“چرا باید؟” ایجاد پرونده برای مدیریت کانتینر پایدار در لیتوانی



منبع معاون وزیر محیط زیست لیتوانی، رامینتا راداویچینه، با استقبال از تعهد و رهبری صنعت به راه‌حل‌های رو به جلو، گفت: “بسته‌بندی محصولات حفاظت از گیاه بخش کوچک اما بسیار مهمی از زباله‌های پلاستیکی را تشکیل می‌دهد.” وی ادامه داد: جمع‌آوری زباله‌های بسته‌بندی تولید شده در مزرعه پیچیده است زیرا به همکاری گروه‌های ذینفع، تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران مختلف بستگی دارد.

برای اطلاعات بیشتر:
CropLife اروپا
خیابان گیمار 9
1040 بروکسل
www.croplifeeurope.eu

CropLife Europe و اعضای آن متعهد شده اند تا سال 2025 سیستم های مدیریت کانتینر اختصاصی را در همه کشورهای اتحادیه اروپا ایجاد کنند. برای تلاش در راستای این هدف، انجمن حفاظت از گیاهان لیتوانی اخیراً یک کنفرانس سهامداران را برگزار کرد که تصمیم گیرندگان وزارت محیط زیست و وزارت لیتوانی را گرد هم می آورد. کشاورزی، نمایندگان پارلمان ملی، دانشمندان، کشاورزان، اپراتورهای زباله و مشاوران خارجی.

ظروف پلاستیکی کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که محصولات حفاظت از گیاه به طور ایمن به کاربر نهایی تحویل داده می شوند و همچنین به محافظت از کاربر در هنگام استفاده کمک می کنند. اما در لیتوانی هنوز سیستم واحدی برای جمع آوری و جابجایی کانتینرها وجود ندارد. این بدان معناست که ظروف پلاستیکی آفت کش ها و آفت کش های زیستی نه به طور سیستماتیک جمع آوری می شوند و نه بازیافت می شوند.

“بخش کوچک اما بسیار مهم پای زباله های پلاستیکی”
اتحادیه اروپا 55 درصد بازیافت زباله های پلاستیکی را تا سال 2030 هدف گذاری کرده است. در همین حال، صنعت ما با ایجاد میانگین جمع آوری 75 درصد از ظروف آفت کش پلاستیکی در سراسر اتحادیه اروپا تا سال 2025، قصد دارد بیشتر و سریعتر پیش رود.

استثناهایی وجود دارد. در بلغارستان، نرخ جمع آوری ظرف سه سال پس از ایجاد سیستم به 80 درصد رسید. آقای بیرد گفت: “ما در بلغارستان شاهد یک سطح استثنایی از انگیزه و همکاری بودیم.” “اپراتورهای مجموعه، سیاست گذاران، تولیدکنندگان و البته کشاورزان همه با هم همکاری کردند تا این اتفاق بیفتد. بلغارستان همچنین مزارع عمدتاً بزرگی دارد که از نظر لجستیکی به مجموعه کمک می کند.”

هدف CropLife اروپا و اعضای آن سازماندهی و حمایت از کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی سیستم مدیریت کانتینر در سال‌های آینده برای پیشبرد اقتصاد دایره‌ای‌تر برای پلاستیک‌ها است.

در اینجا درباره تعهدات CropLife Europe در سال 2030 اطلاعات بیشتری کسب کنید.

یک ابتکار جهانی
سیستم‌های مدیریت ظروف اختصاصی برای بسته‌بندی آفت‌کش‌های پلاستیکی و آفت‌کش‌های زیستی در هر گوشه‌ای از جهان راه‌اندازی شده‌اند. در بیش از 50 کشور در سراسر جهان، از آرژانتین تا کره جنوبی، آفریقای جنوبی تا فنلاند، برنامه هایی با سطوح مختلف بلوغ در حال حاضر اجرا می شود.

در حالی که آلودگی ظروف به درستی آبکشی شده با بقایای آفت کش ها تنها 0.01 درصد است، این به این معنی است که استفاده ثانویه آنها خاص است. با نرخ بازیافت در کشورهای اتحادیه اروپا با طرح مدیریت ظروف اختصاصی بالای 83 درصد در سال 2021، ظروف پلاستیکی استفاده شده آفت کش ها و آفت کش های زیستی به موانع جاده، مخروط های ترافیکی، نازل ها، غلاف سیم و کابل و موارد دیگر تبدیل می شوند.

در اتحادیه اروپا، لیتوانی یکی از تنها هفت کشوری است که سیستم مدیریت کانتینر ایجاد نکرده است. مشاور اروپای کراپ لایف، استیون بیرد، به شرکت کنندگان گفت: “برای به روز رسانی یک برنامه زمان می برد. در فرانسه، سطح جمع آوری کانتینرها در حال حاضر 90٪ است. هدف آنها رسیدن به 100٪ در دهه آینده است. هدف لیتوانی است. هنگامی که یک سیستم راه اندازی می شود، می تواند 75٪ در 10 سال باشد.”