“با مانیتور گیاه، شما واقعاً گیاهان خود را می شناسید”

“مثلاً پس از تغییر از SON-T به روشنایی LED است.” این نمونه ای از تعدیل گلخانه ای رایج در حال حاضر است. او می‌گوید: «حسگر فتوسنتز ما به تولیدکنندگان بینش سریعی در مورد چگونگی تأثیر تغییرات استراتژی کشت آنها بر گیاهان می‌دهد.

Sendot کشف کرده است که حفظ داده ها حتی مهم تر از جمع آوری آنها است

دلیل خوبی برای Sendot برای سازماندهی رویدادی پیرامون سوالات رایج و مسائل جاری. در 12 ژانویه، “بینش گیاهان” در مرکز جهانی هورتی در Naaldwijk، هلند برگزار می شود. آری در پایان می‌گوید: “ما روی بینش‌های گیاهی از زوایای مختلف تمرکز می‌کنیم و از آزمایش‌های مختلف بازدید می‌کنیم. می‌خواهیم شرکت‌کنندگان را تشویق کنیم که در مورد آنچه انجام می‌دهند و آنچه هنوز می‌توانند با بینش اندازه‌گیری انجام دهند فکر کنند.”

دستاوردهای سریع
در تجربه سندوت، پرورش دهندگانی که از حسگرهای فتوسنتز استفاده می کنند، اولین بینش خود را پس از حدود دو ماه به دست می آورند. “اینها غالباً بردهای سریع هستند. اما هر فصل متفاوت است. به همین دلیل است که خوب است به یک فرآیند طولانی‌تر اندازه‌گیری و تفسیر داده‌ها با یکدیگر بروید.” برخی از پرورش دهندگان آینده نگر قبلاً این کار را سال ها پیش انجام می دادند، اما اکنون «توده ها» از این روش پیروی می کنند. ادوین ادامه می‌دهد: “ما می‌خواهیم از Plant Monitor برای کمک به این کشاورزان نیز استفاده کنیم. آنها باید با استراتژی‌های کشت موجود یا اخیراً تعدیل‌شده‌شان به دستاوردهایی برسند.”

پرورش دهندگانی که از مسیر اندازه گیری و هدایت مانیتور گیاهی Sendot استفاده می کنند، یک گزارش ارزیابی و تحقیق دریافت می کنند. “تولید کنندگان می توانند از این برای تعیین مسیر خود برای سال های آینده استفاده کنند. ما همچنین به تنگناهای احتمالی اشاره می کنیم.”

برای اطلاعات بیشتر:
Sendot
ایمیل: [email protected]
وب سایت: www.sendot.nl



منبع

Arie Draaijer، مدیر فنی و محقق ارشد این شرکت هلندی می گوید: “ما می خواهیم کشاورزان را برای مدت طولانی تر راهنمایی کنیم.” سندوت دریافت که از این طریق می توان از داده های اندازه گیری گیاهان و گلخانه ها به مراتب بیشتر به دست آورد. “گاهی اوقات داده ها نشان می دهد که انگشتان سبز می توانند حتی سبزتر باشند.”


سنسور Sendot برای باغ ها استفاده می شود

پرورش دهندگان به طور فزاینده ای استراتژی های کشت خود را بدون انتخاب یا ضرورت تغییر می دهند. در هر صورت که آنها را مشتاق درک عواقب تصمیمات خود می کند. حسگرها به پرورش دهندگان کمک می کنند تا این کار را انجام دهند. Sendot این حسگرها را ارائه می دهد، اما از اول ژانویه 2023، برنامه راهنمایی گسترده تری را تحت نام Sendot Plant Monitor نیز ارائه می دهد.

او می‌گوید که اکسیژن را می‌توان به «همه چیز خوب و ثابت نگه داشت، کار احمقانه انجام نداد و آبیاری را به درستی تنظیم کرد» تقسیم کرد. اما فتوسنتز کمی پیچیده تر است. ادوین می افزاید: “شما باید یاد بگیرید که داده های حسگرهای اندازه گیری فتوسنتز را بخوانید. این در مورد یادگیری تفکر از دیدگاه گیاه است.”

سنسور فعال Sendot در کشت گوجه فرنگی استفاده می شود

پرورش دهندگان می توانند از حسگرهای Sendot برای تعیین زمان توقف دوز CO2 به خوبی استفاده کنند. آری توضیح می‌دهد: “آنها می‌توانند ببینند که CO2 چقدر هزینه دارد، در چه زمانی تولید می‌کنند، و چه زمانی بهتر است متوقف شود. مدل‌های کلی نیز برای آن وجود دارد، اما شما می‌توانید با داده‌های مناسب زمان توقف بسیار دقیق‌تر را ببینید.”

رویداد 12 ژانویه
وضعیت اقتصادی روند استفاده از حسگرها و داده‌هایی که تولیدکنندگان در آن ارائه می‌کنند را تسریع کرده است. “کشت جدید و کشت مبتنی بر داده ها شتاب بیشتری گرفته است.” بنابراین، Sendot متوجه می شود که پرورش دهندگان سؤالات بیشتری دارند. “آنها می گویند، “ما یک صفحه نمایش انرژی اضافه کردیم، اما از آب و هوای مرده می ترسیم. آیا می توانیم بینشی در مورد آن داشته باشیم؟”

عکس‌ها در سمت راست: Arie Draaijer (بالا)، Erwin Gräfe (پایین)

بهینه سازی
سندوت به دلیل فتوسنتز و سنسورهای اندازه گیری اکسیژن شناخته شده است. حتی پس از معرفی Plant Monitor هم همینطور باقی خواهد ماند. اروین گراف، مدیر بازرگانی، می‌افزاید: «ما می‌خواهیم از این برای کمک به کشاورزان برای بهینه‌سازی کشت خود استفاده کنیم».

آنها در گرمایش نیز نفوذ می کنند. آری به یک پرورش دهنده فلفل دلمه هلندی اشاره می کند که دمای 24 ساعته گلخانه خود را به 16 درجه سانتی گراد کاهش داده است. “این کار قبلا هرگز انجام نشده است. تولیدکنندگان پیشگام هستند و حسگرها در این امر کمک می کنند. آنها باید زنده بمانند، اما پرورش دهندگان نیز از این فرصت استفاده می کنند تا بهتر روی کشت خود کنترل کنند. این به داده ها و راهنمایی های بیشتری در مورد نحوه تفسیر آن داده ها نیاز دارد. ما می خواهیم مقداری از آن را ارائه دهیم.”

آموزش تفسیر داده ها
نه اینکه سندوت قبلاً این کار را نکرده بود. مشاوران قبلاً بازدیدهای زیادی از کشاورزان داشتند. Plant Monitor به مشاوران کمک می کند تا به پرورش دهندگانی که حسگرهای Sendot را برای مدت طولانی تری معرفی یا استفاده می کنند، کمک کند. آری توضیح می دهد: «درست مانند متخصصان قلب و عروق باید بدانند که چگونه الکتروکاردیوگرام ها را بخوانند، پرورش دهندگان نیز باید یاد بگیرند که فتوسنتز و داده های اکسیژن را بخوانند.

تصمیمات مبتنی بر داده
این داده‌های خاص امکان مداخله‌ی دقیق‌تر کشت را فراهم می‌کند. آری یک مثال عملی دیگر را این بار از کشت گوجه فرنگی ذکر می کند. او می داند که تولیدکنندگانی که CO2 خریداری می کنند، به دلایل تجاری، شروع به بررسی دوز CO2 با دقت بیشتری می کنند. این پرورش دهندگان دوز CO2 را متوقف می کنند و تهویه را در زمان خاصی از روز شروع می کنند. سپس CO2 گرانبها از گلخانه ناپدید می شود.