یک سیستم “باغ هوشمند” برای رشد 105 گیاه مختلف بدون خاک یا نور خورشید ایجاد شده است

مرت کالایچی با بیان اینکه نقطه شروع این پروژه رشد سریع جمعیت و گرم شدن زمین است، خاطرنشان کرد: حاصلخیزی خاک در ده سال گذشته در ترکیه 23 درصد کاهش یافته و تلفات محصول به 40 درصد رسیده است. کالایچی گفت: “ما در سیستم خود در مقایسه با کشاورزی سنتی 95 درصد آب کمتری مصرف می کنیم. ما می توانیم بدون استفاده از هیچ گونه سموم دفع آفات به مدت 12 ماه بدون وقفه تولید کنیم. در اینجا هیچ حشره و بیماری وجود ندارد. محصولات در محیط های کاملاً کنترل شده کشت می شوند. ما در حال حاضر داریم. داده‌های 105 گیاه مختلف. شما می‌توانید تقریباً هر محصولی را که فکرش را بکنید، مانند هویج، سیب‌زمینی، گل رز، آویشن، پنبه و گوجه‌فرنگی با این سیستم‌ها پرورش دهید.»

منبع: Posta



منبع

پروفسور دکتر مراد عسکر گفت: “این پروژه همزمان با پروژه های مشابه در دنیا شروع شد. در نتیجه مطالعات اولیه امکان امکان چنین سیستمی را آشکار کردیم. بعداً دانش آموز من خواست این کار را به عنوان یک پروژه ادامه دهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. ما با هم شروع به کار کردیم. یک کمک هزینه برای حمایت از پروژه از TUBITAK دریافت شد و ما اولین آزمایشات خود را شروع کردیم. ما اندازه گیری کردیم که گیاهان مختلف چگونه در طیف های مختلف نور و در زمان های مختلف رشد می کنند. در این مرحله ما یک مجموعه رومیزی ایجاد کرده ایم. یک مجموعه محصولی که در داخل خانه ساخته می شود و یک مجموعه پروژکتور برای استفاده در گلخانه ها. امیدوارم پروژه ای داشته باشیم که در آینده به روی جهان باز شود.”

یک سیستم رشد گیاه بدون استفاده از خاک با سیستم های روشنایی LED در داخل خانه توسعه یافته است. این سیستم که می تواند 105 گیاه مختلف تولید کند، می تواند با استفاده از آب و برق کمتر طعم محصولات را تشدید کند. در سیستمی به نام «باغ هوشمند» که توسط مهندسان ترک ساخته شده است، از هیچ آفت کشی استفاده نمی شود و گیاهان می توانند سه برابر سریعتر از حد معمول رشد کنند.

کلایچی با بیان اینکه سیستمی ساخته اند که می تواند مزه گیاه را مختل کند، گفت: به عنوان مثال، شدت طعم در برگ آویشن با سیستم ما برابر است با شاخه ای از آن، ما می توانیم همان گیاه را در آن پرورش دهیم. همان محلول مغذی، آبدارتر و شدیدتر شیرین است.در حین انجام این کار از هیچ آفت کشی استفاده نمی شود.شرکت های زیادی در زمینه طعم در سطح جهانی کار نمی کنند.فقط بررسی کنیم که آیا رشد می کند یا نه.همچنین می توانیم برخی از گیاهان را سه برابر سریعتر رشد دهیم. این سیستم ها مزایای زیادی دارند، فعالیت کاشت و کاشت، فعالیت لجستیکی وجود ندارد، از آنجایی که محیط کاملا سالم است، مشکلی مانند شستشوی محصول وجود ندارد، می توانید با چیدن مستقیم آن از شاخه، آن را مصرف کنید.

کارشناسی ارشد برق و الکترونیک مهندس مرت کالایچی پایان نامه کارشناسی ارشد خود را نزد رئیس IUE و مهندس برق-الکترونیک پروفسور دکتر مورات عسکر به پایان رساند و سپس به همراه استاد خود آن را به یک سیستم تبدیل کرد.

مهندس برق و الکترونیک مرت کالایچی و مهندس برق-الکترونیک و رئیس دانشگاه اقتصاد ازمیر (IUE) پروفسور دکتر مورات عسکر یک سیستم رشد گیاهی را با سیستم های روشنایی LED بدون استفاده از خاک در فضای داخلی ایجاد کرده اند. همچنین توجه اسرائیل، بریتانیا و مقدونیه را به خود جلب کرد.

کالایچی با بیان اینکه سه مدل کسب و کار مختلف ساخته اند، گفت: “ما با سیستم هایی که توسعه داده ایم در حال ایجاد یک مرکز بزرگ هستیم. به عبارت دیگر، سیستم هایی را توسعه داده ایم که لجستیک را حذف کرده و انتشار کربن را در قلب شهر با رک به حداقل می رساند. سیستم‌های سخت‌افزاری که ما توسعه داده‌ایم می‌توانند گیاهان را در یک دوره 25 روزه با روشن کردن منطقه با 33 وات، که رقبای جهانی ما با 200 وات روشن می‌کنند، رشد دهند. این سیستم پایدار و بسیار سازگار با محیط‌زیست است. به برق کمتر و بسیار کم نیاز دارد. آب برای تولید. در عصری که بسیاری از تولیدکنندگان، به‌ویژه در اروپا، در حال تبدیل شدن به تولید پایدار هستند و تلاش‌های هماهنگی در سراسر اروپا برای کاهش انتشار گاز کربن وجود دارد، ما معتقدیم که این سیستم کمک قابل توجهی به دستیابی به این هدف خواهد کرد.»

کلایچی با بیان اینکه مدل سوم سیستم روشنایی گلخانه است، گفت: گلخانه های کشاورزی بدون خاک در حال حاضر در ترکیه رایج است، اما حتی در گلخانه 4 هکتاری گوجه فرنگی می توان 120 تن در تابستان و 40 تن در زمستان تولید کرد. به عبارت دیگر، 80 تن کاهش عملکرد وجود دارد. با این سیستم‌ها، ما حداکثر فرصت تولید را در تابستان و زمستان فراهم می‌کنیم. سیستم‌های پروژکتوری که ما ایجاد کرده‌ایم امکان تولید در محیط‌های داخلی را فراهم می‌کند. محیط اداری. در اینجا نیز ما نسبت به رقبای خود برق بسیار کمتری مصرف می کنیم. در حالی که یک رقیب در هلند حدود 300 وات برق مصرف می کند، ما همان مقادیر فوتون 44 وات را ارائه می دهیم.”

این سیستم که برای تولید گیاهان حتی در خانه با استفاده از برق کمتر و آب بیشتر استفاده می شود، در سه مدل مختلف توسعه یافته است. سیستم باغ هوشمند که می‌تواند شدت طعم 105 گیاه مختلف را افزایش دهد و محصولات را سه برابر سریع‌تر از حد معمول رشد دهد، فاقد هرگونه آفت‌کش است. این دو که جوایز زیادی را برای پروژه های خود دریافت کردند، شروع به بازاریابی سیستم به آنتالیا، موگلا، آنکارا، استانبول و ازمیر کردند. برخی از سرمایه گذاران و شرکت های خارجی علاقه شدیدی به این سیستم نشان دادند و ما نمونه محصولات را به اسرائیل، انگلیس و مقدونیه ارسال کرده ایم.

کالایچی با بیان اینکه علاوه بر سیستم قفسه ای، سیستم های رومیزی نیز وجود دارد، گفت: در مدل رومیزی سیستم 6 واتی داریم که با این سیستم می توانید با صرف حدود 0.5 دلار برق، شش گیاه مختلف را در خانه خود پرورش دهید. در هر ماه بذر خاصی برای این کار لازم نیست زیرا تا زمانی که بذر کار می کند سیستم ما می تواند آن را رشد دهد پس شما بذر را یک بار بکارید و بعد نیازی به انجام کار اضافی ندارید سیستم گیاه را در 25 سال رشد می دهد. -30 روز. در گونه های علف برگ سبز، با چیدن آن به رشد خود ادامه می دهد. بسیاری از محصولات مانند آویشن، نعناع، ​​آروگولا، ریحان، شوید، جعفری و کاهو را می توان به این روش تولید کرد. در حال حاضر فقط ما داریم آن را با 105 بوته آزمایش کرد، اما به طور بالقوه می توان گونه های گیاهی دیگر را نیز در این سیستم کشت کرد زیرا این سیستم کنترل کامل محیط تولید را در اختیار پرورش دهنده قرار می دهد و عدم اطمینان و در نتیجه خطر مرتبط با تولید کشاورزی را از بین می برد.