“پتانسیل رشد عالی برای صادرات گیاهان زینتی ترکیه”

چالش ها
به گفته آقای اسماعیل یلماز، مهمترین مشکل این بخش کمبود منطقه تولید (مثلاً زمین) است. 37 درصد تولیدکنندگان و صادرکنندگان در زمین‌هایی که مالک نیستند، 83 درصد آن‌ها در زمین‌هایی که از اشخاص خصوصی اجاره می‌شود و تنها 7 درصد آن‌ها در زمین‌هایی که از مردم اجاره داده می‌شود فعالیت می‌کنند. خزانه مناسب/ زمین‌های دولتی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش به صورت اولویتی و بلندمدت اجاره داده شود، انتظارات بخش برای مناطق کشاورزی سازماندهی شده همچنان ادامه دارد و حل این مشکل برای رشد سریع بخش و افزایش تصاعدی اهمیت حیاتی دارد. در صادرات ما.»

برای اطلاعات بیشتر
انجمن صادرکنندگان گیاهان و محصولات زینتی ترکیه
www.susbitkileri.org.tr



منبع

وی افزود: مجموع ظرفیت واردات اتحادیه اروپا، کشورهای حاشیه خلیج فارس و جمهوری های ترک که از مهم ترین مراکز مصرف گیاهان زینتی در جهان هستند بالغ بر 20 میلیارد دلار است که سهم ترکیه از این بازارها که نزدیک ترین همسایگان و همسایگان این کشور هستند. این اعداد و ارقام به ما نشان می‌دهند که صادرات ما پتانسیل رشد بالایی دارد و می‌توانیم با استراتژی‌های درست این حجم مبادلات را چندین برابر، حتی در کوتاه‌مدت، افزایش دهیم.» آقای اسماعیل یلماز، رئیس هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان گیاهان و محصولات زینتی ترکیه می گوید.

نمایشگاه منظر استانبول
نمایشگاه چشم انداز استانبول (LIF) از 16 تا 18 نوامبر برگزار می شود و به گفته آقای اسماعیل یلماز، این یک پلت فرم مهم است که صنعت گیاهان زینتی را در ترکیه گرد هم می آورد. “این شرکت ها را قادر می سازد تا به بیرون باز شوند و آنها را با خریداران گرد هم آورد. سازماندهی چنین رویدادهایی برای توسعه بخش بسیار مهم است.”

بخش گیاهان زینتی در ترکیه برای توسعه باز است و با توجه به اشتغال و ارزش افزوده بالایی که ایجاد می کند، جایگاه مهمی در اقتصاد این کشور دارد.» در سال 2022، کل صادرات گیاهان زینتی ترکیه به 137 میلیون دلار رسید. صادرات در حال حاضر با افزایش فروش صادراتی ناشی از پروژه‌های محوطه‌سازی خارجی، پتانسیل توسعه زیادی به ویژه در کارخانه‌های فضای باز دارد و انتظار می‌رود این امر در سال‌های آینده ادامه یابد.»

رشد 20 درصدی پیش بینی می شود
حجم تجارت جهانی گیاهان زینتی بیش از 50 میلیارد دلار است و در مجموع 28 میلیارد دلار گیاهان زینتی صادر می شود. ترکیه در حال حاضر رتبه 19 را در بین صادرکنندگان گیاهان زینتی جهان دارد و انجمن صادرکنندگان محصولات و گیاهان زینتی ترکیه انتظار دارد صادرات محصولات زینتی با 20 درصد افزایش در سال 2023 به 180 میلیون دلار برسد.