چالش های کشت بافت گیاهی در اتیوپی و گزینه های جایگزین برای رسانه های کم هزینه

تحقیق کامل را در: www.researchgate.net بخوانید

عوامل ژل‌کننده، کلان و ریز مغذی‌ها، تجهیزات، منابع کربن و استفاده از بیورآکتورها، که می‌توانند نیاز به فضا، انرژی و نیروی کار را به حداقل برسانند، همگی می‌توانند برای کاهش هزینه‌های تولید جایگزین شوند. بنابراین، این گزینه‌های جایگزین به‌عنوان راه‌حلی برای مشکلات پیشنهاد می‌شوند و در این سند به اختصار توضیح داده شده‌اند.

آماره، کاساهون و دوگاسا، گلتا. (2022). چالش های کشت بافت گیاهی در اتیوپی و گزینه های جایگزین برای رسانه های کم هزینه F1000Research. 11. 828. 10.12688/f1000research.122627.1.



منبع کشت بافت گیاهی (PTC) به کشت هر بخشی از گیاه در محیط‌هایی که از نظر تغذیه‌ای تعریف شده در محیطی آسپتیک و کنترل‌شده، بدون توجه به فصل و آب و هوا گفته می‌شود. استفاده از PTC منجر به تکثیر انبوه نهال های رقمی، با کیفیت بالا از گیاهان زینتی، گیاهان دارویی، محصولات زراعی، درختان میوه و درختان جنگلی می شود. از سوی دیگر، فناوری PTC در کشورهای در حال توسعه مانند اتیوپی نسبت به روش‌های تکثیر سنتی مانند بذر، قلمه، پیوند و غیره گران‌تر است.

در نتیجه، اتخاذ گام‌هایی برای کاهش هزینه‌های تولید و بررسی گزینه‌های جایگزین برای موانع فعلی PTC (محدودیت‌های بودجه، مسائل رویه‌ای و عملیاتی، و تعاملات و مشارکت‌های ناگوار) بسیار مهم است. برای کاهش هزینه واحد تولید محصول، روش های مقرون به صرفه و استفاده بهینه از تجهیزات مورد نیاز است. این امر می تواند با افزایش کارایی فرآیندها و بهینه سازی تخصیص منابع انجام شود.