محققان نتیجه می گیرند که شیشه AR به راحتی تمیز می شود

گلخانه های مدرن و کم مصرف به طور گسترده با شیشه با پوشش های ضد انعکاس یا درمان های سطحی ساخته می شوند تا نور خورشید بیشتری به گلخانه وارد شود و در نتیجه انرژی خورشیدی بیشتر شود. برای از بین بردن عدم اطمینان در مورد عملکرد بلندمدت گلخانه با شیشه های ویژه، تحقیقاتی در مورد نحوه تمیز کردن ایمن شیشه های AR انجام شده است.

در Kas als Energiebron اینجا بیشتر بخوانید، از جمله در مورد روش تمیز کردن.



منبع

این تحقیق که توسط Kennis در je Kas تامین مالی شده است، اکنون کامل شده است. در Kas als Energiebron، Silke Hemming از WUR به‌روزرسانی و گزارش تحقیقات نهایی را به اشتراک می‌گذارد. این پروژه نشان می‌دهد که کدام مواد تمیزکننده برای عینک‌های AR ایمن هستند و کدامیک در برابر آلودگی توسط کثیفی‌های شیمیایی یا آلودگی‌های میکروبیولوژیکی که معمولاً در گلخانه‌ها یافت می‌شوند، مؤثر هستند.

یک نتیجه گیری مهم این است که تمام عوامل تمیز کننده مورد بررسی برای استفاده روی شیشه بدون درمان AR ایمن هستند. این هم برای تمیز کردن فشار بالا در داخل و هم برای تمیز کردن با برس زدن در خارج اعمال می شود. در عمل، آلودگی های شیمیایی و میکروبیولوژیکی روی عرشه گلخانه ایجاد می شود. به نظر می‌رسد هیچ یک از عوامل مورد مطالعه قادر به حذف همه آلودگی‌های شیمیایی (مانند نمک، ماسه، زنگ) روی تمام شیشه‌ها نباشد: Virkon S و Menno ter Forte در کثیفی‌های شیمیایی به خوبی عمل کردند، XPG-CT1 در کثیفی‌های شیمیایی مؤثرتر بود. اما اثر کمی بر آلودگی میکروبیولوژیکی داشت.