قارچی که به طور طبیعی روی ریشه ها رشد می کند، جیوه را در خاک و آب سم زدایی می کند

نه تنها این، بلکه ژن‌های قارچی مسئول را نیز شناسایی کردند، و زمانی که یک نسخه دیگر اضافه کردند، قارچ در محافظت از گیاهان و پاک‌سازی آب مؤثرتر شد. ما همه چیز را در مورد این یافته های جدید در شماره آینده 22 نوامبر مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم خواهیم آموخت.

مقاله کامل را در www.dailykos.com بخوانید.



منبع همانطور که محققان دانشگاه ژجیانگ (هانگژو، چین) و دانشگاه مریلند اخیرا دریافتند، یک راه طبیعی برای محافظت از گیاهان – و حتی برخی از ماهی ها – در برابر تجمع متیل جیوه وجود دارد. قارچی به نام Metarhizium robertsii که رابطه همزیستی با بسیاری از محصولات دارد نه تنها می تواند عملکرد آنها را افزایش دهد و آنها را در برابر هجوم حشرات محافظت کند، بلکه می تواند متیل جیوه را جذب و سم زدایی کند و به گیاهان اجازه می دهد با حداقل تجمع جیوه حتی در خاک های آلوده رشد کنند. این قارچ حتی می تواند متیل جیوه را از آب شیرین و آب شور حذف کند.

از آنجایی که قارچ Metarhizium به طور طبیعی روی ریشه ها رشد می کند، نویسندگان کنجکاو بودند که ببینند آیا این رابطه ممکن است به گیاهان کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشند و/یا جیوه کمتری را از خاک آلوده جمع کنند. بنابراین آنها گیاهانی را در خاکی با سطوح متیل جیوه یا Hg2+ پرورش دادند که نمونه‌ای از مکان‌های آلوده مضر است.

جیوه فلزی در حال حاضر نسبتاً سمی است، اما وقتی وارد محیط می شود، باکتری هایی که در محیط های بدون اکسیژن مانند رسوب زندگی می کنند، آن را به متیل جیوه تبدیل می کنند، که سمیت آن را برای حیوانات، از جمله انسان، افزایش می دهد.