ریشه های گیاه تغییر شکل می دهند و برای آب منشعب می شوند

با استفاده از تصویربرداری میکروسی‌تی اشعه ایکس، محققان توانستند آشکار کنند که ریشه‌ها شکل خود را در پاسخ به رطوبت خارجی با پیوند دادن حرکت آب با سیگنال‌های هورمون گیاهی که شاخه‌های ریشه را کنترل می‌کنند، تغییر می‌دهند.

دانشمندان گیاهی از دانشگاه ناتینگهام یک مکانیسم جدید حسگر آب به نام “هیدرو سیگنالینگ” را کشف کرده اند که نشان می دهد چگونه حرکت هورمون با شار آب مرتبط است.

دانشگاه ناتینگهام “ریشه های گیاه تغییر شکل می دهند و برای آب منشعب می شوند.” ScienceDaily. ScienceDaily، 17 نوامبر 2022. .



منبع این مطالعه اطلاعات مهمی در مورد ژن‌ها و فرآیندهای کلیدی کنترل انشعاب ریشه در پاسخ به محدودیت در دسترس بودن آب ارائه می‌کند و به دانشمندان کمک می‌کند تا رویکردهای جدیدی را برای دستکاری معماری ریشه برای افزایش جذب آب و عملکرد در محصولات طراحی کنند.

دکتر پونام مهرا، دانشجوی فوق دکتری از دانشکده علوم زیستی، یکی از نویسندگان اصلی است و توضیح می دهد: “وقتی ریشه ها با رطوبت در تماس هستند، یک سیگنال هورمونی کلیدی (اکسین) با آب به سمت داخل حرکت می کند و شاخه های ریشه جدید را تحریک می کند. هنگامی که ریشه‌ها تماس خود را با رطوبت از دست می‌دهند، به منابع آبی داخلی تکیه می‌کنند که سیگنال هورمون دیگری (ABA) را به سمت بیرون حرکت می‌دهد، که مانع از حرکت سیگنال انشعاب به سمت داخل می‌شود. این مکانیسم ساده و در عین حال زیبا، ریشه‌های گیاه را قادر می‌سازد تا شکل خود را به خوبی تنظیم کنند. به شرایط محلی و بهینه سازی علوفه”.

محققان کشف کرده‌اند که چگونه ریشه‌های گیاهان شکل خود را برای به حداکثر رساندن جذب آب تطبیق می‌دهند، در صورت از دست دادن تماس با آب، انشعاب را متوقف می‌کنند و تنها پس از اتصال مجدد با رطوبت از سر می‌گیرند و تضمین می‌کنند که می‌توانند حتی در خشک‌ترین شرایط زنده بمانند.

تحقیق کامل را در www.sciencedaily.com بخوانید.