مزایا و معایب شب های خنک در گلخانه ها

گیاهان روز کوتاه فقط زمانی گل می دهند یا زودتر گل می دهند، زمانی که طول شب بیشتر از مدت زمان خاص گونه ها باشد، معمولا بیش از 12 ساعت. گلدهی برخی از گیاهان کوتاه روز، از جمله گل داوودی و پوانستیا، زمانی که دمای شب بالا باشد به تأخیر می افتد. دمای بالا تا حدودی بسته به گونه متفاوت است، اما شب های گرمتر از حدود 74 درجه فارنهایت می تواند گلدهی این دو محصول را به تاخیر بیندازد. بنابراین، ارائه دمای نسبتاً خنک در شب می تواند از تاخیر گلدهی گیاهان حساس کوتاه مدت جلوگیری کند.

دما دستکاری ترین پارامتر محیطی در گلخانه ها و مزارع سرپوشیده است. دما سرعت رشد گیاه را کنترل می کند و بنابراین زمان تولید محصول را تعیین می کند. همچنین ویژگی‌های کیفی محصول از جمله افزایش طول ساقه را تنظیم می‌کند و برای برخی محصولات، گلدهی را تقویت یا مهار می‌کند. در زیر برخی از دلایل قانع کننده برای تحویل وجود دارد که دمای نسبتاً پایین در شب است، اما همچنین برخی موارد مبادله ای که باید در نظر گرفته شوند. دمای پایین شب: تنفس را کاهش می دهد. تنفس گیاهی از قندها (که عمدتاً از فتوسنتز تولید می شوند) به عنوان منبع انرژی برای فرآیندهای نگهداری مختلف استفاده می کند. سرعت تنفس (میزان مصرف قند) عموماً با دما افزایش می یابد. بنابراین، دمای پایین تر، تنفس را در طول شب که اکثر گیاهان فتوسنتز انجام نمی دهند، کاهش می دهد.

صرفه جویی نسبی انرژی به مکان، زمان سال و غیره بستگی دارد، اما می تواند به ویژه در پاییز و بهار قانع کننده باشد. با این حال، کاهش دمای شبانه بدون تغییر دمای روز، میانگین دمای روزانه را کاهش می‌دهد که رشد گیاه را کند می‌کند و زمان‌بندی کشت را افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر دمای شب را بدون افزایش دمای روز کاهش دهید، باید زمانی را به برنامه محصول اضافه کنید.

دمای پایین شب باعث ایجاد +DIF می شود
افزایش طول ساقه بسیاری از محصولات زراعی با افزایش اختلاف (DIF) بین دمای روز به تدریج از دمای شب افزایش می یابد. برای مثال، دمای 72 درجه فارنهایت روز و 63 درجه فارنهایت در شب، 9 درجه فارنهایت + DIF ایجاد می کند. گیاهانی که در این +DIF رشد کرده اند در گل بلندتر از گیاهانی هستند که با اختلاف دمایی کمتر در روز و شب رشد می کنند، به ویژه در مقایسه با گیاهانی که در روز خنک تر از شب رشد می کنند. بنابراین، گیاهانی که در DIF + رشد می‌کنند ممکن است برای دستیابی به ارتفاع هدف در مقایسه با گیاهانی که با مقدار DIF کمتر رشد می‌کنند، به نرخ‌های بالاتری از بازدارنده‌های رشد گیاه یا سایر تکنیک‌های کاهش ارتفاع نیاز داشته باشند.

دمای پایین شب باعث کاهش تنفس می شود
تنفس کمتر در شب منجر به افزایش غلظت قند در طول روز می شود که می تواند برای حمایت از فرآیندهای رشد مانند تشکیل برگ ها، ریشه ها و گل های جدید استفاده شود.

به طور خلاصه، کاهش دمای شبانه تنفس گیاه را کاهش می دهد، از تأخیر گرما جلوگیری می کند و میزان انرژی مصرف شده برای گرمایش گلخانه از پاییز تا بهار را کاهش می دهد. با این حال، برای جبران دمای کمتر در شب، دمای روز باید افزایش یابد، که یک +DIF ایجاد می کند که باعث افزایش طول ساقه می شود. در نهایت، برای اطمینان از کمبود فشار بخار حداقل 0.3 کیلو پاسکال (رطوبت نسبی کمتر از 88%)، اثرات دما را بر مقدار بخار آب در هوا در نظر بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر:
دانشگاه ایالتی میشیگان
[email protected]
www.canr.msu.edu



منبع

دمای پایین شب از تأخیر گرمایی گلدهی جلوگیری می کند
استرس گرمایی به رشد و گلدهی گیاه آسیب می رساند. تحقیقات نشان داده است که گیاهان می توانند استرس گرمایی را در طول روز (در حضور نور) بسیار بهتر از شب تحمل کنند. بنابراین آنچه که تنش گرمایی را تشکیل می دهد به زمان وقوع آن و همچنین محصول بستگی دارد. یکی از نمونه های استرس گرمایی تاخیر در گلدهی برخی از محصولات گلخانه ای است.

دمای پایین در شب، کمبود فشار بخار آب (VPD) را کاهش می دهد.
همانطور که در مقاله ای در دسامبر 2021 بحث شد، کاهش دمای هوا باعث کاهش بخار آبی می شود و VPD را کاهش می دهد (و رطوبت نسبی را افزایش می دهد). دمای هوا نباید به نقطه شبنم کاهش یابد، یعنی زمانی که اشباع اتفاق می افتد. هنگامی که این اتفاق می افتد، VPD صفر است، بخار آب به مایع تبدیل می شود و برگ ها خیس می شوند. این شرایط برای گسترش پاتوژن ها از جمله باکتری ها و قارچ ها مطلوب است. به طور کلی، حفظ VPD بیشتر از 0.3 کیلو پاسکال برای تولید گیاه توصیه می شود. این به رطوبت نسبی کمتر از 85 درصد در 63 درجه فارنهایت و 88 درصد در 68 درجه فارنهایت تبدیل می شود.

نوشته شده توسط Erik Runke، استاد و متخصص توسعه گل در بخش باغبانی در دانشگاه ایالتی میشیگان.

دمای پایین شبانه باعث کاهش صورتحساب سوخت گلخانه می شود
تخمین زده می شود که حدود 75 تا 80 درصد گرمایش گلخانه در شب اتفاق می افتد. کاهش دمای شبانه میزان انرژی مصرف شده برای گرمایش را کاهش می دهد، حتی زمانی که دمای روز برای حفظ همان دمای متوسط ​​روزانه افزایش می یابد.