سنگ آهک کلسیتی در مقابل دولومیتی: شباهت ها و تفاوت ها

pH شروع متغیر؟
یک تولید کننده رسانه در حال رشد فقط بر چگالی ظاهری، اجزاء، منبع سنگ آهک و اندازه ذرات مورد استفاده کنترل دارد. به طور کلی، تولید کنندگان رسانه های در حال رشد، سنگ آهک را با سرعتی اضافه می کنند که پس از تثبیت pH محیط رشد استفاده نشده در بسته، pH بین 5.5-6.2 فراهم می کند.

سنگ آهک اغلب به محیط کشت اضافه می شود تا اسیدیته اجزای خاصی مانند پیت ماس ​​و پوست درخت کاج را جبران کند. دو نوع اصلی سنگ آهک عبارتند از سنگ آهک کلسیتی و سنگ آهک دولومیتی. اگرچه هر دو اثرات مشابهی دارند، اما چند تفاوت مهم وجود دارد.

هر چه میزان رطوبت بیشتر باشد، سریعتر افزایش می یابد. هنگامی که در محدوده، pH محیط رشد واقعی را می توان تعیین کرد. با این حال، بیشتر محیط های رشد با رطوبتی بین 45 تا 55 درصد وزنی بسته بندی می شوند و آب موجود برای فعال کردن سنگ آهک در مدت زمان معقولی بسیار کم است.

هنگامی که یک محصول در محیط کشت کاشته می شود، عواملی مانند قلیایی بودن آب، کود(های) مورد استفاده، و محصولات خاص رشد شده نیز بر PH محیط کشت تأثیر می گذارد و باید توسط پرورش دهنده در طول چرخه محصول نظارت و نگهداری شود. .

این ذرات ریز سنگ آهک پس از کاشت به سرعت حل می شوند تا PH محیط رشد را در عرض یک هفته (در صورت مرطوب بودن) تنظیم کنند و 2 تا 4 ماه دوام خواهند داشت. این به خوبی با زمان نیمکت برای اکثر محصولات گلخانه ای همبستگی دارد.

اکثر تولید کنندگان رسانه های رشد تجاری تنها به سنگ آهک دولومیتی متکی هستند و اندازه ذرات را برای کنترل نرخ رهاسازی تغییر می دهند. با این حال، Premier Tech از ترکیبی از هر دو شکل استفاده می کند. سنگ آهک دولومیتی و کلسیتی با هم PH محیط رشد یکنواخت و ثابتی ایجاد می کنند.

اگر ذرات سنگ آهک درشت‌تر باشند و بافت نمکی داشته باشند، شروع تنظیم pH محیط رشد ممکن است تا ۲ ماه طول بکشد، اما بیش از یک سال دوام می‌آورد. این برای اکثر محصولات گلخانه ای کار نمی کند.

پرورش دهندگان گلخانه ای می دانند که برای دستیابی به مواد مغذی بهینه برای رشد گیاه، PH محیط کشت باید بسته به محصولات رشد شده بین 5.5-6.2 باشد. اجزای استاندارد در بیشتر محیط های رشد، پیت ماس ​​و پوست درخت کاج کمپوست شده دارای pH 3.5-5.0 هستند. pH یک محیط رشد با این اجزا برای محصولات بسیار پایین است. بنابراین، سنگ آهک باید برای افزایش PH اضافه شود.

هنگام استفاده از هر دو شکل سنگ آهک، می توان به کنترل pH بهتری دست یافت. سنگ آهک کلسیتی به سرعت PH محیط رشد را آزاد می کند و آن را تنظیم می کند، در حالی که سنگ آهک دولومیتی به آرامی در طول محصول آزاد می شود و در نتیجه نوسانات pH محدودی در طول تولید ایجاد می شود.

مقدار و انتخاب سنگ آهک مورد استفاده برای افزایش pH محیط کشت تابعی از عوامل متعددی از جمله جرم ظاهری محیط رشد، اجزای مورد استفاده و pH مورد نیاز برای اکثر محصولات کشت شده در محیط رشد است.

تاثیر اندازه ذرات سنگ آهک چیست؟
هنگام انتخاب منبع سنگ آهک، اندازه ذرات تعیین می کند که سنگ آهک با چه سرعتی شروع به تنظیم pH محیط رشد می کند و چقدر دوام می آورد. اکثر تولید کنندگان رسانه های در حال رشد از سنگ آهک پودری استفاده می کنند که بافتی شبیه به آرد دارد.

منظور از “تثبیت” چیست؟
به طور معمول، محیط رشدی که کمتر از یک ماه از عمر آن می‌گذرد و رطوبت آن کم است، pH اولیه آن 4.5-4.9 است. سنگ آهک اضافه شده به محیط رشد به صورت دانه ای است و قبل از اینکه بتواند pH را به محدوده مورد نظر برساند باید در آب موجود در محیط رشد حل شود.

دقیق ترین راه برای تعیین PH محیط رشد اندازه گیری آن 7-10 روز پس از کاشت و آبیاری کامل محصول است.



منبع

آهک کلسیتی در مقابل آهک دولومیتی
دو نوع متداول سنگ آهک که در محیط کشت گنجانده می شوند، سنگ آهک کلسیتی و دولومیتی هستند:

  • سنگ آهک کلسیتی کربنات کلسیم است و اسیدهای موجود در محیط رشد را خنثی می کند. مقداری کلسیم دارد اما تقریباً منیزیم ندارد. سنگ آهک کلسیتی سریعتر از سنگ آهک دولومیتی حل می شود، بنابراین به سرعت pH محیط در حال رشد را در عرض یک هفته تنظیم می کند، اما اثر باقی مانده کوتاه تری تا 1-2 ماه دارد.
  • سنگ آهک دولومیتی ترکیبی از کربنات کلسیم و کربنات منیزیم است و در محیط رشد به دو منظور عمل می کند. اسیدهای موجود در محیط رشد را خنثی می کند و مقداری منیزیم و کلسیم اضافی برای جذب گیاه فراهم می کند. سنگ آهک دولومیتی به آرامی در محیط رشد حل می شود و منجر به تنظیم طولانی مدت pH (تا 2-4 ماه) و بافر شدن برای بهبود پایداری pH می شود.