“افزودن یا تغییر چراغ در گلخانه؟ از رطوبت غافل نشوید”

این مزیت دیگری است که از استفاده از رطوبت‌گیرها به دست می‌آورید.» کندلیک می گوید. گیاهان در طول شب CO2 را جذب نمی‌کنند2 اما آن را منتشر می کند. بنابراین، با بسته نگه داشتن گلخانه، می توانید غلظت کربن را در اوایل روز افزایش دهید و فعالیت فتوسنتزی را تقویت کنید. بدون رطوبت زدایی، این امکان پذیر نخواهد بود. رطوبت به سرعت بیش از حد بالا می رود و شما را مجبور به تهویه و از دست دادن CO اضافی می کند2

همه چراغ ها، حتی کارآمدترین چراغ های LED، گرما منتشر می کنند. این تصور اشتباه وجود دارد که چراغ های LED دما را افزایش نمی دهند. اما هنگامی که نورهای قدرتمند زیادی وجود دارد، همانطور که در بیشتر گلخانه ها وجود دارد، در واقع گرمای زیادی را به آنها منتقل می کنند. این همچنین تعرق را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

گیاهان تنها در صورتی قادر به افزایش نرخ فتوسنتز خود خواهند بود که شرایط محیطی اجازه دهد. هنگامی که محیط مرطوب است، گیاهان نمی توانند تعرق کنند، به این معنی که آنها برای جذب و انتقال مواد مغذی و CO تلاش می کنند.2. بنابراین حتی با نور اضافی، ممکن است شاهد رشد کمتری باشید، زیرا محصولات زراعی قادر به عملکرد موثر نیستند.

دومین تأثیر نور بر تعرق از طریق گرما است. کندلیک ادامه دارد. “محیط گرمتر تا حدی منجر به تبخیر بیشتر می شود.”

اما این فقط در مورد پیشگیری از بیماری ها نیست. کاهش سطح رطوبت نسبی، مزایایی را که می‌توانید از تشعشعات اضافه دریافت کنید، افزایش می‌دهد و چراغ‌ها و رطوبت‌گیرها را به ترکیبی عالی تبدیل می‌کند.

همچنین مهم است که کیفیت طیف نور و نه فقط شدت را در نظر بگیرید. عمدتاً رابطه بین نور قرمز و آبی است. برای مثال، چراغ‌های ال‌ای‌دی در مقایسه با چراغ‌های HPS، قسمت آبی طیف نور بیشتری را شامل می‌شوند. در مطالعات نشان داده شده است که نور آبی تأثیر بیشتری بر روزنه دارد و تعرق را بیشتر از سایر نورها افزایش می دهد.

در کشت گلخانه ای، یک عامل محدود کننده متفاوت وجود دارد – دی اکسید کربن. همراه با تشعشع، CO2 برای فتوسنتز ضروری است. نور بیشتر تنها زمانی فتوسنتز را افزایش می دهد که سطح CO2 به اندازه کافی بالا باشد که اجازه دهد.

هنگامی که نور و رطوبت زدایی به طور مؤثر با هم ترکیب شوند، می توانند به طور قابل توجهی رشد را بهبود بخشند، عملکرد را بهبود بخشند و در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

بنابراین حتی اگر فقط نوع نور مورد استفاده خود را تغییر می‌دهید، باز هم مهم است که بفهمید چقدر روی رطوبت تأثیر می‌گذارد.

تعادل کامل بین نور و رطوبت زدایی را بیابید
کندلیک به طور خلاصه می گوید: «در پایان روز، همه چیز در مورد یافتن تعادل انرژی مناسب است. برنامه ریزی صحیح با در نظر گرفتن تأثیر نور اضافی بر رطوبت و تنظیم رطوبت زدایی بر اساس آن، بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت.

گیاهان در شرایط خشک کمتر فتوسنتز می کنند، بنابراین چگونه رطوبت زدایی می تواند فتوسنتز را بهبود بخشد؟
این سوال خوبی است. درست است که گیاهان وقتی خشک است به درستی فتوسنتز نمی کنند، زیرا روزنه ها برای جلوگیری از تبخیر آب بسته می شوند. اما اینجا اینطور نیست.» کاندلیک توضیح می‌دهد: «اول از همه، رطوبت‌گیرها عمدتاً برای کنترل شبانه در گلخانه‌ها هستند و فتوسنتز در تاریکی رخ نمی‌دهد. علاوه بر این، حتی با وجود رطوبت زدایی که در تمام طول روز اجرا می شود، همچنان انتظار رطوبت نسبی 70 تا 80 درصد را دارید زیرا گیاهان رطوبت زیادی را فراهم می کنند. این یک محدوده رطوبت کامل است که امکان فتوسنتز ایده آل را فراهم می کند.

نور چگونه بر رطوبت تأثیر می گذارد؟
نور از دو طریق بر تعرق تأثیر می گذارد – تابش و گرما. تابش همان چیزی است که گیاهان برای فتوسنتز به آن نیاز دارند. بنابراین وقتی چراغ‌ها روشن می‌شوند، گیاهان با باز کردن روزنه‌هایشان واکنش نشان می‌دهند و توانایی جذب هوا را افزایش می‌دهند. امیر می گوید.

اگر به درستی انجام شود، اضافه کردن چراغ به گلخانه شما یک راه عالی برای بهبود رشد است. ترکیب چراغ ها و رطوبت گیرها بهترین راه برای به دست آوردن کنترل بهتر بر محیط، بهبود رشد و صرفه جویی در انرژی در این فرآیند است.

برای اطلاعات بیشتر:
انرژی های DryGair
8 خیابان هامانوفیم، هرتزلیا
T: +972-9-7730989
www.drygair.com

با این حال، هنگامی که روزنه ها باز هستند، آب تبخیر می شود. بنابراین شدت تابش بیشتر یا ساعات روشنایی طولانی تر، منجر به نرخ تبخیر بالاتر می شود و رطوبت گلخانه را به سمت بالا می برد.



منبع

نورها تاثیر زیادی بر رطوبت گلخانه دارند. هنگام اضافه کردن چراغ ها یا تغییر نوع روشنایی، مهم است که در نظر بگیرید که چگونه بر رطوبت تأثیر می گذارد. در بیشتر موارد، برای جبران رطوبت اضافی، لازم است ظرفیت رطوبت زدایی خود را افزایش دهید. به گزارش کندلیک.

رطوبت زدایی کاملاً تکمیل کننده نور اضافی است
کندلیک می گوید: «افزایش میزان نور در گلخانه، بدون افزایش ظرفیت رطوبت زدایی، به ناچار منجر به رطوبت بالا می شود. “البته، رطوبت بالا منجر به بیماری های مشکل ساز و شیوع کپک می شود.