کنترل جلبک در محیط کشت

برای اکثر تولیدکنندگان غیرمعمول نیست که “لزخ سبز” را روی سطح یک محیط رشد پیدا کنند. این لجن سبز عمدتاً از جلبک های سبز آبی و سبز تشکیل شده است.

کنترل جلبک ها بر روی منبع آب سطحی محیط در حال رشد
برای کنترل رشد جلبک در سطح محیط در حال رشد یا در مناطق دیگر در گلخانه، با نگاه کردن به منبع آب شروع کنید.


جلبک ها روی سطح محیط در حال رشد در گلخانه رشد می کنند – منبع: Premier Tech.

برای رشد جلبک ها، مانند گیاهان به آب، نور و مواد مغذی کود نیاز دارند. به همین دلیل است که جلبک ها در گلخانه ها یا سایر مناطقی که گیاهان در آن رشد می کنند، به ویژه در زیر غبار یا در دمای سرد بسیار رایج هستند.

اگر در خطوط آب باشد، باید تمیز شود و سپس با استفاده از یکی از موارد زیر تمیز شود: دی اکسید کلر، یونیزاسیون مس، دی اکسید هیدروژن و غیره. ممکن است نیاز باشد که آب به همان روش فیلتر و تصفیه شود.

نگرانی در مورد جلبک ها
جلبک ها به گیاهان آسیب نمی رسانند، اما می توانند تبادل گاز را به داخل و خارج از محیط رشد کند کنند که می تواند رشد ریشه را کند کند. جلبک ها همچنین پشه های قارچی و مگس های ساحلی را جذب می کنند که نه تنها از جلبک ها و سایر رشد قارچ ها در محیط رشد تغذیه می کنند، بلکه از ریشه گیاهان نیز تغذیه می کنند و سپس به طور بالقوه پاتوژن های گیاهی را از طریق قسمت های دهان خود منتقل می کنند.

این می تواند در محیط های رشد پیت-پرلیت، پوسته ذغال سنگ نارس، الیاف ذغال سنگ نارس- چوب و حتی گشنیز رخ دهد. روی سطح خاک باغچه، سنگ ها، سیمان و سایر سطوح سخت که آب، نور خورشید و مقداری نیتروژن وجود دارد رشد می کند. بدون توجه به اینکه چه اجزایی در محیط رشد یافت می شود، روی سطوح مرطوب تا مرطوب بیشتر از سطوح خشک دیده می شود. بنابراین، از کجا می آید، و چگونه آن را کنترل می کنید؟

مسیرهای پیاده روی می توانند به دلیل رشد جلبک ها لغزنده و کاملاً خطرناک شوند. لعاب گلخانه اگر به طور مداوم مرطوب بماند، می تواند جلبک هایی روی آن رشد کند، در نتیجه انتقال نور را محدود کرده و رشد محصول با کیفیت را به خطر می اندازد.

نور و کود
نور و کود را نباید محدود کرد زیرا ممکن است تأثیر منفی بر رشد گیاه داشته باشد، اما در بسیاری از عملیات کشت، می توان آب را برای کاهش رشد جلبک محدود کرد. جلبک ها برای رشد به شرایط مرطوب تا مرطوب نیاز دارند، بنابراین بین دو آبیاری اجازه دهید سطح محیط رشد خشک شود. سطح یک محیط رشد مبتنی بر ذغال سنگ نارس باید قهوه ای روشن تا خرمایی شود زیرا این نشان می دهد که به حدی خشک شده است که محیطی نامناسب برای جلبک ها ایجاد می کند.

اگر منابع آب تمیز هستند، به یاد داشته باشید که جلبک ها می توانند از هر جایی وارد شوند، بنابراین استفاده از کنترل های فرهنگی ساده برای به حداقل رساندن رشد جلبک ها ضروری است. همانطور که در بالا گفته شد، جلبک ها برای رشد به نور، کود، مواد مغذی و آب نیاز دارند، اما گیاهان نیز همینطور.

جریان هوا
سایر نکات مفید شامل افزایش جریان هوا در گلخانه برای تشویق سریعتر خشک شدن سطح محیط در حال رشد است. افزایش دمای هوا نیز همین تاثیر را خواهد داشت.



منبع رشد جلبک سبز در سطح محیط در حال رشد
رشد جلبک ها با سبز شدن جزئی سطح محیط شروع می شود. با گذشت زمان، لایه سبز جلبک رشد می کند و ضخیم تر می شود و در نهایت رنگ سیاه پیدا می کند. از آنجایی که این باعث می‌شود سطح محیط رشد مرطوب به نظر برسد، پرورش‌دهنده آبیاری را متوقف می‌کند، لایه جلبک خشک می‌شود، از لبه ظرف می‌پیچد و پوسته‌ای غیرقابل نفوذ در آب تشکیل می‌دهد. این پوسته ممکن است نیاز به شکسته شدن داشته باشد تا آب وارد محیط رشد شود.


مه پاشی مداوم شرایط ایده آلی را برای رشد جلبک ها روی لعاب گلخانه ایجاد می کند. منبع: پریمیر تک

منابع جلبک چیست؟
سلول ها و هاگ های جلبک ها در همه جا یافت می شوند. آب آبیاری رایج ترین منبع است، به خصوص اگر از یک حوضچه یا چاه کم عمق تامین شود. خطوط آب همچنین می‌توانند بیوفیلم قابل توجهی در دیواره‌های داخلی لوله‌ها که بیشتر از جلبک‌ها تشکیل شده است، داشته باشند. اگر یک منبع آب دارای سطوح بالایی از جلبک باشد، اغلب جلبک هایی در راهروها، دیوارها و نیمکت هایی که در تماس مکرر با آب هستند، رشد می کنند. منابع دیگر عبارتند از گرد و غبار ناشی از خاک بیرون که به گلخانه و در نهایت به محیط رشد دمیده می شود که با هاگ جلبک “آلوده” می شود.