مطالعه نشان می دهد که چگونه ویژگی های فیزیکی گل ها بر سلامت زنبورهای بامبل تأثیر می گذارد

اگرچه دلایل زیادی برای آخرالزمان وجود دارد، از جمله از دست دادن زیستگاه، استفاده از آفت کش ها، و موارد دیگر، اما یکی از دلایل آن، ویرانی های ناشی از عوامل بیماری زا است. برای زنبورهای بامبل، انگلی به نام Crithidia bombi که اغلب از طریق مدفوع زنبور عسل منتقل می‌شود، یک بلای شایع بوده است.

یکی از تلاش های گسترده و محبوب برای نجات زنبورها، کاشت باغ های گرده افشان بوده است. اما چه گیاهانی را باید بکاریم؟ جنی ون ویک، محقق فوق دکتری زیست شناسی در دانشگاه ماساچوست آمهرست و نویسنده اصلی مقاله می پرسد. ما در تلاش هستیم تا اطلاعاتی را در مورد چگونگی تأثیر صفات گل بر سلامت گرده افشان جمع آوری کنیم تا بتوانیم فراتر از اطلاعات مربوط به گونه فکر کنیم. به این ترتیب، ممکن است بتوانیم گونه‌هایی را که دارای ویژگی‌های مشابه هستند تعمیم دهیم و به راهنمایی تصمیم‌گیری در مورد کاشت کمک کنیم.»

دانشمندان اخیراً زنگ خطر را در مورد “آخرالزمان حشرات” یا مرگ عظیم حشرات جهان به صدا درآورده اند. بر اساس برخی برآوردها، در 50 سال گذشته، 75 درصد کاهش در زندگی حشرات در جهان مشاهده شده است. در میان بسیاری از پیامدهای اکولوژیکی این آخرالزمان، فروپاشی گونه‌های گرده‌افشان است که دانشمندان تخمین می‌زنند برخی از آنها در بیست سال گذشته ۹۰ درصد در ایالات متحده مرده‌اند.

بر اساس تحقیقات جدید، ویژگی‌های فیزیکی خاص گل‌ها با تأثیر بر انتشار ویروس خطرناکی به نام کریتیدیا بومبی، بر سلامت زنبورهای بامبل تأثیر می‌گذارد. تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه ماساچوست آمهرست نشان می‌دهد که طول تاج گل یا گلبرگ‌های گل بر نحوه انتقال این پاتوژن بین زنبورها تأثیر می‌گذارد.

مقاله کامل را در www.theprint.in بخوانید.



منبع