“شما فورا کمبودی را نمی بینید، اما اضافه کردن آن مفید است”

کاتیا دلیل این مطالعه را توضیح می‌دهد: «ید برای گروه‌هایی از جمله انسان، حیوانات، میکروب‌ها و قارچ‌ها اهمیت جهانی دارد، اما نه برای محصولات. “در SQM، ما این تعصب را به چالش می کشیم.”

شتاب دهنده فرآیند
مطالعات اثر ید را بر محصولات کشاورزی نشان داد. آنها سریعتر رشد می کنند، بازدهی بالاتری را دریافت می کنند و کیفیت افزایش می یابد. ید همچنین به طور مثبت به مقاومت گیاهان در برابر تنش های زنده و غیر زنده کمک می کند. با این حال، دانشمندان هنوز به طور 100٪ در مورد چگونگی عملکرد ید کاملاً روشن نیستند.

کمیت، کیفیت و مقاومت
در سال‌های اخیر، آزمایش‌هایی در مورد افزودن نیترات پتاسیم با ید در بیش از 100 تولیدکننده در بیش از 20 کشور انجام شده است. در بیشتر موارد، محصولاتی از جمله گوجه فرنگی به طور متوسط ​​ده درصد افزایش عملکرد داشتند. کاتیا آن را معکوس می‌کند و نشان می‌دهد که وقتی ید وجود ندارد، گیاهان چه کمبودی دارند. او می‌گوید: «آزمایش‌ها نشان می‌دهد که به‌طور متوسط ​​9 درصد هزینه برای آنها دارد.

بیشتر عصاره های ید SQM به صنعت می رود، به عنوان مثال، برای ساخت مواد حاجب. تنها سه درصد برای تولید غذای انسان استفاده می شود. نه سایت تولید جهانی به این معنی است که دستور العمل های NPK محلول در آب نیز می توانند برای بازارهای محلی طراحی شوند.

در حال حاضر، مطمئنا همیشه در مورد حجم نیست. به نظر می رسد افزودن ید به کیفیت محصول، مانند قابلیت نگهداری، اندازه میوه، درجه بریکس، یکنواختی میوه در یک خوشه، یا طول و ضخامت ساقه گل های شاخه بریده کمک می کند. تولیدکنندگان در هنگام استفاده از Ultrasol®ine K Plus، میوه‌های بد شکل کمتری را گزارش می‌کنند. همچنین، کیفیت بهتر به این معنی است که می‌توانند ناگهان محصول خود را صادر کنند، در حالی که قبلاً به دلیل کیفیت پایین نمی‌توانستند از این میوه خارج شوند.»


Ultrasol®ine K Plus بر روی محصولات گوجه فرنگی در مراکش در دسامبر و ژانویه آزمایش شد. افزودن ید منجر به سرهای بهتر توسعه یافته و میوه های یکنواخت فزاینده در هر خوشه. پرورش دهنده مورد نظر می تواند 9 درصد میوه های با کیفیت صادراتی بیشتری تحویل دهد. در عکس: روی کورنلیس، مدیر فروش SQM شمال، شرق و غرب آفریقا.

شل نیست، با نیترات پتاسیم
معرفی Ultrasol®ine K Plus به بازار به این معنی است که تولیدکنندگان عمداً برای اولین بار با ید آشنا می شوند. این ماده همیشه به طور طبیعی در غلظت های بسیار کم در هوا، خاک و آب وجود دارد. اندازه گیری ید اغلب به طور منظم انجام نمی شود و هنوز هم انجام نمی شود.

SQM عمداً ترجیح داد که ید را به عنوان یک محصول شل عرضه نکند، بلکه در ترکیب با نیترات پتاسیم شیلی قرار دهد. “این کار را برای تولید کنندگان آسان می کند و در مقایسه با ارائه و تجویز ید به عنوان یک محصول شل، مقرون به صرفه ترین است. تولیدکنندگان مجبور نیستند محلول غذایی خود را تغییر دهند؛ فقط از نیترات پتاسیم ما با ید به جای نیترات پتاسیم بدون ید استفاده کنید. کاتیا ادامه می دهد.

آزمایش‌های Ultrasol®ine K Plus در مکزیک و مجارستان در محصولات گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای کشت شده روی گشنیز تأیید می‌کند. بدون توجه به سطوحی که عمداً از طریق Ultrasol®ine K Plus اضافه شده است، آب تخلیه فاقد ید مشتق از بستر بود.

عقیده تعصب آمیز
یک مقاله علمی در سال 2021 دوباره همه چیز را تحریک کرد. Katja Hora، مدیر تحقیقات واحد تجاری نیترات و پتاسیم SQM International، و هارمن Tjalling Holwerda، مدیر ارشد توسعه کسب و کار، این مقاله را که در Frontiers in Plant Science منتشر شده است، تالیف کردند. این مطالعه که توسط محققان PlantLab در پیزا، ایتالیا انجام شد، از تکنیک‌های جدیدی برای نشان دادن نحوه عملکرد ید در گیاهان استفاده کرد.

یک آزمایش بیشتر نشان داد که پوسیدگی بینی کمتر در گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای رخ می دهد. کاتیا توضیح می دهد: “این یک علامت کمبود است. برای من، پوسیدگی کمتر بینی در درجه اول به این معنی است که گیاه می تواند کلسیم را بهتر جذب کند، به عنوان مثال، از طریق یک سیستم ریشه بزرگتر.”


در آزمایشی در برزیل، کاهو سرهای بزرگ‌تری داشت و رشد ریشه را بهبود بخشید (عکس سمت راست). Ultrasol®ine K Plus اضافه شد.


نمکدان در صحرای آتاکامای شیلی، جایی که خورشید متبلور می شود پتاسیم یا نیترات

بدون “خطر سدیم”
همچنین نیازی نیست که تولیدکنندگان نگران افزایش سطح سدیم یا EC باشند. “من معتقدم که این محدودیت‌های سدیم هنوز هم اغلب به شدت اعمال می‌شوند. اما جدای از آن، افزودن Ultrasol®ine K Plus هیچ تاثیری بر سطح سدیم ندارد. همیشه مقداری سدیم در همه انواع نیترات پتاسیم وجود دارد، حتی بدون افزودن ید. ما اضافه می‌کنیم که به عنوان نیترات پتاسیم، که هیچ سدیم اضافی ندارد. آب آبیاری معمولا منبع اصلی سدیم است.”

نقش بستر
هیچ محصولی واقعاً کاملاً بدون ید نیست. “شما همیشه با غلظت های بسیار پایین ید مواجه خواهید شد. احتمالاً در سطحی به اندازه ای بالا که گیاهان را زنده نگه دارد، اما نه به اندازه ای بالا که نیازهای آن گیاهان را به طور مطلوب برآورده کند.”

کاتیا می گوید نه. او می‌داند که تولیدکنندگان اغلب ید را اندازه‌گیری نمی‌کنند و آزمایشگاه‌ها به طور معمول آن را آزمایش نمی‌کنند، اما تولیدکنندگان نگران نباشند. بسترهای طبیعی مانند زغال اخته حاوی ید هستند، اما به شکل بسیار به هم چسبیده.

آیا کمبود ید برای گیاهان مشکل ساز است؟ اکنون دانشمندان با صدای بلندتر “بله” پاسخ می دهند. مطالعات مکررا نشان داده اند که گیاهان می توانند از ید به خوبی استفاده کنند، که هیچ ضرری برای آنها ندارد. گیاهان ید را به سرعت و در عرض 48 ساعت پس از جذب می شناسند و هیچ استرسی ایجاد نمی کند، افزودن ید اثرات مثبتی دارد.

ده سال پیش، نقش ید در تغذیه گیاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در سال 2021، که منجر به انتشار علمی شد. در سال 2022، دیگری (شواهدی برای نقش تغذیه ای ید در گیاهان، کیفرل و همکاران، 2021؛ 2022) دنبال شد. SQM تحقیقات خود را انجام داد که منجر به انتشار دیگری در سال 2021 شد (نمونه هایی از ید به عنوان یک ریز مغذی در گیاهان، برای بهبود کشت محصولات گلخانه ای تجاری پیشرو، Hora and Holwerda، 2021).

پرورش دهندگان ممکن است تعجب کنند که تغییر از مثلاً پشم سنگ به زغال سنگ چه تأثیری بر سطح ید دارد. آیا سایر بسترها حاوی ید هستند و آیا خطر مصرف بیش از حد ید در بستر آلی وجود دارد؟

تست گوجه فرنگی گیلاسی در اسپانیا، بدون (سمت چپ) و (راست) ید اضافی اضافه شده است.

برای اطلاعات بیشتر:
کاتیا هورا
SQM
تلفن: +32 (0) 320 39 737
موبایل: +32 (0) 476 883 351
ایمیل: [email protected]
www.sqmnutrition.com



منبع ید پس از حل شدن مواد معدنی رسوب کالیشه استخراج می شود. این نیز منبع نیترات در نیترات پتاسیم است. سپس نیترات – بدون ید – از عناصر خالص شده و با پتاسیم از منابع نمک ترکیب می شود تا نیترات پتاسیم را تشکیل دهد.

گیاهان می‌توانند ید را به بسیاری از پروتئین‌های حیاتی متصل کنند. در ریشه‌ها، این پروتئین‌ها عمدتاً در رشد و در برگ‌ها، عمدتاً در فتوسنتز نقش دارند. ید به فرآیندهای گیاه اجازه می‌دهد کارآمدتر انجام شود. به نظر می‌رسد که به ویژه در ارتباط بین سلول‌ها و اندام‌های گیاه نقش دارد. و بین گیاه و محیط زیست. بنابراین گیاهان سریعتر به سیگنال های خارجی پاسخ می دهند.”


SQM دریافت که در آزمایشات توت فرنگی در کالیفرنیا، جایی که ید به عنوان یک ریز مغذی استفاده می شد، سطح ید میوه را به میزان قابل توجهی افزایش نداد.

به همین دلیل است که SQM مجدداً موردی را برای ید ایجاد کرد که از سال 2022 به عنوان یک ماده مغذی مفید در فهرست بین المللی قرار گرفت و در میان سایرین، سلنیوم و سیلیکون گروه بندی شد. رویال برینکمن (هلند) و آنورل (بلژیک) Ultrasol®ine K Plus را توزیع می کنند.

اندازه گیری ید جداگانه
معرفی بازار در اروپا دیرتر از سایر مناطق آغاز شد. این به دلیل مقررات جدید کودهای اروپایی بود. SQM تصمیم گرفت قبل از ورود به بازار با برچسب های صحیح، منتظر اجرای آخرین مقررات باشد. کاتجا می‌گوید که Eurofins Agro می‌تواند ید را در محلول‌های مغذی، آب، زهکش‌ها و محصولات اندازه‌گیری کند.

ادبیات علمی محدودیت های ید را نشان می دهد. به عنوان مثال، در کشت گیاه در شرایط آزمایشگاهی، 5 میکرومول در لیتر استاندارد ید در محیط به اصطلاح مخلوط ریز مغذی Murashige-Skoog مخلوط می شود. تولیدکنندگانی که بین 5 تا 10 میکرومول در لیتر باقی می مانند، خوب هستند. محصول می تواند از چنین سطوحی به خوبی استفاده کند.

جولای گذشته، کود نیترات/ید پتاسیم جدید در بازار هلند معرفی شد: Ultrasol®ine K Plus از تولیدکننده SQM. برای بسیاری از تولیدکنندگان، ید یک ریزمغذی جدید است، اما آزمایشگاه خدمات کشاورزی Wageningen برای تحقیقات لقاح، آن را در اوایل دهه 1960 یک ماده مغذی گیاهی نامید. ید که در اصل در نیترات سدیم شیلی یافت می شود، اما با گذشت زمان در پس زمینه ناپدید شده است.

تحقیقات روی هلند متمرکز نیست. دلیلش هم ساده است. “تغذیه هدفمند در خارج از هلند بسیار سودآورتر است. اگرچه، باید به خاطر داشت که ید درمان همه چیز نیست. به گونه ای عمل می کند که شما فورا کمبودی را مشاهده نکنید، اما وقتی اضافه می کنید، شروع می کنید. کاتیا نتیجه می گیرد تا مزایای آن را ببینیم.

نمودار دایره ای کیفرل و همکاران. تحقیق 2021 با تال کریس.