یک دختر مدرسه ای از قزاقستان یک گلخانه “هوشمند” ایجاد کرده است

گلناز نصیرووا، دانش‌آموز کلاس نهم از مدرسه لیسه اوریتسکی، دستگاهی به نام «گلخانه خودکار» طراحی کرد و در مسابقه جمهوری «KazRoboProject-2021» مقام سوم را کسب کرد.
گلناز گفت: “اگر گلخانه به شما اجازه می دهد تا محصول را به سرعت بدست آورید، پس مراقبت از سبزیجات، انتخاب شرایط راحت مدت زمان زیادی را برای پرورش دهنده سبزیجات می گیرد.” بنابراین، ایده اصلی پروژه یافتن فرصت هایی برای تسهیل کار کشاورز و ایجاد یک واحد کنترل الکترونیکی برای گلخانه با ساده ترین مجموعه الکترونیکی بود.

امروزه گلخانه های خودکار قادر به تنظیم مقدار قابل توجهی از پارامترها و حل مشکلات احتمالی مرتبط با عامل انسانی هستند، اما هزینه بالایی دارند. بنابراین مردم ساریکول تصمیم به ایجاد یک واحد بودجه مستقل برای کنترل اقلیم کوچک در یک فضای بسته گرفتند.

منبع: www.caravan.kz



منبع

به گفته توسعه دهندگان این پروژه، دستگاه می تواند در دو حالت خودکار و دستی کار کند. با کمک 4 حسگر تعبیه شده در واحد کنترل، می توانید رطوبت، دما، غلظت دی اکسید کربن و نور خاک را در گلخانه کنترل و تنظیم کنید.

با کار در حالت اتوماتیک، دستگاه هر روز صبح آبیاری را روشن می کند. اما اگر سنسور رطوبت نشان دهد که خاک قبلاً خشک شده است، آبیاری به طور خودکار روشن می شود. و اگر دما به زیر نرمال کاهش یافته باشد، سنسور گرمایش را روشن می کند.

سرگئی پوشاتوف گفت: “ما می خواستیم روی جهانی بودن و سادگی تمرکز کنیم تا همه بتوانند از دستگاه ما استفاده کنند.”
او در پروژه خود از سنسورها و ماژول هایی استفاده کرد که هزینه کمی دارند.

و در صورت خرابی هر یک از لوازم الکترونیکی، قطعه لازم را می توان به راحتی در فروشگاه های لوازم الکترونیکی یا فروشگاه های اینترنتی با قیمت پایین پیدا کرد. این پروژه به اندازه کافی انعطاف پذیر است تا ارتقا یابد و می تواند خود را با هر گلخانه ای تطبیق دهد.