خانه هوشمند چیست؟ هوشمندسازی ساختمان چه امکانات و خصوصیاتی به بنا می دهد؟

خانه هوشمند چیست؟ هوشمندسازی ساختمان چه امکانات و خصوصیاتی به بنا می دهد؟

شاید از نظر ظاهری این دو عنوان به هم شباهت داشته باشند و یا اشتباه گرفته شوند، اما در واقعیت تفاوت هایی بین آنها وجود دارد که حاکی از ریزبینی به این مساله است. اما به راستی تفاوت هوشمند سازی ساختمان و خانه هوشمند در چیست؟ خانه هوشمند به بنایی گفته می شود که اجزایی از آن با بهره گیری از تکنولوژی های خاصی هوشمند شده است. به طوری که اینترنت اشیا، سیستم دزدگیر، سیستم ضد حریق، انواع سنسور ها و … در آن پیاده خانه هوشمند سازی می شود. زندگی در یک خانه هوشمند یعنی حتی پرده ها هم در چنین بنایی، نوین شده و نیازی به روش های سنتی برای استفاده از آن نیست. پرده هوشمند به شما امکان می دهد تا در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و کنترل نور و روشنایی منزل خود را به مدرن ترین شکل به دست بگیرید. پرده های هوشمند انواع مختلفی دارند که بر اساس نیاز شما و نیز هزینه ای که مایل به پرداخت آن هستید، انتخاب می شوند.

سیستم گرمایش می تواند فن کوئل، گرمایش از کف، شوفاژ و یا رادیاتور باشد که معمولاً براساس ترجیح و بودجه ساکنین مشخص می شود. کولرهای آبی، فن کوئل و یا اسپلیت نیز می توانند به عنوان سیستم سرمایشی در هوشمندسازی خانه و منازل مسکونی انتخاب شوند. سیستم های سرمایش و گرمایش با استفاده از انواع سنسورها، ترموستات و کلیدهای هوشمند هماهنگ می شوند. این دستگاه ها امکان کنترل از راه دور سیستم سرمایش و گرمایش را در هوشمندسازی خانه و منزل با اتصال به اینترنت و یا از طریق ریموت کنترل با پرداخت حداقل هزینه فراهم می کنند.

شیر برقی

این تکنولوژی می‌تواند شما را به روش‌های جدید و مهیجی سرگرم و مطلع کند. بلندگوهای متصل همراه با دستگاه‌های دیجیتالی مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌تونند موسیقی پخش کنند، اخبار و امتیازات ورزشی را اعلام کنند و حتی می‌توانند به شما در کنترل سایر دستگاه‌های متصل هم کمک کنند. دستگاه‌های متصل به تکنولوژی خانه هوشمند و ساختمان هوشمند بعلاوه می‌توانند فیلم خوب برای تماشا، چه در خانه و چه در سالن سینمای واقعی پیدا کرده و به شما پیشنهاد کنند. درواقع اگر در یک خانه معمولی سیستم روشنایی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، قفل‌ها، تهویه مطبوع، لوازم صوتی و تصویری و برخی ابزارهای داخل خانه را به گونه‌ای به هم متصل کنیم که بتوان به سادگی آن ها را کنترل کرد، چنین خانه ای را یکخانه هوشمندمی نامیم.

ارتباط با خانه هوشمند کاسپین

مهندسین ما در مجموعه ام اچ تمام توان و انرژی خود را روی خلق بالاترین بهره وری گذاشته اند. طراحی سنسورهای هوشمند به منظور رقم زدن ایمنی و بهره وری چیزی ست که مهندسین ام اچ به آن دست یافته اند. طراحی و تولید سیستم هوشمند LB500 براساس استفاده از PLC و تولید قطعات الکترونیک جانبی جهت تکمیل قابلیت ها و افزایش روش های توزیع فرمان در یک خانه هوشمند، از افتخارات این مجموعه است.

اجزای خانه هوشمند: 1. مرکز هوشمند یا Smart Hub

با به کار بردن یکی از راه حل های زیر می توانید نیاز امروز صنعت برای راندمان بهتر انرژی را برطرف سازید. در هنگام وقوع آتش سوزی در یک طبقه از ساختمان، سیستم اعلان حریق عمل کرده و از توقف آسانسور در آن طبقه جلوگیری می شود. در صورت خراب شدن هر کدام از تجهیزات (مثلا سوختن یک لامپ)، به صورت خودکار اطلاعات مناسب به مرکز کنترل و اپراتور ارسال می شود.

ما با استفاده از فناوری های گوناگون ( نصب نوار های ضد سرقت به سنسور های حرکتی ) و یا دوربین های نظارتی می توانیم از دارایی های با ارزش خود محافظت کنیم . امروزه خانه ها برای به حداکثر رساندن امنیت ، مجهز به سیستم های هشدار دهنده مختلف و همچنین انواع دوربین مدار بسته هستند . روشنایی، سرمایش و گرمایش، پرده‌ها، آبیاری به گیاهان را از راه دور مدیریت کنید.

  • با توجه به این بینش، ممکن است بتوانید عادات و رفتارهای روزانه خود را تجزیه و تحلیل کنید و تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید.
  • از جمله عوامل موثر در هزینه هوشمند سازی خانه می توان به متراژ خانه اشاره کرد.
  • اگر فقط از یک یا دو دستگاه هوشمند استفاده می‌کنید احتمالا نیازی به هاب نخواهید داشت اما اگر به دنبال یک سیستم امنیتی جامع‌تر در خانه هوشمند خود یا تدارک یک ساختمان هوشمند هستید، باید مرکز هوشمند مناسبی را تهیه کنید.
  • سیستم‌ خانه‌های هوشمند زمانی که صحبت از اضافه کردن دستگاه‌ها و تجهیزات جدید و سایر فناوری‌ها به میان می‌آید، بسیار انعطاف‌پذیر می باشد.
  • در واقع همزمان با اجرای زیرساخت های الکتریکی، مهندسین هوشمند سازی نیز باید دست به کار شوند و برای هوشمند سازی اقدام کنند.
اگر بخواهیم با جزئیات دقیق تر بگوییم که تجهیزات خانه هوشمند چیست؟ باید به موارد زیر اشاره کرد. بدیهی است که چنین فرایندی پیچیده و کاملاً مهندسی بوده و جزئیات متعدد و زیادی را داشته باشد. بنابراین در این نوشته از وب سایت رسمی شرکت مهندسین هوشمند‌سازی کارن قصد داریم تا در رابطه با تمام جزئیات و جوانب خانه هوشمند و موارد مربوط به آن صحبت کرده و اطلاعات کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

همچنین می توان با شناسایی کدهای IR اسپلیتر دمای منزل یا محل کارتان را توسط ارسال این کدها به وسیله سنسورهای هوشمند در دمای مطلوب تنظیم نمود. با توجه به اینکه ساختمان ها عموماً برای استفاده چندین ده ساله طراحی می شوند، خواسته یا ناخواسته در این مدت زمان ممکن است کاربری اتاق ها تغییر یابد. در نتیجه نیاز به راهکارهای منعطفی حس می شود که کاربر بتواند به راحتی و با صرف کمترین هزینه و بدون شکافتن دیوارها و نصب کابل های جدید، کاربری سیستم خود را عوض نماید.

اکنون با ورود تکنولوژی اینترنت اشیا و تبدیل شدن آن به بخش جدایی ناپذیر زندگی، نوبتی هم که باشد، نوبت خانه شماست که با تکنولوژی روز دنیا همگام شود. آلارم هوشمند زنگ هشداری است که می‌توانید خودتان آن را با استفاده از دستگاه موبایل، خاموش یا روشن کنید. این سیستم باید کمترین میزان آلارم کاذب را داشته باشد و احتمال ایجاد هشدارهای کاذب زیاده از حد که باعث عدم توجه پلیس می‌شود را به حداقل میزان ممکن برساند. اگر نگران این هستید که همیشه برای پاسخ داده به آلارم‌ها در دسترس نباشید می‌توانید به هشدار هوشمند خود دستور دهید که تحت شرایط خاصی روشن شود؛ به عنوان مثال زمانی که پنجره‌ی خانه می‌شکند. عمران مدرن یک پلتفرم در زمینه فعالیت‌های ساختمانی است که توسط عده‌ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر تهران راه اندازی شده است و هدف آن ایجاد بستری هوشمند در زمینه ارائه خدمات و محصولات ساختمانی و حذف واسطه‌ها و ارتباط مستقیم خریدار و فروشنده است. عمران مدرن به دنبال ایجاد فضایی نوین و هوشمند در ارتباطات ساختمانی است.