حشره شکارچی جدید با پتانسیل کنترل کنه های کوچک گیاهخوار

برای اطلاعات بیشتر:
دانشگاه و تحقیقات واگنینگن
www.wur.nl



منبع

اگرچه محصولاتی که این کنه ها در آن ها مشکل ایجاد می کنند کاملاً متفاوت هستند، اما وجه اشتراک همه آنها این است که کنترل کنه ها به دلیل ابعاد بسیار کوچک بسیار دشوار است. کنه های شکارچی اصولاً شکارچیان مؤثری هستند، اما نمی توانند به مکان هایی که این کنه های کوچک پنهان شده اند برسند.

استفاده از این میگ های شکارچی به عنوان عوامل کنترل بیولوژیکی بسیار وابسته به محصول است. در آماریلیس، آنها در اعماق پیاز یافت شدند که در آنجا کنه های فلس پیاز را شکار کردند، اما در عمل نتوانستند ایجاد کنند. در بروملیادها، در شرایط مرطوب و گرم، حشره شکارچی به طرز شگفت انگیزی در گل ها مستقر می شود. با این حال، مشارکت در کنترل کنه تارسونمید آناناس هنوز نشان داده نشده است. آزمایشی با ژربرا نشان داد که میگ های شکارچی می توانند به کنترل کنه پهن کمک کنند، اما کنترل کامل به دست نیامد.

کنه های کوچک خانواده Eriophyidae و Tarsonemidae باعث مشکلات عمده در محصولات مختلف می شوند. کنه رست گوجه فرنگی، Aculops lycospersici، می تواند در گوجه فرنگی بسیار مشکل ساز باشد. از دیگر کنه‌های مضر این خانواده می‌توان به کنه خشک پیازی Aceria tulipae که در نگهداری لاله‌ها مشکل ایجاد می‌کند و کنه قرمز Acalitus essigi که به میوه‌های شاه توت آسیب می‌زند. در آماریلیس مربوط به کنه فلس پیازی، Stenotarsonemus laticeps، در bromeliads، کنه تارسونمید آناناس، موز Stenotarsonemus، و در ژربرا، اغلب ترکیبی از Tarsonemus violae و کنه پهن Polyphagotarsonemus latus است.

بهترین نتایج روی سیر به دست آمد. در آنجا کنه خشک لامپ بیش از 80 درصد در تیمارهای با کنه شکارچی کاهش یافت، اما این تنها زمانی به دست آمد که با کنه طعمه T. putrescentiae تکمیل شد. ما معتقدیم که این پشه شکارچی جدید می‌تواند یک عامل کنترل جدید جالب برای کنه‌های تارسونمید و اریوفید در لاله، بگونیا و احتمالاً ژربرا باشد. میگ های شکارچی به راحتی و نسبتاً ارزان روی کنه های ذخیره سازی نگهداری می شوند و مجوز استفاده در عمل اعطا شده است.

حشره شناسان دانشگاه و تحقیقات واگنینگن، دشمنان طبیعی جدیدی را برای کنترل کنه های کوچک در یک پروژه بخش برتر بررسی کرده اند. در طی این تحقیقات، پشه صفراوی کوچک Trisopsis tyroglyphi کشف شد که لاروهای آن شکارچیان خوبی برای کنه‌های اریوفید و تارسونمید هستند. این گونه برای اولین بار در هلند یافت شد. لاروها می توانند به خوبی روی کنه ذخیره سازی Tyrophagous putrescentiae رشد کنند. جالب توجه بود که رشد نوجوانان در 15 درجه (بیش از 80 روز) کند بود. در 25 درجه، چرخه زندگی نسبتا کوتاه است، به طور متوسط ​​23 روز. حشرات بالغ بسیار شکننده هستند و فقط چهار روز زندگی می کنند.