دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + 12 ابزار کاربردی بازاریابی دیجیتال

شرکت اهداف مشتری متعددی دارد، اما هدف نهایی کمک به شما در افزایش فروش محصول و دسترسی به مشتریان جدید خواهد بود. اصطلاح بازاریابی اینترنتی به استفاده از کانال های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات به منظور دستیابی به مشتریان اشاره دارد. این نوع بازاریابی شامل استفاده از سایت ها، دستگاه های تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر کانال های مشابه است. با در دست داشتن همه ی افراد به گوشی های هوشمند استفاده از پیامک های تبلیغاتی گزینه ی مناسبی برای فعالیت در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ می باشد. به اینصورت که با تهیه لیستی از شماره تلفن و اسامی مشتریان خود و ارسال پیامک مناسب با لحن محتوایی و خطاب قرار دادن مخاطب در زمان مناسب کسب و کار خود را تبلیغ کنید. از روش های قدیمی در بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ می توان به تبلیغات بنری اشاره کرد.

ایمیل مارکتینگ یکی از ابزارهای قدرتمند دیجیتال مارکتینگ است که با آن می‌توان جشنواره‌های فروش، تخفیف‌ها، اطلاعات لازم در مورد بروزرسانی‌های جدید یا … را در اختیار سایر افراد قرار داد. پوش نوتیفیکشن یکی از ابزارهای جدید دیجیتال مارکتینگ است که هنوز هم بسیاری از کسب‌و‌کارها به سراغ استفاده گسترده از آن نرفته‌اند. در این روش، مجموعه‌ای از پیام‌ها به صورت نوتیفیکشن برای کاربر ارسال می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + 12 ابزار کاربردی بازاریابی دیجیتال

سرانجام، برای تدوین یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر برای طولانی مدت، بسیار مهم است که تیم شما یاد بگیرد چگونه بر اساس تجزیه و تحلیل این استراتژی را تدوین شرکت دیجیتال مارکتینگ سی یو وب کند. در نهایت، توصیه می‌شود که برای دستیابی به موفقیت پایدار و طولانی مدت، بر روی سئو، محتوا و شبکه‌های اجتماعی بیشتر تمرکز کنید تا نسبتا هزینه‌ی کمتری صرف کنید. به عنوان مثال، شاید شما متوجه شده باشید که بیشتر مخاطبان اینستاگرام شما افراد جوان هستند و ویدیوهای خنده‌دار و بعضا کوتاه را ترجیح می‌دهند – اما مخاطبان لینکدین شما افراد حرفه‌ای و مسن‌تر هستند که به دنبال توصیه‌های شغلی و حرفه‌ای هستند. برای جلب نظر این مخاطبان مختلف، باید به دنبال این باشید که محتوای خود را تغییر دهید.

  • البته با توجه ویژگی‌های فضای مجازی، تبلیغات آنلاین محدودیت‌های بسیار کمتر و در اغلب موارد، مزایای بسیاری نسبت به تبلیغات محیطی دارد.
  • آن‌ها روی شاخص­‌های کلیدی عملکرد خاصی متمرکز هستند و با توجه به آن‌ها و سنجش دقیق‌­شان، بازدهی هریک از کمپین‌های مختلف خود در کانال‌­های مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند و با این نتایج بهترین آن­‌ها را اجرا می‌­کنند.
  • اگه پرسونای شما با شبکه‌ی اینفلوئنسری که انتخاب می‌کنین تقریبا یکی باشه، خیلی خوب جواب میده.
  • برای نمونه ارسال ایمیل‌های مختلف تحت عنوان ارسال خبر، تعیین زمان ارسال پست در شبکه های اجتماعی، گزارش‌گیری کمپین‌های مختلف و بسیاری کارهای دیگر با استفاده از اتوماسیون بازاریابی صورت می‌گیرد.

واژه دیجیتال مارکتینگ هیچ تفاوتی میان تاکتیک­ های بازاریابی کششی و فشاری یا همان چیزی که امروزه با عنوان روش های درونگرا و برونگرا شناخته میشوند قایل نمی­ شود. شما باید به جلو نگاه کنید و سعی کنید از فناوری‌ها ، ابزارها و استراتژی‌های جدید استقبال کنید تا از رقبای خود برتری پیدا کنید. فقط ایکاش میشد یه نقشه آموزش منتشر میکردید که کاربر بدونه اول از کجا شروع به مطالعه کنه و به کجا میرسه. دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از تلاش ها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت انجام می شود.

سئو (SEO) چیست؟

به همین دلیل سازمان‌ها برای تداوم بقای خود و حفظ خود در بازار به شدت رقابتی موجود، به دنبال آن هستند تا در فضای وب حضور مستمری پیدا کنند. بر اساس مطالعات Forrester Research،‌ تقاضا برای مهارت‌های مارکتینگ آنلاین در پنج سال گذشته، تقریبا دو برابر شده است. در ایران هم آمارها نشان می‌دهد که نفوذ اینترنت ADSL به صورت خطی رو به رشد بوده، اما نفوذ اینترنت موبایل با شیب صعودی به سرعت در حال حرکت است. همچنین بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۶،‌ ۳۳ میلیون نفر از جمعیت ایران با موبایل به اینترنت متصل می‌شوند. بازاریابی آنلاین یک فناوری در حال تحول با سرعت بالا بوده و فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را به وجود آورده است. از دهه ۱۹۹۰ تا به امروز، بازاریابی دیجیتال نیمی از وضعیت معیشت و روند فناوری را به خود اختصاص داده است.

پرسونای خریداران را طراحی کنید

برای مطالعه بیشتر، به هیچ وجه مطالب صفحۀ «آموزش‌های شبکه‌های اجتماعی» را از دست ندهید. محتوا انواع مختلفی دارد؛ مثلِ محتوای متنی، محتوای ویدئویی، محتوای تصویری. ولی برای شروع یک کسب‌وکار، محتوای متنی به دلیل پراستفاده بودن و توجه گوگل به آن اهمیت بیشتری دارد، پس ابتدا تمرکزتان را روی این بخش بگذارید. مورد دیگری که باید در اینجا اشاره کنم، مسئله واکنش گرایی یا همان ریسپانسیو بودن سایت شماست. امروزه بیشتر کاربران به جای کامپیوترهای رومیزی از تلفن همراه خود برای وبگردی استفاده می‌کنند.

به دلیل ارزان بودن ایمیل مارکتینگ در مقایسه با سایر روش‌های مارکتینگ، امکان هدفمندی و شخصی‌سازی برای مخاطبان، انعطاف‌پذیری و اندازه‌گیری پارامترهای مؤثر، این روش موردتوجه بسیاری از کسب‌وکارها قرار گرفته است. بازاریابی دیجیتال از طریق توصیف‌ها و بازخوردها و همچنین لایک‌ها و تعریف‌های واقعی مشتریان رشد می‌کند. بنابراین در کسب‌و‌کارها می‌توان از نوع بازخورد مشتریان در فضای دیجیتال، نسبت به یک کار اطمینان کسب کرد.

آن‌ها این کار را با برنامه ریزی برای تولید محتوای باکیفیت و مرتبط انجام می‌دهند که نوعی ارزش ذاتی را نیز برای خواننده فراهم می‌کند. آیا استراتژی‌های فعلی شما به جایی نمی‌رسد؟ آیا طراحی سایتتان برای کاربران جالب نیست؟ می‌توانید به سرعت آن‌ را تغییر بدهید و به نتیجه مناسب برسید. برخلاف بازاریابی سنتی، تغییرات موارد نامطلوب در دیجیتال مارکتینگ بسیار سریع و راحت است. برای پاسخ به این سؤال اولین کار، مراجعه به بیزنس پلن و استراتژی شماست؛ به عنوان مثال اگر در بیزنس پلن شما مشخص شده باشد که نوع کسب و کار شما B2B است، و مأموریت شما فروش سازمانی‌ست، به احتمال زیاد اینستاگرام مناسب کسب و کار شما نیست! و به جای آن شما باید از شبکه اجتماعی Linkedin استفاده کنید که مختص کسب و کارهاست. بنابراین تعیین‌کننده شبکه های اجتماعی مختص کسب و کار شما بیزنس پلن و درواقع استراتژیست شماست.

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ صفر تا صد بازاریابی دیجیتال