پاسخ قلمه های گل داودی به طیف های مختلف نور

گل داوودی (Chrysanthemum morifolium) یکی از محبوب ترین گیاهان زینتی است که عمدتاً از طریق قلمه های ساقه تکثیر می شود.

مقاله ی کامل رو اینجا مطالعه کنید.

در مقابل، محتوای کاروتنوئید و آنتوسیانین در گیاهان تک رنگ در معرض R و B بالاترین بود. قلمه های در معرض B عملکرد فتوسنتزی بالاتری را نشان دادند که با بالاترین شاخص عملکرد بر اساس جذب نور و حداکثر بازده کوانتومی بازده PSII نشان داده شد.

نور B رشد منطقه ای را افزایش می دهد، همانطور که با نسبت جرم ساقه بالاتر نشان داده می شود، در حالی که نور R زیست توده را به سمت قسمت های زیرزمینی قلمه ها هدایت می کند. چراغ های تک رنگ R و B باعث ظهور برگ های جدید شدند. در مقابل، سطح برگ منفرد در زیر نورهای چند رنگی بزرگ‌ترین بود. قرار گرفتن قلمه ها در معرض نور R منجر به تجمع کربوهیدرات ها در برگ ها شد. قلمه هایی که در معرض نورهای چند رنگی قرار گرفتند، محتوای کلروفیل بیشتری را نسبت به قلمه های تک رنگ R و B نشان دادند.

در مطالعه اخیرشان، گل داودی، cv. قلمه های «کاتینکا» در معرض پنج طیف نوری، از جمله نورهای قرمز تک رنگ (R)، آبی (B) و نورهای چند رنگی، از جمله ترکیبی از R و B (R:B)، ترکیبی از R، B، و دور قرار گرفتند. قرمز (R:B:FR) و سفید (W) به مدت 30 روز.

اگرچه نور R باعث افزایش زیست توده به سمت ریشه ها شد، اما نور B رشد بالای سطح زمین، عملکرد فتوسنتزی و عملکرد بصری قلمه های داوودی را بهبود بخشید.

به گفته گروهی از محققان، در مورد تأثیر محیط روشنایی بر تولید موفق قلمه ها و مکانیسم های زیرین، اطلاعات کافی وجود ندارد. “طیف نور بر مورفولوژی، رشد و فتوسنتز گیاه تاثیر می گذارد.”

رشد، پارتیشن بندی زیست توده و عملکرد فتوسنتزی قلمه های گل داودی در پاسخ به طیف های مختلف نور
معین موسوی نژاد، بشرا علی بیگی، احمد استاجی، ناظم س گرودا و ساسان علینیایی فرد



منبع