علاقه به ارکیده های جهش یافته از بین می رود

مقاله کامل را در www.e.vnexpress.net بخوانید.



منبع

Lien گفت که همه‌گیری کووید-19 در دو سال گذشته باعث شده است که علاقه‌مندان به گیاهان که می‌خواهند ارکیده‌های جهش‌یافته را مبادله کنند، دور هم جمع شوند و در مورد آنها صحبت کنند. پس از شیوع همه‌گیری، همه هزینه‌های خود را کاهش دادند و این روند ناگهانی کمرنگ شد و تاجران را از دیدن کاهش ارزش گل‌هایشان هر روز شوکه کرد.

“تلفن من از صبح تا شب بی‌وقفه زنگ می‌خورد و افرادی که در مورد خرید یک کیکی کمیاب در باغ من پرس و جو می‌کردند. باغ ارکیده من زمانی میلیاردها دونگ ارزش داشت، اما امروزه هیچ‌کس به ارکیده‌های جهش‌یافته علاقه‌ای ندارد و من فقط آنها را نگه می‌دارم. زنده باشید و با آنها مانند گیاهان آپارتمانی رفتار کنید.”

نگوین ون هوآ، 45 ساله، چندین ارکیده جهش یافته دارد که تنها دو سال پیش چند میلیارد دونگ ارزش داشتند، اما اکنون غیرقابل فروش هستند. زمانی که «معادل کل پس‌انداز یک خانواده» بود، هنوز در یک قفس آهنی مطمئن و مجهز به دوربین در خانه هوآ در هانوی نگهداری می‌شوند.

او می گوید که همین اتفاق برای پنج گلبرگ سفید Phu Tho، پنج گلبرگ سفید، Di Linh، Mat Nai و بسیاری دیگر از ارکیده های جهش یافته که زمانی “گران تر از طلا” بودند، افتاده است. هوانگ لین، 40 ساله، یکی دیگر از صاحبان مزرعه ارکیده در دونگ لا، می گوید که یک کیکی، محصول تکثیر غیرجنسی توسط یک ارکیده بالغ، تا چند صد میلیون دونگ می آورد، اما از آن زمان به کسری از این مقدار کاهش یافته است.

دو سال پیش، یک ارکیده جهش یافته Phan Tri به ارزش 700-800 میلیون VND (28700-32850 دلار) رسید در حالی که یک گلدان با چند لامپ می توانست به میلیاردها برسد. اکنون هیچ کس آنها را حتی با چند میلیون نمی خرد.” او صاحب یک باغ گل به مساحت 1000 متر مربع در کمون دونگ لا در منطقه هوآی دوک است که به آن “بهشت ارکیده شمال” لقب گرفته است.