رطوبت خاک بر سرعت نماتدها تأثیر می گذارد

آیا می دانستید یکی از قدیمی ترین اشکال حیات روی زمین را می توان در حیاط خلوت شما پیدا کرد؟ نماتدهای خاک حداقل 400 میلیون سال است که در زیستگاه های سراسر جهان رشد می کنند. با وجود اینکه عرض آنها فقط 1/500 اینچ و طول 1/20 اینچ است، این حیوانات کرم مانند بخش مهمی از تقریباً هر اکوسیستم هستند.

محققان با استفاده از گیاهان گوجه فرنگی آزمایشی را ترتیب دادند. نماتدهای انگلی گیاهی در سطوح مختلف رطوبت خاک و فواصل متعدد از ریشه گیاه در خاک قرار گرفتند. محققان سپس یک مسابقه میکروسکوپی را زیر نظر گرفتند تا ببینند چقدر طول می کشد تا نماتدها به ریشه های گیاه گوجه فرنگی برسند.



منبع

نماتدها در خشک ترین خاک کندترین بودند و حرکت کمی داشتند. این نشان می دهد که نماتدها نمی توانند به سرعت در خاک هایی با رطوبت کمتر حرکت کنند که اطلاعات مفیدی برای کشاورزان است. گونزالس برنال می‌گوید: «آسیب به گیاهان را می‌توان از طریق مدیریت صحیح دفعات آبیاری کنترل کرد.

تحقیق کامل را در www.agronomy.org بخوانید.

سباستین گونزالس برنال محقق دانشگاه Pontificia Universidad Católica de Valparaíso در شیلی است. او نوعی نماتد به نام Meloidogyne ethiopica را مطالعه می کند. این یک گونه نماتد انگلی گیاهی بسیار تهاجمی است. تیم او سرعت Meloidogyne ethiopica را در شرایط مختلف رطوبت خاک بررسی کردند. این مطالعه در ژورنال Agronomy، انتشارات انجمن کشاورزی آمریکا منتشر شد.

به نماتدها تا 26 روز فرصت داده شد تا به خط پایان برسند. گونزالس برنال توضیح می دهد: «دانستن سرعت نماتدهای مهاجرتی کاربردهای زیادی برای کشاورزان دارد، زیرا آنها می توانند با مدیریت دفعات آبیاری آسیب به گیاهان را کنترل کنند.