“گام بعدی در کشت بدون انتشار”


پس از سال ها توسعه، گروه Van der Knaap پاک کننده سدیم خود را راه اندازی می کند. ‘Natrex’ به طور انتخابی سدیم موجود در آب تخلیه را استخراج می کند و به این امکان را می دهد که آب تخلیه بدون از دست دادن محصولات محافظت از محصول و سایر عناصر غذایی مفید، بازیافت شود. اولین سیستم اکنون در یک پرورش دهنده در کانادا برای مساحتی بیش از 12 هکتار نصب شده است.

آب باقیمانده جریان دارد
از سال 2018، تصفیه جریان های باقیمانده در هلند اجباری شده است. حداقل 95 درصد از محصولات حفاظتی گیاهی باید از محل تخلیه فاضلاب حذف شوند. این تنها یکی از اولین قدم ها به سوی کشت بدون انتشار بود. از سال 2027، این بخش باید با هدف “تخلیه صفر” مطابقت داشته باشد. افزایش سطح سدیم دلیل اصلی ترشح است.

استفاده مجدد از آب تخلیه
آب زهکشی معمولاً می تواند مجدداً به عنوان آب آبیاری استفاده شود. استفاده مجدد از زهکشی بیشتر از نیاز به تخلیه جلوگیری می کند. با این حال، تجمع سدیم، به ویژه، می تواند دلیلی برای عدم استفاده مجدد از آب تخلیه باشد. در سال‌های آینده، آب تخلیه‌ای که دیگر قابل استفاده مجدد نیست ممکن است به میزان کمتری تخلیه شود.

سدیم (Na) عنصری است که به میزان محدودی توسط اکثر محصولات کشاورزی جذب می شود. در نتیجه، غلظت سدیم در بستر و آب تخلیه به حدی افزایش می یابد که دیگر چرخش مجدد توصیه نمی شود. حذف کننده سدیم Van der Knaap ‘Natrex’ به طور انتخابی سدیم موجود در آب تخلیه را استخراج می کند و اجازه می دهد تا آب تخلیه همچنان بازیافت شود. محصولات حفاظت از محصول و سایر عناصر غذایی مفید در سیستم باقی می مانند.

چگونه کار می کند
این سیستم بر اساس جداسازی سدیم از مواد مغذی ارزشمند است. این از طریق تکنیک های متوالی به دست می آید که در آن عناصر مختلف را می توان فیلتر و از یکدیگر جدا کرد. محلول اسیدی سدیم و کلرید به عنوان یک جریان زباله باقی می ماند. این توسط Van der Knaap جمع آوری می شود و سپس در صنایع دیگر برای خنثی کردن جریان آب قلیایی استفاده می شود. این فرآیند کاملاً دایره ای است. هیچ چیز هدر نمی رود این سیستم با وضعیت پرورش دهنده سازگار است، به طوری که پیک سدیم زیر آستانه آسیب باقی می ماند. این در هر محصول متفاوت خواهد بود و می تواند با مشورت با پرورش دهنده تعیین شود.

تاثیر سدیم بر کشت
برخی از محصولات زراعی نسبت به سایرین به سدیم حساس تر هستند. Van der Knaap چندین سال است که در مورد اثرات سدیم بر محصولات مختلف تحقیق می کند. در سال 2021، تحقیقاتی با همکاری دانشگاه Wageningen و تحقیقات در مورد اثرات منفی سدیم بر تولید و کیفیت محصول فلفل شیرین انجام شد. کشت به مدت یک سال تحت نظارت قرار گرفت و در طی آن به نیمی از گیاهان در آزمایش‌ها محتوای سدیم بالایی داده شد. نیمی دیگر از گیاهان اصلاً سدیم دریافت نکردند. این آزمایش نشان داد که پایین نگه داشتن محتوای سدیم مفید است.

فواید ناترکس
با Natrex، پرورش دهنده می تواند قوانین را رعایت کند و همچنین در مصرف کودها صرفه جویی کند، زیرا سایر عناصر مفید در سیستم در دسترس هستند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که محتوای سدیم نیز می تواند بر رشد و کیفیت محصول و محصول برداشت شده تأثیر بگذارد.

برای اطلاعات بیشتر:
ون در کناپ
www.vanderknaap.info



منبع