تغییرات در وضعیت فیزیو-بیوشیمیایی برش گل رز تحت محرک قارچی برای کنترل کپک خاکستری

کنترل بیماری و بهبود کیفیت گل عمدتاً تحت تأثیر ترکیبات طبیعی و شیمیایی است. الیسیتورها متابولیت های سیگنال پاتوژن هستند، در حالی که متیل جاسمونات (MeJA) و براسینو استروئیدها (BRs) تنظیم کننده های رشد گیاه هستند که به طور قابل توجهی مکانیسم های دفاعی را در گیاهان فعال می کنند و کیفیت گل های شاخه بریده را حفظ می کنند.

نعیمی، منصوره و جاری، سپیده و زرین نیا، وحید و فاتحی، فواد. (2022). تغییرات در وضعیت فیزیو-بیوشیمیایی شاخه گل رز (Rosa Hybrida L. cv. Samurai) تحت متیل جاسمونات، براسینوستروئید و مولد قارچ برای کنترل کپک خاکستری. Scientia Horticulturae. 306. 111402. 10.1016/j.scienta.2022.111402.



منبع

این مطالعه با هدف بررسی اثرات BR (1 و 2 میکرومولار)، MeJA (0.1 و 0.2 میلی‌متر) و مولد قارچ (FE، 600، 800 و 1000 میلی‌گرم در لیتر) به‌عنوان روش پالس، به تنهایی و در ترکیب با سمپاشی Botrytis cinerea (BC). ویژگی های فیزیولوژیکی و اثر بازدارندگی بر رشد قارچ در گل های شاخه بریده رز. نتایج نشان داد که 1000 و 800 میلی‌گرم در لیتر FE موثرترین تیمارها برای بهبود محتوای کربوهیدرات، محتوای نسبی آب (RWC)، فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی و عمر گل رز گل رز بودند.

علاوه بر این تیمارها، 0.1 و 0.2 میلی مولار MeJA و 1 میکرومولار BR به طور قابل توجهی کیفیت گل شاخه بریده رز را بهبود بخشید. بهترین بازدارنده بیماری کپک خاکستری تمام سطوح FE و به دنبال آن 0.2 میلی مولار MeJA و 1 میکرومولار BR بود. فعالیت سوپراکسید دیسموتاز و کاتالاز به طور مداوم در طول زمان افزایش یافت. تجزیه و تحلیل نقشه حرارتی (HM) نشان داد که کاتالاز و عمر گلدانی موثرترین صفات در تعیین تغییرات وضعیت فیزیولوژیکی گلهای شاخه بریده رز هستند. این مطالعه استفاده از الایسیتورها، به ویژه 1000 میلی گرم در لیتر FE را برای به دست آوردن گل هایی با عمر گلدانی طولانی پیشنهاد می کند.