تجزیه و تحلیل اقتصادی تولید گل شاخه بریده در آنتالیا، ترکیه

داده های به دست آمده از تولید گل شاخه بریده بنگاه ها از طریق مصاحبه حضوری با کشاورزان با استفاده از پرسشنامه تولیدکننده تهیه شده توسط این محققین به دست آمد. داده های این مطالعه در سال 2018 به دست آمد. بر اساس نتایج مطالعه، مهمترین عامل هزینه در فرآیند تولید گل شاخه بریده گلخانه ای در شرکت های مورد مصاحبه، هزینه متغیر بود.

هدف این تحقیق تعیین تحلیل هزینه و سودآوری تولید گل های شاخه بریده گلخانه ای کشاورزان (میخک، ژربرا و لیزیانتوس) در آنتالیا است. در سال 2018، تولید گل شاخه بریده در استان آنتالیا حدود 56.04 درصد از تولید گل شاخه بریده ترکیه را به خود اختصاص داده است. برای انتخاب پرورش دهندگان گل شاخه بریده از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد و حجم نمونه 53 کشاورز محاسبه شد.

تحقیق کامل را در www.researchgate.net بخوانید.

Karli، Bahri & Songur، Muberra & Sinek، Bahriye & Kadakoğlu، Bektaş. (2022). تحلیل اقتصادی تولید گل شاخه بریده (میخک، ژربرا و لیزیانتوس) در ترکیه: مورد استان آنتالیا. 22. 2022.



منبع سهم هزینه متغیر از کل هزینه تولید در تولید گل میخک 96/56 درصد، در تولید ژربرا 44/59 درصد و در تولید لیسیانتوس 03/64 درصد بود. درصد هزینه ثابت به ترتیب 43.04%، 40.56% و 35.97% بود. در مورد اقلام هزینه، مهمترین عناصر کار دائمی، کود، نهال، سموم دفع آفات و اجاره زمین بود. ارزش سود نسبی که بازده فعالیت‌های تولیدی را بهتر اندازه‌گیری می‌کند، در تولید گل‌های شاخه بریده گلخانه‌ای 47/1 در شرکت‌های میخک، 60/1 در شرکت‌های ژربرا و 26/1 در شرکت‌های لیزیانتوس محاسبه شد.