طراحی داخلی مطب روانشناسی

مثلاً بخشی از فضای مطب به عنوان اتاق انتظار، بخشی برای نصب یونیتها و بخشی برای اتاق کار پزشک و مشاوره و فضا برای استریل وسایل و انباری در نظر گرفته میشود. نزدیک ترین مکان به اتاق دندانپزشکی باید فضای استریلیزاسیون باشد و حتما دارای سیستم تهویه هوا باشد.بخش آخری که در دندانپزشکی باید به آن توجه شود امور پشتیبانی است که شامل آبدارخانه ای کوچک برای پرسنل مطب ، سرویس بهداشتی مخصوص پرسنل و رختکن و انبار مواد و وسایل می باشد. اگر مطب به شکل یک کلینیک است که همزمان چند دندانپزشک در آن مشغول به کارند، باید به حفظ آرامش محیط و پرهیز از شلوغی توجه شود. استفاده از تابلوهای نقاشی در داخل اتاقهای مطب دندانپزشکی باعث میشود مراجعان به این مرکز با یک محیط فرهنگی، درمانی مواجه شوند و بدین ترتیب بیمار باسرگرم شدن با تماشای آن محیط به نوعی از روند درمانهای استرسزا غافل میشود. که این رنگ در طراحی لوگو ها، سربرگ،سر نسخه های پزشک استفاده می شود. بنابراین این پروژه تبدیل و تغییر کاربری یک واحد آپارتمان مسکونی می باشد که در طبقه همکف یک ساختمان قرار گرفته بود و صاحبان جدید آن که دندانپزشک بودند، از معماران خواستند تا محیطی مدرن و به طور همزمان متناسب با عملکرد جدیدش که یک مطب دندانپزشکی بود، دوباره طراحی کنند.

این عناصر در کنار یک دیگر باعث کاهش استرس در مراجعه کننده میشوند. در طی طراحی داخلی و بازسازی این مطب دندانپزشکی طراحان می بایست محدودیت فضایی و موانع موجود در ساختار پیشین آن را رفع می ساخته و یک مطبی ساده، مدرن و استقبال کننده متناسب با نیازها و خواسته های پزشکان ایجاد می کردند. این بخش، قسمت مهمی است که هنر و خلاقیت معماران و طراحان دکوراسیون داخلی را می سنجد تا بهترین فضاها، متناسب با استانداردها و وضع موجود، طراحی و اجرا شود . یونیت دندانپزشکی محلی است که بیمار به محض حضور برروی آن، دچار استرس و اضطراب فراوانی میشود. تا مدت ها طراحان، بهداشتی بودن محیط های درمانی را بر استرس زا نبودن آنها ترجیح می دادند و از این رو بیمارستان ها غالبا با رنگ های سفید و روشن طراحی می شدند؛ اما امروزه و به ویژه با مشخص شدن نقش برجسته رنگ ها در روحیات افراد، از رنگ های ملایم دیگری نیز در طراحی داخلی درمانگاه ها و بیمارستان ها استفاده می شود.

به طور کلی هر مطب دندانپزشکی باید مجهز به 4 فضای کاملاًً مجزا از یکدیگر باشد. چه فضاهایی باید از هم مجزا طراحی شوند؟ نورپردازی جنبه کاملاً مهمی در طراحی است. جلسه نخست دیدار با کودک به تنها ویزیت و بازی دراین محیط بگذرد تا کاملاً کودک با فضای مطب دندانپزشکی آشنا و از استرس او کاسته شود. تنها عنصری که نشان می دهد یک تخته سنگ مرمر خاکستری میانه است که خود نمایی می کند و کانتر پذیرش را برجسته تر می کند. به طور كلي درسراسر جهان، در طي چند دهة گذشته، تعداد مراجعات به درمانگاههاي بيمارستاني افزايش شديدي داشته است. حتی میتوان آکواریومی با ماهیهای مختلف در مقابل یونیت تدارک دید. ایده جالب دیگری که میتوان در مطب دندانپزشکی اجرا کرد، پیشبینی نمایشگرهایی بالای سر یونیت است تا در حین درمان، توجه بیمار را به برنامههایی که از نمایشگر پخش میشود منحرف کرد. گروه دکوراسیون داخلی کاط آماده ارائه خدمات از مشاوره، طراحی، تولید تا مرحله نصب و اجرا در زمینه طراحی داخلی مطب دندانپزشکی در کرمان است. یک اتاق انتظار مطب پزشک با طراحی خوب باید باعث شود بیماران و خانواده هایشان احساس راحتی و آسایش بیشتری داشته باشند. در فضای اصلی، دو اتاق پزشک وجود دارد.

مسلم است که اگر طراحی داخلی و یا دکوراسیون داخلی خود را به یک فرد با تجربه و ماهر بسپارید برایتان هزینه هایی را در پی خواهد داشت، اما این کار باعث می شود، پروژه شما سر وقتی که می خواهید و با بودجه ای که در نظر دارید، به پایان رسیده و به شما تحویل داده شود. حتما بارها برایتان پیش آمده که ساعتها برای ملاقات با پزشک معالج خود در مطب وی معطل شده اید . حالا فکرش را بکنید که وارد فضایی شوید که انتظار برایتان خوشایند شود. جزییات چگونگی طراحی دکوراسیون کلینیک زیبایی را بخوانید. در تمامی مطب و کلینیک های دندانپزشکی باید فضای آبدارخانه و اتاق استریلیزاسیون از نظر کنترل عفونت مجزا طراحی و اجرا شود.

بدین گونه منحنی وارد فضا شده و ساختار جدید را شکل می دهد. همچنین مبلمان باید به گونه ای چیده شوند که حرکت افراد در فضا را دچار مشکل نسازد. ما با استفاده از دکوراسیون آرامش بخش و ترکیب رنگ آرامش بخش میتوانیم تا حد زیادی میزان استرس افراد را کاهش دهیم. دراین اصول صرفا تجهیزات و ابزاری که در آن مکان مورد استفاده قرار میگیرد مطرح نیست. بعد از آن سقف خودش را با محیط طراحی شده تطبیق میدهد و هندسهای متناسب با مبلمان به خود میگیرد. در دکوراسیون داخلی مطب مرتبط با زنان و زایمان با توجه به اینکه اغلب بیماران، زنانی هستند که در انتظار تولد فرزندشان می باشند بنابراین باید در طراحی و دکوراسیون مطب مامایی باید از عوامل متناسب با روحیات اینگونه بیماران استفاده کرد تا باعث کاهش استرس آنها شود.

زمینه فعالیت گروه معماری بام بسیار گسترده است و شما می توانید با خیال آسوده، طراحی منزل و یا محل کار خود را به این گروه بسپارید. استفاده از رنگهای روشن مانند آبی ملایم یا کرم فضای مطب را وسیعتر جلوه میدهند. در راهرو بیشترین تمرکز طراحی با در نظر گرفتن فضا به رنگ سفید انجام گرفته تا درک بصری فرد را نسبت به اندازه واقعی تحت تاثیر قرار دهد و به این شکل، فضا را در ذهن گسترده تر از چیزی که در واقع هست، جلوه دهد. رنگ کردن محیط و اجرای نورپردازی مناسب تاثیر بسیار زیادی در طراحی داخلی فضای مطب دندانپزشکی دارد. این نورها بیشتر برای خارج کردن نور محیط از حالت یکنواختی استفاده میشود و بیشتر جنبه تزیینی دارد. در این صورت محیط دندانپزشکی تبدیل به محلی مناسب، جالب و آرامش بخش برای پرسنل آن محل خواهد شد. بنابراین این میز که در طراحی داخلی اتاق انتظار مطب مورد نظر بود به طور کامل عوض شد در حالیکه در رندرهای طراح این حس را منتقل نمیشد. یکی از آیتم هایی که سعی شد در این پروژه طراحی شود که یک پیوستگی بین فضای انتظار و بخش درمان به وجود آید . همانطور که فضای تاریک، باعث کرختی و کسالت افراد میشود.

اتاق اصلی پزشک با چوب پوشانده شده است و در فضا خودنمایی می کند زیرا از طریق مادی بودن و هندسه آن غالب است. زیرا هر کدام از آن ها در یک زمینه ای کار می کنند. یونیتها در اتاق باید طوری قرار گیرند که در هر طرف دارای حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر فضای خالی باشند. بهتر است که در صورت امکان پرونده ها را در فضایی غیر از اتاق انتظار و یا اتاق خود دکتر نگهداری کنید، اما اگر حتی این امکان نیز وجود نداشت، بهتر است قرارگیری پرونده ها در جایی باشد که در معرض دید عموم قرار نگیرد. در این مطب دندانپزشکی پوشش سایر بخش ها از جمله مبلمان و یونیت های دندانپزشکی هم، هماهنگ با تم رنگی چوب ها در نظر گرفته شده است. تا مطب تمامی امکانات لازم را برای ارایه خدمات دندانپزشکی داشته باشد.

بنابراین اگر شما دکوراسیون داخلی مطب را آرامش بخش در نظر گرفته باشید، توجه و اعتماد افراد را به خود طراحی داخلی کلینیک پوست و مو جلب میکنید. این است که پزشک باید در چنین شرایطی آرامش لازم را برای خدمات رسانی به بیماران و مراجعهکنندگان خود داشته باشد. هر چقدر که مطب شیک تر و دارای فضایی زیباتر و دل انگیز تر باشد، بدیهی است که تعداد مراجعه کنندگان به مطب مورد نظر نیز بیشتر خواهد بود. نکته دیگری که در این پروژه وجود داشت این بود که واحد در پارکینگ انباری نداشت . است. در هر یک از این موارد با توجه به مراجعین و خدماتی که ارائه می شود، باید قوانین و اصولی در طراحی دکوراسیون داخلی رعایت شود. رنگ بر روي بافت نیز تاثیر گذار است. دکوراسیون داخلی مطب ها می تواند تاثیر مستقیم بر افزایش یا کاهش تعداد مراجعه کنندگان به یک مطب خصوصی داشته باشد.

بدون شک برای طراحی اتاق انتظار کودک استفاده از رنگهای شاد بسیار اهمیت دارد.استفاده از این رنگها ذهن کودک را ازفضای دندانپزشکی خارج و به فضاهای مورد علاقه نزدیک میکند. در طراحی و دکوراسیون فضاهای درمانی این اهمیت دو چندان می شود. یکی از آنها فضاهای عمومی و پشتیبانی است و دیگری فضاهای خصوصی و درمانی می باشد. اگر قرار است در بخشی از مطب کارهای دندانپزشکی اطفال صورت گیرد و یونیت خاصی برای کودکان در نظر گرفته شده است، بهتر است این بخش از بخشهای دیگر مطب که مخصوص کارهایی مانند کشیدن و جراحی دندان برای بزرگسالان است، از نظر صدا آکوستیک شده و از نظر بصری جدا باشد تا دیدن مناظر ترس و اضطراب یا احیاناً صدای وسایل و بیماران، موجب ترس و نگرانی کودک نشود و در مواردی که متراژ کلینیک دندانپزشکی اجازه می دهد از فضای انتظار ثانویه نیز استفاده شود تا افرادی که جراحی می شوند در آن بخش مستقر شده و وارد فضاهای انتظار عمومی یا فضاهای انتظار اطفال نشوند. استفاده از این رنگها ذهن کودک را ازفضای دندانپزشکی خارج و به فضاهای مورد علاقه نزدیک میکند. چه گل رز، به هرحال در درون آن از قرمز استفاده شده است تا بتواند چشم های زیادی را به خود خیره کند و توجه افراد را به سمت خود بکشاند.

بنابراین ما در قدم اول ،مجبور بودیم که دیوارهای واحد رو در تخریب کنیم و واحد را تبدیل به یک فضای فلت(صاف) کنیم و دوباره از نو ،با توجه به ابعاد یونیت هامون تقسیم بندی رو داشته باشیم. طراحان پس از بررسی و مطالعه ی ابعاد مختلف پروژه تصمیم به استفاده فرم منحنی به عنوان راه حل برای رفع مشکلات پیش رو گرفتند. دو اتاقی که در واحد موجود بود، شرایطش این بود که از لحاظ ابعاد برای استاندارد یونیت های دندانپزشکی مناسب نبود. زیرا مبلمان در ابعاد بزرگ فضای زیادی را اشغال می کنند و به علاوه بی نظمی و آشفتگی در فضا را به همراه خواهد داشت که به دنبال آن اضطراب و تشویش میان بیماران را به همراه خواهد داشت.