کنایه از آبیاری بیش از حد

برای مطالعه کامل هشدار الکترونیکی رشد اینجا را کلیک کنید



منبع در تولید گلخانه ای، کلروز بین رگه ای شاخ و برگ بالایی معمولاً با کمبود آهن (Fe) در دسترس گیاه همراه است (شکل 1). شایع ترین وضعیت کمبود آهن است و در ابتدا به صورت رنگ سبز روشن در شاخ و برگ های فوقانی جدید مشاهده می شود که به کلروز بین وریدین بارزتر و در نهایت، در موارد شدید، زرد شدن و سفید شدن شاخ و برگ مشاهده می شود (شکل 2). در حالی که این علائم معمولاً مشاهده می شوند، تعیین علت اختلال به دلیل بسیاری از علل کمبود آهن نیاز به بررسی بیشتری دارد. کمبود آهن می‌تواند ناشی از طیف گسترده‌ای از مشکلات از جمله باروری ناکافی آهن، pH بالای بستر، پوسیدگی ریشه یا آبیاری بیش از حد باشد (برای اطلاعات بیشتر در مورد تعیین علل کمبود آهن، هشدار 8.24 را ببینید).

اخیراً با گروهی از بوته های پروانه ای (Buddleja davidii) در گلخانه برخورد کردیم که کلروز بین رگبرگی شاخ و برگ بالایی را نشان می داد (شکل 3). پس از تابستان گرم و شروع کاهش دما در پاییز، فراوانی آبیاری در این گروه از گیاهان نداشت
کاهش یافته است. این منجر به آبیاری بیش از حد گیاهان و داشتن بسترهای بسیار اشباع شد. پس از تغییرات فصلی در آب و هوا، پرورش دهندگان باید برنامه های آبیاری را به دقت کنترل کنند و در صورت نیاز تغییراتی را برای جلوگیری از اشباع مداوم بسترها که می تواند منجر به کمبود آهن و سایر مشکلات مانند پوسیدگی ریشه شود، ایجاد کنند. ترکیب بستر نقش زیادی در حفظ آب دارد. اگر اشباع بستر یک مشکل مداوم باشد، پرورش دهندگان ممکن است بستری با نرخ ادغام سنگدانه بیشتر را برای کمک به تسهیل زهکشی در نظر بگیرند.