حشره بدبوی درنده در مقابل حشره بو سبز جنوبی

کنترل باگ تحقیق
سه سال پیش، WUR شروع به تحقیق در مورد احتمالات برای کنترل این اشکال کرد. در طول این تحقیق، اثرات تله‌های فرمونی، قارچ‌های بیماری‌زا، تله‌های زمستان‌گذران و دشمنان طبیعی مورد آزمایش قرار گرفت. علاوه بر زنبور انگلی تخم مرغ Trissolcus bassalis که به صورت تجاری در دسترس است، حشره بدبوی شکارچی Podisus muculiveventris نیز مورد آزمایش قرار گرفت. این حشره می‌تواند مکمل خوبی برای زنبورهای انگلی باشد زیرا کنترل کامل با زنبورهای انگلی دشوار است.

حشره بدبوی سبز جنوبی Nezara viridula چند سالی است که در گلخانه های هلند فعال است. این حشره به چندین محصول محافظت شده، به ویژه فلفل دلمه ای، و همچنین سایر سبزیجات و گل ها آسیب می رساند. واحد تجاری باغبانی گلخانه ای و پیازهای گل دانشگاه و تحقیقات Wageningen (WUR) در حال بررسی این است که بهترین روش ها برای کنترل بیولوژیکی آفت جدید چیست. معلوم می شود که یک نامزد امیدوار یک آشنای قدیمی است: حشره بدبوی شکارچی Podisus maculiventris.

برای اطلاعات بیشتر:
دانشگاه و تحقیقات واگنینگن
www.wur.nl



منبع حشره بوي سبز جنوبي 11.5 تا 16.5 ميلي متر اندازه دارد و از قديم در جنوب اروپا آفت بوده ولي در سراسر جهان وجود دارد. در سال های اخیر، این حشره به سمت شمال مهاجرت کرده و در نهایت به گلخانه های هلندی ختم شد. در کشت فلفل دلمه، خیار، ژربرا و بادمجان خسارت گزارش شده است. پرورش دهندگان فلفل مخصوصاً تحت تأثیر حشره بدبوی سبز جنوبی قرار می گیرند: حشره بدبوی سبز جنوبی میوه ها و قسمت های جوان گیاه را سوراخ می کند و باعث کاهش رشد، کاهش کیفیت و ایجاد لکه هایی روی میوه ها می شود. در پاییز، حشره بدبو به حالت دیاپوز در می آید و در داخل و اطراف گلخانه پنهان می شود. به محض شروع یک چرخه کشت جدید، دیاپوز شکسته می شود و اشکال دوباره ظاهر می شود.

پودیسوس در مقابل نزارا
آزمایش‌های مختلف در قفس نشان داده‌اند که پودیسوس می‌تواند خود را به خوبی در فلفل به عنوان منبع غذایی جایگزین در غیاب آفات تثبیت کند. همچنین پودیسوس قادر است نزارا را کنترل کرده و از شیوع آن جلوگیری کند. پودیسوس به ویژه پوره های نزارا را شکار می کند. مزیت اضافی پودیسوس این است که به عنوان یک عامل کنترل زیستی کاترپیلارها شناخته می شود. پودیسوس علیرغم منشا عجیب و غریبش، مجوز استفاده در هلند را دارد.