“محاسبه ردپای CO2 ناشی از افزایش آگاهی است”

می توان گفت سه دلیل اصلی وجود دارد که چرا کشاورزان مدرن می خواهند «ردپای» خود را شفاف کنند. اولاً، تا حدودی بر خلاف نسل قدیم، پرورش دهندگان مدرن علاقه بیشتری دارند یا حداقل حساسیت بیشتری نسبت به سهم خود در یک دنیای سبز و زیست پذیر دارند. ثانیاً، دقیقاً همین امر در مورد مصرف کننده نیز صدق می کند، تقاضای فزاینده ای برای یک محصول پایدارتر و شفاف تر وجود دارد. و ثالثاً قانونگذار به طور فزاینده ای خواهان کنترل و بینش در همه ابعاد تولید و عملیات تجاری است.

“تاثیر” یک کمیت ریاضی نیست
یکی از مشکلات این است که تاثیر تمام مواد مورد استفاده برای تولید گل یا گیاه در سنگ قرار نمی گیرد. یعنی مواد خام جدید، توصیه‌های جدید یا بینش‌های جدید از هر زاویه‌ای باید گنجانده شوند و می‌توانند بر نتایج نهایی تأثیر بگذارند. یکی دیگر از عوامل پیچیده این است که کاهش انتشار CO2 به تنهایی خوشحال کننده نیست. “هدف نهایی” تجزیه و تحلیل چرخه زندگی خنثی (LCA) یا کاهش اثرات زیست محیطی به صفر است. در این مورد، ردپای کربن یکی از 16 دسته تاثیر متمایز است. سایر دسته‌های تأثیر مانند سمیت زیست محیطی، استفاده از زمین و آب، و سوخت‌های فسیلی نیز در کل LCA وزن دارند. با یک ردپا، ارزیابی اینکه کدام شکل ورودی چه درجه تاثیری بر جنبه های مختلف دارد آسان است: به عنوان مثال، می توانید از پلاستیک زیادی استفاده کنید بدون اینکه مستقیماً بر زندگی خاک یا ماهی های موجود در گودال تأثیر بگذارد. استفاده از بسیاری از مواد شیمیایی تنها تأثیر محدودی بر انتشار CO2 دارد.


Remco Scheepens و Winny van Heijningen

برای اطلاعات بیشتر:
ریموند شیپسن
ماشین حساب HortiFootprint
[email protected]
www.hortifootprintcalculator.com

ایده ماشین حساب HortiFootprint حدود سه سال پیش زمانی به وجود آمد که MPS و LetsGrow.com سر خود را برای چیزی که، مطمئناً در گذشته، یک همکاری منطقی به نظر می‌رسد، جمع کردند. همانطور که مشخص است، MPS شرکت‌ها را در زمینه‌های مختلف پایداری گواهی می‌دهد و داده‌های متعددی توسط شرکت‌کنندگان جمع‌آوری شده و دائماً به روز می‌شوند. LetsGrow.com به نوبه خود توسعه ابزارهایی برای استخراج اطلاعات معنی دار از داده ها را به ورزش تبدیل کرده است. علاوه بر این، اندازه‌گیری ردپای در حال حاضر موضوعی در سطح بخش بود، و در یک گروه کاری مشابه در سراسر بخش (FloriPEF-CR)، مردم برای مدتی به این فکر می‌کردند که چگونه می‌تواند شکل مشخصی پیدا کند.

وینی ون هاینینگن
[email protected]



منبع

اندازه گیری یعنی دانستن
“ابزار” دو عملکرد دارد: یک ابزار محاسبه برای محاسبه ردپای و ترسیم سناریوها. مورد اول واضح است: در نهایت، یک مقدار مشخص می شود: انتشار CO2 برای تولید یک محصول. برای شرکت کنندگان MPS-ABC، این کار نسبتاً ساده است، زیرا درصد زیادی از داده های مورد نیاز را می توان از ثبت MPS-ABC پرورش دهنده بازیابی کرد. پس از این، یک سوال پیگیری فوری این است: چگونه می توانم ردپای خود را کم کنم؟ اگر ذغال سنگ نارس را با زغال سنگ جایگزین کنم، پنل های خورشیدی را روی سوله بگذارم، بیشتر روی زیست شناسی تمرکز کنم و غیره چه؟ به طور خلاصه، دستگیره هایی که می توانم بچرخانم چیست؟ چه کاهشی به همراه خواهد داشت و چه هزینه ای برای تبدیل آنها خواهد داشت؟

ریموند شیپس (MPS) و وینی ون هایینینگن (LetsGrow.com) از ماشین حساب HortiFootprint مطمئن هستند که همه اینها قطعاً یک مؤلفه ایدئولوژیک دارند. این نتیجه افزایش آگاهی، ارتقای بینش و تمایل به انجام تجارت به روشی مسئولیت پذیر اجتماعی است. چیزی که تاکنون کمبود داشته است استاندارد و توانایی تأیید ادعاها است، و این دقیقاً همان چیزی است که “ابزار” قصد انجام آن را دارد.

در آینده نزدیک، آنها امیدوارند که این ابزار را گسترش دهند تا تعدادی از دسته بندی های تاثیر دیگر را نیز در بر گیرند. در هر صورت، علاقه زیاد است: ماشین حساب HortiFootprint کمی بیش از یک سال پیش راه اندازی شد و در پایان سال گذشته، صدمین شرکت کننده قبلاً مورد استقبال قرار گرفت. وینی و ریموند انتظار دارند تا پایان سال جاری پیشتازان را در اختیار داشته باشند و گروه متوسط ​​بزرگ به طور طبیعی دنبال شود. به‌هرحال نمی‌توانید با آن به‌عنوان یک شرکت تولید اشتباه کنید: صرف‌نظر از عقاید سیاسی یا اجتماعی شما، بینش را ارائه می‌دهد، و چه کسی واقعاً می‌تواند با آن مخالف باشد؟