کنترل طول ساقه و زمان گلدهی گل های داوودی با نور قرمز دور

در پاییز سال 2021، واحد تجاری باغبانی گلخانه دانشگاه و تحقیقات واگنینگن تأثیرات طیف نور را بر رشد و توسعه چهار گونه گل داودی بررسی کرد. نتایج نشان داد که طول ساقه را می توان به خوبی با نورپردازی “پایان روز” با نور قرمز دور 20 میکرومول در متر مربع در ثانیه به مدت 30 دقیقه تحریک کرد. علاوه بر این، روزهای تا گلدهی و همچنین رشد (ناخواسته) ساقه در پایین ترین قسمت تاج پوشش کاهش یافت. این سوال باقی می ماند که آیا می توان اثرات مشابهی را با شدت کمتر یا دوره کوتاه تر نور قرمز دور بدست آورد. این یک مکانیسم فرمان خوب برای کنترل طول ساقه تا مقادیر مورد نظر خواهد بود. سوال دیگر این است که آیا نور قرمز دور در پایان روز در کل دوره کشت ضروری است یا اینکه استفاده در اولین دوره کشت کافی است؟

برای اطلاعات بیشتر:
WUR
www.wur.nl



منبع

در سال های اخیر، علاقه به روشنایی LED در میان پرورش دهندگان گل داوودی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در ابتدا، آنها به سیستم های روشنایی هیبریدی علاقه مند بودند، جایی که LED مکمل روشنایی HPS موجود است، اما اکنون آنها به LED کامل نیز علاقه مند هستند. در انتخاب سیستم روشنایی LED، پرورش دهندگان در مورد طیف نور، به خصوص در مورد کنترل ازدیاد طول و زمان پاسخ سوال دارند. پرورش دهندگان از این می ترسند که گل های داوودی در زمستان خیلی کوتاه بمانند. به همین دلیل است که هنگام استفاده از LED کامل، گزینه های کنترل طول ساقه با طیف نور بررسی می شود.

برای پاسخ به این سؤالات، Wageningen کشت چهار گونه گل داوودی را تحت 200 میکرومول در متر مربع بر ثانیه فول LED در می 2022 آغاز کرد. شرایط زمستانی در LED IDC شبیه سازی شد، با خنک کردن گلخانه و حفظ سهم نور خورشید تقریباً 20 درصد و LED. نور 80 درصد شدت نور قرمز دور در پایان روز بین 20، 10 و 5 mol/m²/s متغیر بود و مدت زمان آن بین 10، 20 و 30 دقیقه بود. علاوه بر این، درصد نور سبز و قرمز دور در طیف در طول روز، و گیاهان نیز با شدت نور کمتر (100 mol/m²/s) رشد کردند.

این تحقیق توسط وزارت کشاورزی، طبیعت و کیفیت غذا و Glastuinbouw Nederland در قالب برنامه Greenhouse به عنوان منبع انرژی، با مشارکت Signify در لامپ ها و کنترل آنها تأمین می شود.

گیاهان شیک از هفته 28 به بعد برداشت شدند. ساقه های گلدار مگنوم، پینا کولادا و بالتیکا به زودی دنبال خواهند شد. اولین نتایج نشان می‌دهد که گیاهانی که تحت تیمار قرمز دور «پایان روز» رشد می‌کنند، می‌توانند چند روز زودتر از بدون نور دور قرمز «پایان روز» برداشت شوند. دادن نور قرمز دور «پایان روز» فقط در هفته‌های اول کشت، تأثیری مشابه زمانی که درمان پایان روز در طول کل کشت داده می‌شود، ندارد. در هفته‌های آتی، گل‌های تمام تیمارها برداشت می‌شود و نتایج مربوط به طول ساقه، وزن و کارایی مصرف سبک جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل خواهد شد.