: O. laevigatus را می توان در یک استراتژی درمانی استفاده کرد (که تنها زمانی معرفی می شود که اولین تریپس در محصول شناسایی شود). در مقابل، T. montdorensis یا N. cucumeris را می توان در یک استراتژی پیشگیرانه (که به طور منظم قبل از تشخیص تریپس معرفی می شود) استفاده کرد.



منبع برای اطلاعات بیشتر:
دانشگاه و تحقیقات واگنینگن
www.wur.nl

WUR اکنون در حال انجام تحقیقات بیشتری است تا بفهمد کدام عوامل بیشتر بر اثربخشی دشمنان طبیعی در گلخانه ها تأثیر می گذارد. تحقیقات در مورد کنترل بیولوژیکی تریپس های مهاجم توسط وزارتخانه های van landbouw، Natuur en Voedselkwaliteit، Stichting Kennis in je Kas، Gewascoöperaties Lelie en potorchidee، Anthura و Dümmen Orange تامین می شود.

WUR در حال انجام تحقیقات بر روی کنترل بیولوژیکی چهار گونه تریپس در سه محصول زینتی است: Thrips setosus در نیلوفر، Thrips parvispinus و Chaetanaphothrips orchidii در آنتوریم و Dichromothrips corbetti در Phalaenopsis. این تحقیقات در آزمایشگاه با آزمایش ظرفیت شکار دشمنان طبیعی مختلف (کنه، حشرات، عنکبوت) بر روی چهار گونه تریپس آغاز شد. سپس دشمنان طبیعی با بالاترین ظرفیت شکار برای آزمایش در 4 آزمایش گلخانه ای در محل واحد تجاری در Bleiswijk انتخاب شدند. تاکنون 9 گونه در گلخانه مورد آزمایش قرار گرفته است: 5 گونه کنه (Amblyseius swirskii، Transeius montdorensis، Neoseiulus cucumeris، Macrocheles robustulus و Stratiolaelaps scimitus)، سه گونه حشره (Chrysoperla carnea، Dalotiaderia و Daloteriaus co. گونه (Erigone dentipalpis).