چرا محصولات با نور بیشتر بهتر رشد می کنند؟


افیا در بخش خوبی از سال، سطح نور طبیعی برای اکثر محصولات زیر حد مطلوب است. آن الینگز، فیزیولوژیست گیاهی در دانشگاه و تحقیقات Wageningen می گوید: هر نور اضافی که سپس وارد گلخانه شود به بهبود تولید و کیفیت کمک می کند.
فتوسنتز نام مجموعه‌ای از فرآیندهای پیچیده است که می‌توان آن‌ها را به راحتی به این صورت خلاصه کرد: «گیاه از CO2 و آب قند تولید می‌کند». این قندها متعاقباً به عنوان مواد مغذی برای گیاه عمل می کنند. این فرآیند انرژی می گیرد و نور خورشید و/یا نور مصنوعی این انرژی را تامین می کند.

سپس این سؤال پیش می‌آید که کدام یک از این سه عامل محدودکننده در این فرآیند است؟ Elings: ‘به طور کلی، آب کافی در گلخانه وجود دارد. این بدان معنی است که محتوای CO2 و سطح نور عوامل تعیین کننده هستند. اصلی که برای هر دوی این عوامل اعمال می شود این است که بیشتر بهتر است اما فقط تا یک سطح مشخص. علاوه بر این، سطوح بازده اضافی قبل از رسیدن به این حد بالا کاهش می یابد.

نور بیشتر در گلخانه
در دوره های کم نور – اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار – نور عامل محدود کننده است. پس از آن افزودن نور بیشتر به گلخانه تقریباً همیشه مفید است. این را می توان از طریق نورپردازی جذب یا با استفاده از پوشش های گلخانه ای با پوشش هایی که میزان نور را افزایش می دهد به دست آورد.

شرط این است که هوای گلخانه باید حاوی CO2 کافی باشد. هنگامی که دریچه های دریچه باز هستند، مقداری از بین می رود، و محتوای CO2 ممکن است به حدی کم شود که به عامل محدود کننده تبدیل شود. به همین دلیل است که نور بیشتر همیشه اثر مطلوب را ندارد. الینگز می گوید دوز CO2 و سطح نور باید همیشه در تعادل باشند.

تعادل بین نور و دما
علاوه بر این، یک عامل کلیدی دیگر در اینجا وجود دارد: دما. سطح نور تعداد قندهای قابل تولید را تعیین می کند. دما تعیین کننده تقاضای قند در همه گیاهان در حال رشد است. عرضه و تقاضا باید در تعادل باشند. به عنوان مثال، اگر تولید قندها نسبت به تقاضا بسیار زیاد شود، این می تواند فتوسنتز را کند کند.
هنگامی که نور بیشتری وجود دارد، دما باید افزایش یابد، اما نه بیش از حد. در غیر این صورت، سرعت تنفس گیاه بیش از حد افزایش می یابد. تنفس فرآیندی است که در آن بخشی از قندها برای به دست آوردن انرژی برای طیف وسیعی از فرآیندهای بازیابی “سوخته می شوند”. این برای ترمیم آسیب و پیری ضروری است. وقتی دما در مقایسه با سطح نور خیلی بالا باشد، در واقع تولید بالقوه را از دست می دهید. با این حال، کنترل تعادل نور و دما آسان نیست، و اگرچه مدل‌های محاسبه می‌توانند نشانه‌ای را ارائه دهند، اما بخشی از مهارت حرفه‌ای پرورش‌دهنده است.

رطوبت
در مقابل، رطوبت هوای گلخانه چندان بر فتوسنتز تأثیر نمی گذارد. در شرایط بسیار خشک یا بسیار مرطوب، منافذ پوست تمایل به بسته شدن دارند. در نتیجه، گیاه به طور فزاینده ای CO2 کمتری جذب می کند. به ندرت اتفاق می افتد که رطوبت گلخانه آنقدر زیاد باشد که گیاه دیگر توانایی تبخیر را نداشته باشد و در نتیجه منافذ پوست خود را ببندد. حتی زمانی که رطوبت بسیار زیاد است، رطوبت درون حفره‌های توخالی برگ همچنان بالاتر است و تفاوت بین این دو عامل محرک تبخیر است. او می گوید: تهدید رطوبت بالا برای فتوسنتز اغلب کمتر از آنچه تصور می شد است. برای داشتن آب و هوای فعال در گلخانه، به عنوان یک پرورش دهنده، ممکن است مجبور شوید پنجره های هواکش را باز کنید تا از شر مقداری رطوبت خلاص شوید. ما همیشه باید به دنبال تعادل بهینه بین آب و هوای گلخانه، نور و CO2 باشیم.

نور خورشید رایگان
سوال این است که آیا کمی نور اضافی در زمستان تفاوت واقعی ایجاد می کند؟ الینگز: «قطعاً همین طور است. برای یک تاریخ کاشت سنتی برای سبزیجات میوه دار در اواخر پاییز، خواهید دید که رشد فقط زمانی شروع می شود که نور به سمت بهار افزایش یابد. تمام نور خورشید اضافی زمانی که سطح نور کم است خوش آمدید. و علاوه بر این، رایگان است.’

برای اطلاعات بیشتر:
ReduSystems
+31(0)13 507 53 99
[email protected]
www.redusystems.com



منبع