رقم جدید گل رز در یالووا برای صادرات در حال توسعه است

ابرو آل می رئیس کارخانه، تولید و برنامه ریزی شهرداری کلانشهر استانبول، چوب و منظر، که اطلاعاتی در مورد این پروژه ارائه کرد، گفت که از سال 2013 مطالعات تحقیق و توسعه را انجام داده اند و افزود که اولین تولید در سال 2020 انجام شده است. : «گلباگ 1071 اولین گل رز داخلی و ملی ترکیه را در سال 2021 تولید کردیم. 5000 گل رز گلباگ 1071 را در سال 2022 تحویل می دهیم. امسال 50000 گل رز تحویل داده می شود و در آبان ماه آماده کاشت می شود. گل های رز کاشته شده در مناطق سرسبز استانبول تاکنون منشأ خارجی داشتند. هدف ما این بود که با این تولید به وابستگی به محصولات خارجی به این موضوع پایان دهیم. با گلباگ 1071 که ما تولید می کنیم، کشور ما مجبور به خرج کردن پول در خارج از کشور نخواهد شد. از آنجایی که بر اهمیت اشتغال زنان در عرصه تولید تاکید داریم، در این زمینه نیز سهم بسزایی خواهد داشت.»

رقم گل رز منظر محلی و ملی با نام گلباگ 1071 در نتیجه تلاش های پرورش گل رز به ثبت رسید و در حال آماده شدن برای رنگ آمیزی پارک ها و باغ های استانبول است. در این پروژه که در آن به جای گل رزهایی که ثبت اختراع آن در خارج از کشور است از گل رز محلی و ملی استفاده خواهد شد، تمامی مراحل آزمایشگاهی و تولیدی در موسسه تحقیقات باغبانی یالووا آتاتورک انجام می شود. در محدوده پروژه، سه رقم دیگر گل رز وجود دارد که حق تولید و بازاریابی برای آنها اخذ شده است. در این سال درخواست‌های ثبت مختلفی برای افزودن ارقام جدید گل رز به نام‌های «Gulsari 1923»، «Yigit» و «Gulce» علاوه بر ارقام ثبت شده قبلی به نام‌های Gonca 1961، Gunes 1919 و Kurtulus 77 انجام شد. در مجموع 4 مورد ارقام گل رز تاکنون به ثبت رسیده است. استانبول Agac ve Peyzaj AS، یکی از شرکت های تابعه شهرداری کلانشهر استانبول (IBB)، رقم Gulbag 1071 را در نتیجه پروژه مشترک با موسسه تحقیقات مرکزی باغبانی یالووا آتاتورک توسعه داد. این پروژه در سال 2013 آغاز شد و به منظور توسعه واریته گل رز محلی و آوردن آن به ترکیه انجام شد. این گونه خاص گل رز از مزارعی که در ماه نوامبر در آنجا رشد کرده اند برداشت می شود و در پارک ها، باغ ها و مناطق چشم انداز استانبول کاشته می شود. گل رز با مدت گلدهی 7 ماهه جذابیت پارک ها را افزایش می دهد. مخصوصاً در این فرآیند که خطر خشکسالی وجود دارد، این واقعیت که گل رز از جمله گیاهانی است که به آب کمتری نیاز دارد و پس از کاشت، هر ساله فقط با کمی مراقبت شکوفا می شود، دلیلی بر ترجیح گل رز در مناطق سرسبز است.

ابرو آل می با بیان اینکه گلباگ 1071 اولین گل رز داخلی و ملی ترکیه است، گفت: علاوه بر این، 3 گونه گل رز دیگر نیز ثبت شده است که حق تولید و عرضه برای آنها را داریم. گونه Gunes 1919 در نظر داریم تعداد گونه ها را به 40 گونه برسانیم گونه های رز تولید شده در مرحله اول برای نیاز استانبول استفاده می شود و در دوره بعدی قصد داریم به تمام شهرهای ترکیه ارسال کنیم و سپس بزرگترین ویژگی گلباگ 1071 این است که در 7 ماه از سال شکوفا می شود به عبارت دیگر گیاهی است با ارزش زیبایی بسیار بالا و تمام گل رزهایی که تا به حال استفاده کرده ایم منشاء خارجی دارند و ثبت اختراع منشاء خارجی بود تا پایان طرح تولید گل رز داخلی و ملی تا 60 درصد صرفه جویی حاصل می شود و این میزان در اقتصاد ملی ما باقی می ماند.این پروژه دو فاز داشت که فاز اول ما تحقیقاتی بود. و مطالعات توسعه و این 7 سال طول کشید. ما اولین گونه خود را در سال 2021 ثبت کردیم.”

منبع: هابرترک



منبع