صنعت گل 150 میلیون دلار از طریق صادرات به ترکیه وارد می کند

گل هایی که به طور متوسط ​​سالانه 150 میلیون دلار ورودی ارزی به اقتصاد کشور می دهند، بیشتر توسط زنان در ترکیه فرآوری شده و به کشورهای مختلف صادر می شود. در شهرهایی مانند ساکاریا، ایسپارتا، ازمیر، مرسین، آدانا و به ویژه آنتالیا که مرکز تولید گل شاخه بریده در ترکیه است، انواع مختلف گل از گل میخک گرفته تا گیاهان داخلی و خارجی کشت می شود. این گل ها به 80 کشور از جمله بسیاری از کشورهای اروپایی ارسال می شود.

معزز تکلی که 25 سال است در آنتالیا با گل سروکار دارد، گفت: از 11 سالگی کار را با برداشت گل در گلخانه آغاز کرد و در طول سال ها تجربه کسب کرد و در برداشت گل به سطح خاصی از تخصص رسید. تکلی با بیان اینکه برای کمک به خانواده اش در گلخانه شروع به کار کرده است، گفت: من در گلخانه بزرگ شدم، بعد از اتمام دبستان شروع به کار کردم، برای خانواده ام، برای خواهر و برادرم کار کردم و اکنون برای خودم کار می کنم. خانواده، برای فرزندانم، با درآمدی که از اینجا به دست می‌آورم، بچه‌هایم را به مدرسه می‌فرستم، آنها هم در تعطیلات برای کار به اینجا می‌آیند، گل منبع درآمد خانواده ما شد.» تکلی با بیان اینکه برخورد با گل لذت بخش است، اظهار داشت: روز خود را با عطر و بوی گل آغاز می کنند. تکلی توضیح داد که گل ها دیگران را خوشحال می کنند و قلب آنها را لمس می کنند. تکلی خاطرنشان کرد: “البته وقتی گلی برای زن دیگری می فرستند، او تعجب می کند و خوشحال می شود. اما من گلی دریافت نمی کنم، زیرا از صبح تا شب در حال خرید و فروش گل هستم. گل حرفه من شد. از اینجا برای شوهرم گل می‌آورم و خوشحالش می‌کنم.»

دورای یلدیز که حدود 29 سال است در این بخش کار می کند، گفت که آنها با خواهر و بستگانش شروع به کار کردند تا به اقتصاد خانواده کمک کنند. یلدیز اظهار داشت که قبلاً سبزیجات و میوه جات می‌کردند، اما خاطرنشان کرد که کار با گل‌ها متفاوت است، “اول، من شروع به حمایت مالی از شوهرم کردم. پس از مدتی نتوانستم کارم را ترک کنم.” خیلی کارش را دوست دارد سنسوی با بیان اینکه صبح با گل از خواب بیدار می شوند و تا عصر با رایحه های زیبا کار می کنند، گفت: این شغلی است که می توان به صورت خانوادگی کار کرد. اینجا؛ ما با هم کار می کنیم. «من دو دختر و یک پسر دارم و وقتی مدرسه در تعطیلات است به ما می پیوندند. هم با کار در گلخانه خانواده پول جیبی خود را به دست می آورند و هم از وقت خود به خوبی استفاده می کنند».

این گل ها که در زمینی به مساحت تقریبی 6000 هکتار کاشته می شوند، امرار معاش 100000 نفر به طور مستقیم و 300000 نفر به صورت غیرمستقیم است. زنان 80 درصد اشتغال در این بخش را تشکیل می دهند. گل های جمع آوری شده توسط زنان چه در گلخانه و چه در زمین های باز ابتدا در انبارها بسته بندی می شوند. گل هایی که پس از بسته بندی ظاهری بهبود یافته دارند، با کامیون یا هواپیما ارسال می شوند. گل ها به عنوان نماد عشق در دستان زنان شکل می گیرند و ارز را وارد اقتصاد کشور می کنند.

منبع: Son Dakika



منبع