نحوه حفظ pH مناسب محیط رشد

بسته به نیاز گیاه به این عناصر منفرد، برخی از نسبت بیشتری از عناصر کودی با بار مثبت استفاده می کنند، بنابراین آنها در اسیدی کردن محیط رشد کارآمدتر هستند. سایر گیاهان از نسبت بیشتری از عناصر کودی با بار منفی استفاده می کنند و بنابراین در افزایش pH محیط رشد کارآمدتر هستند.

وقتی از شما پرسیده شد: “چگونه PH مناسب یک محیط رشد را حفظ می کنید؟” اغلب، پاسخ این است که pH آب را برای دستیابی به pH محیط رشد در محدوده ایده آل 5.6-6.2 تنظیم کنید. این به سادگی درست نیست. بسیاری از شرکت‌های هیدروپونیک برنامه‌های غذایی را پیشنهاد می‌کنند که از اسمز معکوس برای پاک کردن آب از تمام عناصر معدنی استفاده می‌کنند و سپس از یک سری کود برای وارد کردن مجدد عناصر حذف شده و اضافه کردن عناصر مورد نیاز برای حفظ رشد رویشی و گلدهی مناسب گیاه استفاده می‌کنند. با انجام این کار، تئوری این است که pH محیط رشد باید ثابت بماند و به محدوده‌های ناخواسته منتقل نشود و سطح باروری مناسب حفظ شود. اگرچه این امکان وجود دارد که این کار انجام شود، اما اکثر تولیدکنندگان با این رویکرد مشکلات تغییر pH را در محیط رشد خود تجربه می کنند.

pH محیط رشد: درمان مانند هیدروپونیک یا خاک؟
هنگامی که نوبت به تنظیم pH PRO-MIX و سایر محیط های رشد بدون خاک می رسد، این بسترها باید به عنوان ترکیبی بین محلول هیدروپونیک و خاک در نظر گرفته شوند. محیط های رشد بدون خاک دارای خواص مدیریت pH کمی مشابه و محدوده ایده آلی مانند سیستم های هیدروپونیک هستند زیرا pH آنها در طول زمان نسبت به خاک تا حدودی سریع تغییر می کند. اما محیط رشد بدون خاک بیشتر شبیه خاک بیرون است زیرا تغییر pH آنی نیست و محیط رشد بدون خاک مانند فیلتری است که برخی از عناصر حاصل از آب، کود و گیاه را که مستقیماً pH محیط رشد را تغییر می‌دهند، حفظ می‌کند.

کود
کودهای محلول در آب با کیفیت معمولاً دارای اسیدیته بالقوه یا بازی بالقوه هستند که روی برچسب آنها برای پیش بینی تأثیر آنها بر pH محیط های رشد بدون خاک مانند PRO-MIX و غیره نوشته شده است. به عنوان مثال، هر چه پتانسیل اسیدیته کود بیشتر باشد، اسیدیته آن بیشتر است. این اغلب با نسبت اشکال نیتروژن تعیین می شود. آمونیوم و اوره اشکال اسیدی نیتروژن هستند که باعث کاهش pH محیط رشد می شوند و نیترات بازی است که باعث افزایش pH محیط رشد می شود. بنابراین، اگر آب شما دارای خاصیت قلیایی بالایی باشد، می توان از کودی که نسبت آمونیوم به نیترات بیشتری دارد برای به حداقل رساندن افزایش pH در محیط کشت استفاده کرد. همچنین، به عنوان یک قاعده، بیشتر کودهای مبتنی بر کلسیم قلیایی هستند و حتی اگر آب از واحد اسمز معکوس عبور کند، pH محیط رشد افزایش می یابد.

قلیائیت آب بر pH محیط رشد تأثیر می گذاردشکل 1. این نمودار نشان می دهد که هر چه قلیائیت آب بیشتر باشد، بدون در نظر گرفتن pH آب، PH محیط رشد بیشتر افزایش می یابد.

برای بررسی، pH آب بر pH PRO-MIX یا هر محیط رشدی تأثیر نمی گذارد یا آن را پیش بینی نمی کند. تنظیم pH آب بر روی pH محیط رشد ایده آل 5.6-6.2 به این معنی نیست که pH محیط رشد در این محدوده باقی می ماند. اغلب پرورش دهندگان مشکلات تغذیه ای را تجربه می کنند زیرا PH مستقل از pH آب آبیاری تغییر می کند.

برش
هنگامی که گیاهان عناصر کود را از طریق ریشه می گیرند، این عناصر همگی دارای بار منفی یا بار مثبت هستند. گیاه باید تعادل الکتریکی داخلی خود را حفظ کند، بنابراین برای به دست آوردن یک عنصر با بار مثبت مانند آمونیوم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و غیره، گیاه هیدروژن را در محیط رشد آزاد می کند که باعث کاهش جزئی pH می شود. نزدیک ریشه گیاه به همین ترتیب، هنگامی که ریشه گیاه یک عنصر با بار منفی مانند نیترات، فسفر، سولفات و اکثر ریز مغذی ها را جذب می کند، یون های هیدروکسید آزاد می کند که باعث افزایش جزئی pH می شود.

برای اطلاعات بیشتر:
پرومیکس
www.pthorticulture.com



منبع

قلیایی بودن آب
همانطور که در بالا گفته شد، قلیائیت آب اندازه گیری کربنات ها و/یا بی کربنات های موجود در آب است، یا راه دیگری برای قرار دادن آن مقدار سنگ آهک حل شده در آب آبیاری است. هرچه قلیائیت بیشتر باشد، PH محیط در حال رشد بدون در نظر گرفتن PH آب سریعتر بالا می رود (شکل 1). اگر آب از واحد اسمز معکوس عبور داده شود، قلیاییت آن بسیار کم است، بنابراین آب باعث افزایش سریع pH رشد نمی شود. واحدهای اسمز معکوس برای اکثر منابع آبی ضروری نیستند اگر کود به درستی با مشخصات آب مطابقت داشته باشد و محصول رشد کرده باشد.

چه چیزی PH محیط رشد را تغییر می دهد؟
برخلاف تصور رایج، pH آب بر PH محیط رشد تأثیری ندارد. در واقع، سطوح بی کربنات و کربنات موجود در آب است که در مجموع به عنوان قلیایی شناخته می شوند، اسیدیته یا بازی بالقوه کود و خود گیاه: