ضروری است که اروپا مقررات فعلی فناوری CRISPR را بازبینی کند.

کوسچ گفت: “بسیاری از این گونه‌ها با انواع طبیعی تفاوتی ندارند، بنابراین اروپا نمی‌تواند واردات آنها را کنترل کند، که بخش تولید را در مقایسه با بخش‌های تولید کشورهایی که این گونه‌ها در آن‌ها تایید شده‌اند، در وضعیت نامناسبی قرار می‌دهد.”

منبع: abc.es / cosce.org



منبع آنها تصریح کردند: تولیدات کشاورزی در کشور ما نیاز به انطباق با این الزامات زیست محیطی بیشتر برای رویارویی با تغییرات آب و هوایی که به ویژه مدیترانه را تحت تاثیر قرار می دهد، است.

به عنوان مثال، فناوری CRISPR به محققان این امکان را داده است که قارچ هایی بسازند که سیاه شدن آنها بیشتر طول می کشد، سیب هایی که وقتی به زمین می افتند پوسیده نمی شوند و گوجه فرنگی هایی که به کنترل فشار خون کمک می کنند. از آنجایی که آنها با استفاده از فناوری CRISPR ساخته شده اند، هیچ یک از آنها در خاک اروپا رشد نمی کنند. اما این محصولات را می توان از کشورهای دیگر مانند ژاپن، آرژانتین یا آمریکا وارد کرد و بدون مشکل وارد سوپرمارکت های اروپایی شد.

در این گزارش آمده است: “بازنگری مقررات لازم الاجرا مطابق با پیشرفت های علمی دهه های اخیر ضروری است. در وضعیت فعلی، مقررات مانع از پیشرفت های اساسی مورد نیاز برای حفظ رقابت پذیری بخش های کشاورزی و دامداری اتحادیه اروپا و اسپانیا می شود.”

دانشمندان استدلال می کنند که این قانون منسوخ شده است، همانطور که توسط دیوان دادگستری اروپا در حکمی در سال 2018 به رسمیت شناخته شد و در آن خواستار بازنگری این مقررات شد. آنها توضیح دادند که این تکنیک مبتنی بر یک سیستم حفاظتی است که به طور طبیعی توسط باکتری ها و باستانی ها تسخیر شده است که به وسیله آن قطعات کوچکی از ژنوم ویروس هایی که به آنها حمله می کنند در این میکروارگانیسم ها ادغام می کنند. هنگامی که یکی از ویروس‌های ذخیره‌شده دوباره ظاهر می‌شود، می‌توانند DNA ویروسی را «بریده» و در نتیجه از عفونت مجدد جلوگیری کنند.

کنفدراسیون انجمن‌های علمی اسپانیا (Cosce)، که 84 انجمن علمی اسپانیایی و بیش از 40000 محقق را گرد هم می‌آورد، گزارشی تهیه کرده است که در آن فوراً از اروپا می‌خواهد استاندارد فعلی تکنیک‌های بهبود گیاهان در اتحادیه اروپا را که معادل فناوری CRISPR است، تجدید نظر کند. با GMO ها و به دلیل موانع زیاد بوروکراتیک، کشت آنها را تقریبا غیرممکن می کند.

ابزاری برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی
Cosce اظهار داشت: از این فناوری برای به دست آوردن گیاهانی استفاده شده است که مقاومت بالاتری در برابر حشرات و میکروارگانیسم های بیماری زا دارند در عمل در تمام محصولات گسترده که منجر به کاهش چشمگیر استفاده از آفت کش ها در سطح جهان می شود. همچنین به محققان این امکان را می‌دهد تا انواعی را به دست آورند که پس از قرار گرفتن در معرض آب شور، دمای شدید یا شرایط خشکسالی قادر به حفظ تولید خود باشند؛ در نتیجه، گونه‌هایی که نسبت به تغییرات آب و هوایی متحمل‌تر هستند.»