دمای جنگل کوچک تا 20 درجه کمتر از خیابان ها در روزهای گرم است


جنگل های کوچک یک راه حل عالی برای خشکسالی و تنش گرمایی در مناطق شهری است. تحقیقات انجام شده توسط Wageningen Environmental Research نشان می دهد که دما در یک جنگل کوچک ممکن است تا 20 درجه کمتر از دمای خیابان ها باشد. علاوه بر این، جنگل‌های کوچک آب زیادی را در هنگام بارش‌های سنگین ذخیره می‌کنند که در هلندی که به شدت خشک می‌شود، به شدت مورد نیاز است. جنگل های کوچک همچنین تنوع زیستی شهری را تقویت می کنند.

تحقیقات محیطی Wageningen پروژه جنگل کوچک را به مدت چهار سال با همکاری حدود صد داوطلب و دانش آموز مورد مطالعه قرار داد. این پروژه ابتکار آموزش طبیعت IVN است. هدف آن اتصال کودکان به طبیعت و توقف از دست دادن تنوع زیستی در شهرها است. جنگل کوچک یک جنگل کوچک سرسبز با مساحت تقریبی 250 متر مربع است که بیش از 600 درخت بومی ندارد.

تفاوت فاحش دما
این نتایج امیدی را برای شهرهای غنی از بتن، که بسیاری از آنها هفته گذشته از گرما رنج بردند، می دهد. برای یافتن اینکه آیا یک جنگل کوچک ممکن است به مبارزه با تنش گرمایی در مناطق شهری کمک کند یا خیر، دمای خاک در داخل و خارج از 11 جنگل کوچک در سال‌های 2020 و 2021 ثبت شد. این تفاوت‌ها به ویژه در تابستان قابل توجه بود. اختلاف دما تا 20 درجه در روزهای گرمای شدید ثبت شد. میانگین دمای سالانه در یک جنگل کوچک 7 درجه کمتر از دمای خیابان و 10 درجه در تابستان است.

در شهرهای سنگ‌زده، بارش شدید و فزاینده نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در هنگام بارندگی شدید، زهکش های شهر قادر به تحمل حجم زیاد آب نیستند و بتن از نفوذ آب به داخل زمین جلوگیری می کند. محاسبات نشان می دهد که 11 جنگل کوچکی که مورد مطالعه قرار گرفتند، بین زمان کاشت تا پایان سال 2021 بیش از هشت میلیون لیتر آب جذب کردند.

تقویت تنوع زیستی
سیتیزن ساینس، تحقیقات علمی با کمک داوطلبان، به اثبات این موضوع کمک کرد که جنگل های کوچک برای تنوع زیستی مفید هستند. در مجموع، جنگل‌های کوچک در این مطالعه شامل 1167 گونه مختلف از حیوانات و گیاهان بود. به طور متوسط ​​270 گونه مختلف در هر جنگل کوچک ثبت شد. همانطور که جنگل کوچک بزرگتر و سرسبزتر می شود، عنکبوت ها و مورچه های کمتری یافت می شوند، در حالی که موجودات خاکی مانند حلزون ها، کرم های خاکی و شپش های چوبی رشد می کنند. مورچه سیاه باغ قهرمان جنگل کوچک است، اما محققان همچنین شپش های چوبی و شته های فراوانی پیدا کردند. محقق فابریس اوتبورگ تاکید می کند که این گونه های معمولی نقش مهمی دارند. اتبورگ: «جنگل‌های کوچک جمعیت زیادی از گونه‌های معمولی را در خود جای داده‌اند. این حیوانات لایه های زیرین هرم غذایی را تشکیل می دهند که برای دوزیستان، پرندگان آوازخوان و پستانداران کوچک مفید است.’

CO2
محققان همچنین میانگین سالانه جداسازی CO2 را تعیین کردند. این به 127.5 کیلوگرم CO2 در سال برای جنگل های کوچک بین 1 تا 5 سال بود. پیش بینی می شود این میزان در 50 سال به طور پیوسته به 250 کیلوگرم CO2 در سال افزایش یابد. با توجه به اینکه یک فرد به طور متوسط ​​حدوداً 4.4 تن CO2 در سال منتشر می کند، یک جنگل کوچک سهم بسیار کمی در کاهش سطح CO2 در جو دارد.

در مجموع 170 جنگل کوچک در فضاهای عمومی در هلند و 90 جنگل در باغ های خصوصی کاشته شده است.

برای اطلاعات بیشتر:
دانشگاه و تحقیقات واگنینگن
www.wur.nl



منبع