کشت، تجارت و پرورش برای نبرد تحکیم

عمومی نیست
مارک اشاره می کند که بخش غذا و کشاورزی همیشه بخش جالبی بوده است. حدود 20 درصد حجم معاملات در این بخش انجام می شود به این دلیل ساده که بخش مهمی است و غذا و نوشیدنی همیشه مهم خواهد بود. و حساسیت کمتری نسبت به نوسانات اقتصادی دارد. او می‌گوید: «قله‌ها و فرورفتگی‌ها محدود هستند، مثلاً با فناوری اطلاعات بسیار متفاوت هستند.

اوایل سال جاری، اسکوئرفیلد دفتری را در بلژیک افتتاح کرد. در مورد تجمیع در آنجا چطور؟ مارک نیز می داند که مطمئناً مقدار زیادی از آن در حال حاضر در تجارت وجود دارد. او آگاهانه لبخند می‌زند: “اما این واقعیت که ما این گام را برداشته‌ایم مطمئناً فقط برای کشاورزی و باغبانی نیست. ما فرصت‌هایی را در بخش گسترده‌تر غذا در اینجا می‌بینیم.” “حضور محلی جریان معامله را ترویج می کند.”

در فن‌آوری باغبانی هم همین‌طور است، جایی که تا یک سال پیش، شرکت‌ها با اخبار ادغام، تصاحب و سرمایه‌گذاری تقریباً روی هم می‌چرخیدند، اما شرکت‌های کشت، تجارت و پرورش هم سرپا نیستند. به خصوص در این زیربخش ها، مارک استال، شریک Squarefield، انتظار دارد معاملات لازم را در دوره آینده انجام دهد.

بی سر و صدا، شرکت ها نیز به طور فزاینده ای به دنبال خارج از حوزه های خود هستند تا ببینند چه چیزی در دسترس است. احزاب بخش مالی در سال های اخیر همین کار را انجام داده اند. این گونه احزاب قبلاً علاقه چندانی به کشاورزی نداشتند، اما اکنون این موضوع تغییر کرده است.

در حال حاضر در زمینه ادغام، تملک و تراکنش های مالی در باغبانی گلخانه ای کمی آرام تر به نظر می رسد، اما ظاهر می تواند فریبنده باشد. در پشت صحنه، مردم هنوز مشغول صحبت، مذاکره و فکر کردن در مورد گام های جدید هستند.

اینجاست که Squarefield وارد تصویر می شود. تیم متخصص امور مالی شرکتی با کارآفرینان در مورد انواع مسائل از جمله بسیاری از مسائل جانشینی کار می کند. مارک در حال حاضر می‌بیند که در بسیاری از شرکت‌ها، مالکان به سن بازنشستگی می‌رسند یا خواهند رسید، که جانشینی را ضروری می‌کند.

کارشناس M&A می‌داند: «اما بعداً در این فرآیند، عامل قیمت اغلب مهم‌تر می‌شود. این باید تا حد امکان بالا باشد.

سرمایه داران بخش پیدا کرده اند
همچنین اتفاق می‌افتد که شرکت‌ها از اسکوئرفیلد می‌خواهند به دنبال شرکت‌های جالب برای سرمایه‌گذاری بگردند. در چنین مواقعی، مارک نیز با این سؤال به اطراف خود به بورس نگاه می‌کند. و او ممکن است متوجه شود که علیرغم تجربه گسترده او و تیمش، هنوز احزاب جدید ظاهر می شوند. من 25 سال است که در دنیا قدم می زنم، اما هنوز هم مهمانی های جدید خوبی به من نزدیک می شود.”

این ثبات نسبی به این معنی است که احزاب خارجی گاهی اوقات می توانند خطراتی را نادیده بگیرند که در بخش مواد غذایی و کشاورزی نیز وجود دارد. مهم است که بفهمیم یک بخش دقیقاً چگونه با هم تطابق دارد و فقط از طریق روندهای کلان اقتصادی به آن نگاه نکنیم. مثلاً در ساخت گلخانه یا پرورش، شما به راحتی می توانید اشتباه کنید. مطمئناً در گذشته این اتفاق افتاده است.”

در چنین مواقعی، گزینه ادغام یا فروش نیز به طور مرتب مطرح می شود. سپس به همراه مشتری به دنبال بهترین راه برای انتقال سهام هستیم. کارآفرینان اغلب فهرست آرزوهای سنگینی دارند. این شامل، برای مثال، یافتن یک شریک استراتژیک خوب برای آینده شرکت، و همچنین حفظ کارکنان و نام شرکت است.

کارشناس M&A انتظار دارد که هنوز هم ادغام زیادی در بین کشاورزان اتفاق بیفتد. در سال های اخیر، این توسعه در حال حاضر آغاز شده است. او می‌گوید: «صرفه‌جویی در مقیاس و کارایی روز به روز مهم‌تر می‌شود. او همین را در میان شرکت‌های پرورشی می‌بیند که «احزاب پولدار مدتی است که به اطراف نگاه می‌کنند»، قطعاً در سطح بین‌المللی و تجارت. در اینجا نیز جا برای تحکیم بیشتر وجود دارد. او به خبر فروش پلاناسا اشاره می کند: «به عنوان مثال، در پرورش سبزیجات که در حال حاضر Vilmorin از فهرست خارج شده است یا در میوه های نرم در اسپانیا.

Squarefield در امور مالی شرکت برای بخش غذا و کشاورزی تخصص دارد. از دفاتر هلند، آلمان، و از ابتدای سال جاری، همچنین در بلژیک، تیمی از کارشناسان M&A بازار را زیر نظر دارند. “احزاب زیادی وجود دارند که ادغام ها و تملک ها را هدایت می کنند، اما ما 15 سال است که با تخصص در بخش مواد غذایی و کشاورزی خود را متمایز کرده ایم.

ارزش گذاری بر اساس قیمت فروش
برای به روز نگه داشتن این دانش، مارک ماه گذشته از گرین تک آمستردام بازدید کرد. در آنجا، او با بسیاری از مشتریان فعلی و همچنین مهمانان جدید ملاقات کرد. نمایشگاه راهی مناسب برای او برای دیدن سریع تعداد زیادی از مردم است. او می‌گوید: «من دست‌های زیادی می‌فشارم و در نتیجه از آنچه در شرکت‌ها می‌گذرد مطلع می‌شوم. او تاکید می کند که قطعاً کارشناس فنی نیست. من واقعاً با نگاه مالی به اطراف نگاه می کنم.

در زمینه مالی نیز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. مارک اشاره می کند که تمام پویایی ها و همچنین مسائل موجود در بازار می تواند شرکت ها را به تغییر وادار کند. آنها باید به تحولات جدید واکنش نشان دهند و سپس گاهی اوقات متوجه می شوند که دیگر نمی توانند به تنهایی این کار را انجام دهند. به عنوان مثال، برای سرمایه گذاری به مقیاس نیاز است.

بهره بالاتر
در ساخت و ساز گلخانه و مهندسی گلخانه همانطور که در بالا ذکر شد در سال های اخیر معاملات زیادی صورت گرفته است. سال گذشته تا حدودی ساکت تر بوده است. مارک اشاره می کند: “به نظر می رسد که کمی بیشتر تغییر می کند.” او انتظار دارد در آینده نزدیک معاملات بیشتری در بخش کشت، پرورش و تجارت انجام شود. “اینها معمولاً معاملات سرمایه بر کمی کمتری دارند، که همچنین به سرمایه بدهی کمتری نیاز دارند. شما این را در معاملات بزرگ ساخت گلخانه در چند سال گذشته مشاهده کردید. انجام این کار در آن زمان با نرخ های بهره پایین نیز آسان تر بود. در همین حال، نرخ بهره به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.»

برای Squarefield، داشتن یک شبکه خوب و گسترده ضروری است. “اگر ما طرف فروشنده هستیم، شما می خواهید به بهترین خریداران ممکن دسترسی داشته باشید. این بدان معناست که باید بدانید آن طرفین چه کسانی هستند، به طور خاص به چه چیزی علاقه مند هستند، به تصمیم گیرندگان دسترسی داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که آنها به شما احترام می گذارند. برای دانش شما و به عنوان یک شریک در بحث. به این ترتیب، شما در انتهای انبوه قرار نمی گیرید.”

برای اطلاعات بیشتر:
مارک استال
اسکوئرفیلد هلند
Willemsparkweg 191
1071 HA، آمستردام
تلفن: +31 20 570 7555
[email protected]
www.squarefield.com



منبع