درآمد تولیدکننده گلخانه هلندی به طور متوسط ​​یک هزار کمتر از سال 2022 است

به دلیل نسبت خوب بین قیمت گاز خریداری شده و قیمت فروش برق، افزایش قابل توجهی در درآمد حاصل از فروش برق برای شرکت های دارای حرارت و برق ترکیبی (CHP) وجود داشته است. بخشی از کسب‌وکارهای فاقد CHP یا سایر منابع تامین انرژی پایدار کمتر قادر به واکنش انعطاف‌پذیر به افزایش هزینه‌ها و زیان‌های مواجه شده بودند. با توجه به بازار پر نوسان انرژی امسال، پیش‌بینی استراتژی شرکت و نتایج عملیاتی مربوطه بسیار دشوار است، تا حدی به دلیل انتخاب‌های خاص کارآفرینان. هم در داخل و هم بین سه زیرگروه قابل تشخیص (به زیر مراجعه کنید)، طیف وسیعی را می توان در توسعه درآمد مشاهده کرد.

درآمد تولیدکنندگان گل بریده کاهش می یابد
متوسط ​​درآمد شرکت به ازای هر awu پرداخت نشده کسب و کار گل شاخه بریده نسبت به سال 2021 از حدود 300 هزار یورو به حدود 85 هزار یورو کاهش می یابد. این کاهش شدید پس از یک سال فوق العاده خوب گذشته است. درآمد تخمینی از سال 2013 به این میزان کم نبوده است. درآمد کمتر حاصل از فروش گل به دلیل قیمت ها و حجم کمتر هنوز با افزایش درآمد حاصل از فروش انرژی جبران شده است. به همین دلیل درآمد کل 2 درصد افزایش یافت. با این حال، این برای جبران کامل هزینه های افزایش یافته (+23٪) عمدتاً انرژی کافی نبود.

منبع: تحقیقات اقتصادی Wageningen



منبع

همزمان با تخمین درآمد تحقیقات اقتصادی Wageningen، CBS (آمار هلند) ارقام کلان اقتصادی کشاورزی و باغبانی هلند را ارائه می دهد. مفهوم درآمد در حساب های کشاورزی CBS کمی با مفهوم تخمین های بخش کشاورزی از انتشارات تحقیقات اقتصادی Wageningen متفاوت است. برای مثال، حساب‌های کشاورزی CBS، نتایج را بر اساس سال تقویمی نشان می‌دهد، در حالی که برآورد بخش از سال برداشت به عنوان پایه استفاده می‌کند.

تولیدکنندگان گلخانه هلندی در سال 2022 با قیمت های بسیار بالاتر خرید گاز طبیعی و برق مواجه شده اند. در صورت امکان، پرورش دهندگان در اقدامات صرفه جویی در انرژی سرمایه گذاری کردند، مدیریت انرژی خود را بهینه کردند، یا صرفه جویی کردند و/یا توسعه دادند. گاهی اوقات به قیمت از دست دادن کیفیت محصول. علیرغم این اقدامات، علاوه بر تغییر بزرگ در برنامه کشت معمولی، هزینه همچنان به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

در سال 2022، متوسط ​​درآمد شرکت به ازای هر واحد کار سالانه بدون دستمزد (awu) برای مشاغل کشاورزی و باغبانی هلند 100 هزار یورو برآورد شده است. این 18 هزار یورو بیشتر از میانگین درآمد در سال 2021 است. درآمد سال 2022 نیز 34000 یورو بیشتر از میانگین درآمد در دوره 2017-2021 است.

دامنه میانگین درآمد امسال بیشتر از سال‌های دیگر است. به عنوان مثال، تخمین زده می شود که 20٪ از شرکت ها به ازای هر awu پرداخت نشده کمتر از 2000 یورو درآمد داشته باشند. برای یک گروه به همان اندازه بزرگ، درآمدی بیش از 155 هزار یورو به ازای هر awu پرداخت نشده برآورد می شود.

سال خوب خیار، گوجه فرنگی کمی کمتر
در مورد محصولات: کشت گوجه فرنگی (مهمترین محصول در سطح زیر کشت هلند) از سال کمتر مساعدی برخوردار بود. میانگین قیمت ها بالاتر از سال گذشته تخمین زده می شود، اما حجم عرضه کمتر بود. بخش بزرگی از پرورش دهندگان روشنایی آسیمیلاسیون را به طور کامل خاموش کرده بودند. با این حال، خیارکاران سال بسیار مطلوبی را با قیمت های بسیار خوب سپری کردند. هوای مطبوع تابستان باعث افزایش فروش شده است. پرورش دهندگان فلفل دلمه ای نیز می بینند که نتایج آنها بهبود می یابد، به ویژه به دلیل درآمدهای بالاتر از فروش انرژی.

برخی از مشاغل دارای CHP تصمیم گرفتند گلخانه های خود را کمتر گرم کنند و همچنین کشت های خود را کمتر روشن کنند و در نتیجه تولید فیزیکی کمتری داشتند. گزینه فروش انرژی در برابر قیمت های بالاتر، افزایش هزینه های گرمایش را جبران کرد زیرا قیمت فروش برق به شدت بیشتر از قیمت خرید گاز طبیعی افزایش یافت.


برای بزرگنمایی اینجا را کلیک کنید

درآمد شرکت برای یک باغبان متوسط ​​175 هزار یورو یا سال 2022 برآورد شده است. این به معنای کاهش 10 هزار یورویی نسبت به سال 2021 است.

تفاوت های بزرگ
بین و همچنین در انواع مشاغل مورد بحث در کشاورزی و باغبانی، تفاوت در درآمد زیاد است. این در برآورد درآمد سالانه تحقیقات اقتصادی Wageningen به رهبری هارولد ون در مولن، اقتصاددان کشاورزی شرکتی نشان داده شده است: “در سال 2022، ما شاهد افزایش شدید هزینه در تمام بخش های کشاورزی و باغبانی برای انرژی، خوراک دام و کود مصنوعی هستیم. در بخش های کمی، این افزایش هزینه ها با قیمت های فروش بالاتر برای محصولات عرضه شده مانند بخش لبنیات، کشاورزی زراعی، و باغبانی گلخانه ای جبران می شود. افزایش هزینه ها را جبران کند، علاوه بر این، در سایر بخش های باغبانی، قیمت فروش گل، گیاه و میوه حتی به حدی کاهش یافت که منجر به کاهش قابل توجه درآمد شد.

میانگین درآمد گلدان و کشت کننده گیاه بستر زیر صفر
در حالی که سال 2021 از نظر درآمد، سال بسیار خوبی برای مشاغل گلدان و گلدان بود، سال 2022 تصویر کاملاً متفاوتی را نشان می دهد. میانگین درآمد حداقل 6 هزار یورو به ازای هر awu پرداخت نشده در مقابل 265 هزار یورو در سال 2021 برآورد شده است. هزینه ها حدود 20 درصد به ازای هر شرکت افزایش می یابد. کل درآمدها تنها 3 درصد رشد داشته است. این رشد عمدتاً ناشی از درآمد بالاتر از فروش انرژی است. در مقابل، درآمد محصولات زراعی تقریباً 7 درصد کاهش یافت زیرا گیاهان گلدانی و بسترسازی درآمد کمتری داشتند و مقدار کمتری نسبت به سال گذشته فروخته شد.

رشد درآمد باغداران گلخانه ای
میانگین درآمد شرکت به ازای هر awu پرداخت نشده کسب و کار سبزیجات گلخانه ای در سال 2022 حدود 415 هزار یورو تخمین زده می شود که حدود 150 هزار یورو بیشتر از سال 2021 است، زیرا درآمدها به شدت بیشتر از هزینه ها افزایش یافته است. ارتفاع درآمد به شدت به انعطاف پذیری شرکت و تجهیزات آن، نوع محصول، نحوه سازماندهی فروش در شرکت و موقعیت های انرژی شرکت بستگی دارد.

واحد کار سالانه بدون حقوق
تحقیقات اقتصادی Wageningen درآمد کشاورزی را به ازای هر واحد کار سالانه بدون دستمزد (awu) محاسبه می‌کند. کارآفرینان کشاورزی و خانواده‌هایشان در بیشتر بخش‌ها بیشتر کار را خودشان انجام می‌دهند، اما اغلب حقوقی دریافت نمی‌کنند. کارمندی که 2000 ساعت یا بیشتر در سال کار می کند به عنوان یک awu تلقی می شود. کسانی که کمتر کار می کنند کمتر از یک awu به حساب می آیند. تحقیقات اقتصادی Wageningen درآمد شرکت در این وضعیت را بر تعداد awu پرداخت نشده تقسیم می کند. به این ترتیب می توان درآمدهای حاصل از انواع مختلف کسب و کار را بهتر مقایسه کرد.

کاهش متوسط ​​درآمد شرکت برای تولیدکنندگان گلخانه
درآمد شرکت در سال 2022 برای تولیدکنندگان گلخانه ای متوسط ​​حدود 175 هزار یورو به ازای هر awu پرداخت نشده تخمین زده می شود. این تقریباً 100 هزار یورو کمتر از سال 2021 و 35 هزار یورو کمتر از میانگین درآمد در سال‌های 2017-2021 است. امسال، درآمد گلخانه‌داران تحت فشار افزایش هزینه‌ها، اعتماد ضعیف مصرف‌کننده، تورم بالا و عملکرد متفاوت است. با یک سال نسبتا گرم در شرایط آفتابی و تغییرات بزرگ در استراتژی شرکت، می توان از کاهش شدیدتر درآمد جلوگیری کرد.