بینی برای دردسر – استشمام آفات گیاهی

آفات مهاجم گیاهی تولید مواد غذایی ایمن و پایدار را تهدید می کنند. بسیاری از آفات گیاهی از مرزهای بین‌المللی روی گیاهان منتقل می‌شوند، جایی که می‌توانند به‌عنوان چادرنشین پنهان شوند. محققان از سراسر اروپا برای جلوگیری از گسترش آفات، نیروهای خود را برای ایجاد دماغه های الکترونیکی که می تواند گیاهان آلوده به آفات خاص را بو کند، ملحق کرده اند.

با استفاده از دماغه های الکترونیکی، می توان میزان تشخیص را تا 80 درصد افزایش داد.

یکی از کارگروه های پروژه ها صرفاً روی این موضوع کار خواهد کرد.

تولید مواد غذایی ایمن و پایدار توسط انواع آفات گیاهی، که بسیاری از آنها مهاجم هستند، تهدید می شود. با جمعیتی که انتظار می رود در سال 2050 به 9.7 میلیارد نفر برسد، طبق گفته سازمان ملل، ما باید از هدر رفتن غذا و خوراک برای آفات و بیماری ها جلوگیری کنیم.

این چالش محققان را از سراسر اروپا الهام بخش کرده است تا در PurPest، یک پروژه اتحادیه اروپا که توسط NIBIO هماهنگ شده است، همکاری کنند. هدف توسعه بینی های الکترونیکی است که می تواند آفات غار کننده در گیاهان را بو کرده و در نتیجه توزیع آنها را محدود کند.

بینی برای گیاهان بیمار
Andrea Ficke، محقق NIBIO و هماهنگ کننده پروژه مفهوم پروژه را توضیح می دهد:

همکاری بین رشته ای
بینی های الکترونیکی به تنهایی مشکل واردات آفات گیاهی مهاجم با گیاهان را حل نمی کند.

دماغه های الکترونیکی برای استفاده در میدان نیز طراحی خواهند شد. دماغه های الکترونیکی قوی را می توان به تراکتورها متصل کرد و برای شناسایی آفاتی که قبلاً در مزارع مستقر شده اند استفاده کرد. Ficke ادعا می کند که این امکان را برای درمان اختصاصی سایت فراهم می کند، که می تواند نیاز به آفت کش ها را تا 50٪ کاهش دهد.

“آنها از نزدیک با کاربران نهایی مانند کشاورزان و افرادی که در تجارت گیاهان درگیر هستند و سهامداران همکاری خواهند کرد تا سیاست ها و دستورالعمل هایی را ایجاد کنند که معقول و قابل اجرا باشد.”

این یک بخش اساسی از پروژه است که هدفی را برای بهبود سیاست های اتحادیه اروپا در مورد تجارت گیاهان تعیین کرده است. همکاری بین فناوری، زیست شناسی و علوم اجتماعی برای کاهش تهدید ناشی از آفات مهاجم گیاهی ضروری است. با جمع آوری تخصص در این زمینه های تحقیقاتی، پروژه PurPest می تواند به تولید پایدار مواد غذایی و جنگلداری کمک کند.

همه گیاهان ترکیبات آلی فرار (VOCs) مانند بو ترشح می کنند. مجموعه ای از VOCs که یک گیاه ترشح می کند، زمانی که گیاه تحت فشار قرار می گیرد، مانند زمانی که تحت حمله یک آفت گیاهی قرار می گیرد، تغییر می یابد. حملات آفات مختلف باید به پروفایل های VOC مختلف منجر شود.

هنگام تجارت مواد گیاهی، آفات گیاهی می توانند در سراسر جهان پخش شوند. با تغییرات آب و هوایی، آفات می توانند در مناطق جدید مستقر شوند و خسارات اقتصادی زیادی ایجاد کنند. کنوانسیون بین المللی حفاظت از گیاهان (IPPC) و سازمان حفاظت از گیاهان اروپا و مدیترانه (EPPO) هر دو به حفاظت از گیاهان در برابر آفات و تلاش برای تجارت ایمن گیاهان برای جلوگیری از گسترش آفات مهاجم اختصاص دارند. با این حال، این چالش برانگیز است، زیرا آفات گیاهی می تواند دشوار باشد. هنگام معامله، گیاهان ارزیابی می شوند و گیاهان به ظاهر سالم گواهی سلامت گیاه را دریافت می کنند. متأسفانه، بسیاری از این گیاهان میزبان آفات پنهان گیاهی هستند، که سپس به عنوان مسافران غار کننده به آن سوی مرزها منتقل می شوند. هنگامی که آنها به مقاصد جدید می رسند، می توانند به سرعت پخش شوند و خسارات زیادی ایجاد کنند.

فیک توضیح می‌دهد: «این تضمین می‌کند که فناوری و کاربردهای آن حتی پس از پایان پروژه قابل توسعه هستند.

منبع: nibio.no



منبع

فیک توضیح می‌دهد: «برای حل چنین مشکل پیچیده‌ای، به تغییراتی در سیاست‌های مربوط به تجارت گیاهان نیاز داریم.

این می تواند ابزار ارزشمندی برای واردکنندگان گیاهان باشد که باید مقادیر زیادی از گیاهان را از سرتاسر جهان مدیریت کنند و در حال حاضر راه های کمی برای شناسایی آفات مزاحم وجود دارد. به گفته فیکه، تنها 3 درصد از آفاتی که با مواد گیاهی وارد می شوند شناسایی می شوند.

چند برگزیده
برای شروع، هدف این پروژه توسعه بینی های الکترونیکی است که می تواند پنج آفت را شناسایی کند که نشان دهنده اومیست ها، حشرات و نماتدها هستند. بیشتر آفات دارای طیف وسیعی از گیاهان میزبان هستند و کشاورزی و جنگلداری را در سراسر اروپا تهدید می کنند.

برای اینکه بتوان بینی های الکترونیکی ایجاد کرد، باید ترکیبات آلی فرار ترشح شده از گیاهانی که مورد حمله آفات مختلف قرار می گیرند، شناخته شود. این امر از طریق آزمایش‌های کنترل‌شده انجام‌شده توسط NIBIO و سایر مؤسسات تحقیقاتی همکار انجام می‌شود، جایی که گیاهان در شرایط کنترل‌شده در معرض آفات مختلف قرار خواهند گرفت. تجزیه و تحلیل برای تعیین VOC های ترشح شده انجام خواهد شد که در یک پایگاه داده جمع آوری می شود. پایگاه داده برای سایر محققان و توسعه دهندگان باز خواهد بود تا بتوان آن را گسترش داد تا برای سایر آفات نیز معتبر باشد.

این اصل برای ایجاد دماغه های الکترونیکی استفاده می شود که می توانند پروفایل های VOC خاص را شناسایی کرده و آنها را به آفات گیاهی خاص متصل کنند. استفاده از بینی های الکترونیکی باید آسان باشد و در صورت تشخیص آفت، نتایج سریع و قابل اعتمادی را ارائه دهد.